‘Deus Ex: Mankind Divided zet je aan tot nadenken’ | Gamer.nl

‘Deus Ex: Mankind Divided zet je aan tot nadenken’ | Gamer.nl

Nog een maand en dan ziet Deus Ex: Mankind Divided het licht. Wij spraken onlangs in Parijs met Executive Art Director Jonathan Jacques Belletette en producer Fleur Marty.

GNL: Mankind Divided is behoorlijk lang in ontwikkeling geweest. Was deze game lastiger te ontwerpen dan de voorganger?

Jonathan: Nee, niet perse. Mankind Divided is een Deus Ex-game en Deus Ex-games zijn altijd complex en groot. We hebben zoveel verschillende systemen die op elkaar inspelen, speelstijlen die moeten kloppen… dat kost gewoon heel veel tijd.

Deus Ex
Deus Ex Mankind Divided

De game is, zoals jullie zelf al aangeven, zeer omvangrijk. Nu hebben jullie ook nog een extra spelmodus genaamd Breach ontworpen. Je zou kunnen zeggen ‘why even bother’? De hoofdgame biedt al meer dan genoeg?

Fleur: Waarom niet? We geven de gamers meer gameplay en bovendien is Breach een totaal andere ervaring. Breach speel je mi chien telkens tien of twintig minuten, terwijl de hoofdgame uren en uren opslokt.

Jonathan: Breach is eigenlijk Deus Ex Arcade. In de basis zijn alle mechanismes hetzelfde, maar het is toch een heel ander gevoel. Het ding is, als ik Mankind Divided speel, speel ik de game overeenkomstig met mijn waarden en principes in het echte leven. Of althans, zoveel mogelijk. In Breach kan ik die loslaten en gewoon all the way out gaan.

Hoe hangt Breach samen met Mandkind Divided?

Fleur: We zien Deus Ex als een groot universum dat uit meerdere dingen bestaat. Breach is een onderdeel van Mankind Divided, maar tegelijkertijd zijn eigen modus. Via het hoofdmenu kun je Breach opstarten, maar we dwingen je niet om tijdens de hoofdgame Breach te gaan spelen. Je zult wel Breach-software tegenkomen her en der, en natuurlijk is er thematische overlap, maar Breach is echt een lo e, extra speloptie.

Deus Ex Mankind Divided

Het viel ons op dat jullie sowieso veel service verlenen naar de gamers. Samenvattingfilmpjes van Human Revolution, uitgebreide tutorials en vier controle-settings die stuk voor worden uitgelegd.

Jonathan: Omdat de actie-elementen net zo goed moesten voelen als stealth en hacken, hebben we daar extra veel aandacht aan besteed. Besturing is daar koning in. We hebben daar zoveel werk in gestopt.

Fleur: De meeste games geven wel verschillende settings maar verstoppen die in een submenu. Wij benadrukken dat traditionele fps-spelers ook prima uit de weg kunnen met een bepaald controleschema, maar dat de core fans mi chien het beste voor de Mankind Divided setting kunnen gaan. Voor ieder type gamer de juiste besturing dus.

Jonathan: Dat, én we zijn gewoon hele aardige ontwikkelaars.

Als speler heb je volledige vrijheid in gaan en staan. Hoe je een mi ie wil spelen, welke route je pakt, welke mi ie je eerst speelt…
Deus Ex Mankind Divided
Deus Ex Mankind Divided
Deus Ex Mankind Divided

Gamers en fans weten wat Mankind Divided gaat bieden, maar wat zou je tegen de twijfelende gamer willen zeggen? Mensen die mi chien net een PS4 hebben gekocht en die Deus Ex nog niet kennen?

Jonathan: Mandkind Divided is een action-adventure cyberpunk-rpg die je naar eigen inzicht kunt spelen en op jouw manier. Maar daarnaast gaat het ook dieper. We geven je een blik op de nabije toekomst. Het feit dat fabrikanten van prothesen nu met ons willen samenwerken, geeft wel aan dat we niet volledig alles bij elkaar aan het verzinnen zijn. En tegelijkertijd denk ik dat de thema’s die we behandelen waardevol zijn. Het is een game die naast dat het gewoon harstikke cool is om te spelen je ook aanzet tot nadenken.

Fleur: Daar sluit ik me bij aan. Als speler heb je volledige vrijheid in gaan en staan. Hoe je een mi ie wil spelen, welke route je pakt, welke mi ie je eerst speelt… dat geeft een heerlijk gevoel. Maar het is ook een game die iets probeert te vertellen. Een game die een somber beeld schetst, maar wel een met een boodschap. Ik denk dat dat belangrijk is.

Het feit dat je keuzes consequenties hebben, was altijd al een grote pijler van de franchise. Is het geen gek idee dat veel gamers lang niet al jullie harde werk gaan ervaren, simpelweg omdat ze niet al die verschillende keuzes en consequenties kunnen meemaken in een complete speelse ie?

Fleur: Onze schrijvers hebben een enorm overzicht wat ze de tree of life noemen.

Jonathan: Ik noem het de Excel-sheet of doom.

Deus Ex Mankind Divided

Fleur: Daar zie je de gigantisch uitgebreide vertakkingen van keuzes en consequenties en hoe alles elkaar beïnvloedt. Het is ergens gekkenwerk maar ook weer iets om erg trots op te zijn.

Jonathan: Dat is de magie van Deus Ex. Toen ik het origineel speelde, in 2000, en daarna met mensen over de game praatte en het bleek dat sommige personages die bij mij dood waren, bij hen nog leefden… dat was voor mij echt een revelatie. Dat is precies wat Mankind Divided ook weer opnieuw doet. Niemand speelt hetzelfde spel, iedereen zal weer andere dingen beleven. En ik denk dat gamers heel goed snappen dat ze verschillende opties hebben, maar dat is niet erg. Het is juist leuk om je eigen verhaal een beetje te creëren.

Tenslotte, in Human Revolution was Adam’s motto ‘I did not ask for this’, nu is het bijna het tegenovergestelde. ‘Embrace What You Have Become’ zegt hij in de intro.

Jonathan: Klopt. In Mankind Divided heeft Adam zijn augmentations omarmd en gaat hij er volle bak tegenaan. Hij is niet langer de pion die wordt gepiepeld, maar gaat zelf op onderzoek uit om de grote duistere machten te onthullen. Of dat lukt is een tweede, maar die mentaliteit maakt dat het mi chien net even cooler is om je in Adam te verplaatsen.

Fleur: Adam wil bloed zien. Zo simpel is het. Hij wil de slechteriken ontmaskeren. Koste wat het kost.

Deus Ex: Mankind Divided verschijnt op 23 augustus op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Door Jan Meijroos

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou