Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview

'De oude Uncharted-games zijn nu gestroomlijnder'

Naughty Dog over remasters, Crash en de Uncharted Collection

Geschreven door Lars Cornelis op
We houden van goede games, maar remasters van goede games kunnen niet altijd op een positief onthaal rekenen. Veel gamers zien immers liever gloednieuwe titels dan games die we al gespeeld hebben. Maar in hoeverre beïnvloeden remasters eigenlijk de productie van nieuwe games? Hoeveel werk komt er kijken bij een remaster en zitten er ook voordelen aan het opnieuw uitgeven van een game? Naar aanleiding van de aanstaande release van Uncharted: The Nathan Drake Collection gingen wij het gesprek aan met Arne Meyer, Community Strategist bij ontwikkelaar Naughty Dog.

Gamer.nl: Als er een nieuwe remaster wordt aangekondigd, of het nu Halo, Uncharted of Gears of War is, zien we bijna altijd reacties voorbij komen dat mensen liever nieuwe games zien dan heruitgaves. Heeft de ontwikkeling van een remaster eigenlijk invloed op de productie van nieuwe games?

Arne Meyer: "Voor ons niet, want wij [Naughty Dog, red.] richten ons op Uncharted 4 en hebben een andere studio gevraagd de remaster te doen [Bluepoint Games, red.]. Het is wel interessant voor ons: Uncharted 4 is de Uncharted zoals we die altijd al hebben willen maken, maar met deze Collection grijpen we terug naar de oude games en maken die beter en gestroomlijnder in opmaat naar Uncharted 4."

Nu werd er rondom Journey ook wel gediscussieerd of het misschien iets kwalijks is om kleine dingen te tweaken aan games, zoals de framerate of aanpassingen in de kijkafstand, omdat er op die manier getoornd wordt aan de oorspronkelijke visie. Bij films als Star Wars is dat immers not done. Hoe denken jullie hierover?

"Dat is wel iets wat natuurlijk ter sprake is gekomen bij de ontwikkeling, maar onze games hebben altijd een bepaald soort narratief. We willen een verhaal vertellen en dat heeft onze prioriteit. En wij willen die narratieve ervaring behouden. Het geweldige is dat alles wat we grafisch gezien updaten of aanpassen geen invloed heeft op de pacing, op die [verhalende] ervaring.

Hetzelfde geldt voor de aanpassing van de schietmechanieken of zelfs de belichting. Het idee is ook dat het een trilogie is, dus als de games er hetzelfde uitzien, als ze hetzelfde aanvoelen, dan krijg je dezelfde ervaring. Je ziet nu minder de aanpassingen die we tussen de games hebben gemaakt en dat maakt deze Collection tot een betere ervaring. Maar daar kun je natuurlijk anders over denken. Voor ons werkt dit. […] De opbouw, de lengte van het verhaal, dat is allemaal niet veranderd."

Wat zijn de voordelen van het heruitgeven van een game als Uncharted?

"Nieuwe spelers krijgen natuurlijk opnieuw de kans deze games te ervaren en wij krijgen de gelegenheid om feedback te verwerken die we niet even met een patch konden doorvoeren. En er is vraag naar, veel mensen speelden The Last of Us Remastered die hiervoor geen PlayStation hadden, maar ook veel mensen speelden ‘m voor de tweede keer en daar zaten veel minder veranderingen in dan in deze [Uncharted] Collection. […] En mensen vragen ons ook nog steeds naar Crash Bandicoot, terwijl dat niet langer ons eigendom is…"

Nu zeiden jullie ooit in een video dat The Last of Us Remastered heel leerzaam voor jullie was, omdat jullie de PlayStation 4 konden leren kennen. Hebben jullie technisch nog iets opgestoken van deze Collection?

"Dat was een heel ander ontwikkelproces; we waren met The Last of Us inderdaad echt bezig om onszelf klaar te maken voor de PlayStation 4. Al onze tools en de pipeline moesten worden overgezet, dingen moesten herschreven worden, onze hele engine moest geoptimaliseerd worden voor de PlayStation 4. Maar dat hebben we al achter de rug, dus we waren toen al klaar om ons volledig op een nieuw PlayStation 4-project te richten."

Wat is er allemaal nieuw in deze Collection?

"We hebben de schietmechanieken verenigd. We hebben de basis uit Uncharted 2 gepakt met een beetje van deel drie en dat in alle games verwerkt. We hebben ook de bovenhandse granaatworp in alle games doorgevoerd. Ook zijn er nieuwe lichteffecten in alle games en zijn de schaduwen onder handen genomen. […] We hebben ook de charactermodellen uit de tussenfilmpjes genomen en gebruikt voor de gehele game, omdat die veel gedetailleerder zijn."

Dat deden jullie ook bij The Last of Us Remastered, toch? Het gebruiken van de modellen uit de tussenfilmpjes?

"Ja, klopt, daar deden we dat ook. De tussenfilmpjes zijn overigens ook helemaal opnieuw gerendered in 1080p, met 60 frames per seconde en een betere belichting, et cetera. Dat had ook weer zijn eigen uitdagingen, want de oorspronkelijke filmpjes draaiden op 30 frames en dat kun je niet zomaar verdubbelen. Maar alles draait nu op 60 frames per seconde, elk aspect van alle games. Al had Digital Foundry wel een test waarin het naar 55 frames terugviel, maar er komt een patch die daar nog iets aan verbetert. Het is voor ons belangrijk dat we een constante hoge framerate brengen, want de games ogen daardoor heel anders dan op de PlayStation 3."

Daardoor oogt die eerste game van acht jaar oud ook helemaal niet zo oud.

"Dat vind ik ook, maar ik ben natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld, haha. […] Er zullen nog wel dingen in Uncharted 1 zitten die de leeftijd van de game verraden, maar met de verbeterde watereffecten en de mooie luchten ziet het er allemaal heel goed uit. Ik zat laatst met diegene die het stuk in de onderzeeër [in het begin van de game] heeft ontworpen en we bekeken dingen waarvan hij dacht dat niemand ze belangrijk zou vinden. De poortjes bijvoorbeeld waren eerst veel hoekiger. Die zijn nu perfect rond en we vroegen ons eerst af of dat wel nodig was, maar het oogt nu heel goed. Maar ook dankzij verbeterde explosies en particles ziet de game er beter uit." 

"Uncharted 1 was ook het meest ‘problematisch’. We waren destijds ook nog bezig om onze engine werkend te krijgen, de development pipeline, tools, alles moest toen tegelijkertijd gebeuren en dat was een uitdaging. Het bronmateriaal was daardoor simpelweg minder goed."

Hebben jullie dat gedoe met Uncharted 4 minder, omdat jullie The Last of Us Remastered al voor de PS4 hebben gemaakt?

"Ja dat klopt, daar hebben we al heel veel voor gedaan en dat helpt ontzettend [bij de ontwikkeling van Uncharted 4]."

Uncharted: The Nathan Drake Collection is vanaf woensdag 7 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: RollerCoaster Tycoon World verschijnt in december Tombes verkennen in Rise of the Tomb Raider
2

Reacties op: 'De oude Uncharted-games zijn nu gestroomlijnder'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • obi-twan kenobi

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Leuk interview! Mooi om ook eens de voordelen van remasters te lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Leuk om te lezen, volgende week helemaal los met deel 1, 2 en 3 en ben van plan ze allemaal achter elkaar te spelen, ondertussen is het dan wel einde van de maand om aan Assassins Creed te beginnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.