De Dutch Game Awards zetten Nederland op de kaart | Gamer.nl

De Dutch Game Awards zetten Nederland op de kaart | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

En zo zijn de Dutch Game Awards geboren. Het zijn dé prijzen voor Nederlandse game-ontwikkelaars, games en industrie. Alleen Nederlandse studio’s mogen meedoen met games die ze in het afgelopen jaar hebben ontwikkeld. “De Dutch Game Awards zijn erg belangrijk voor de Nederlandse industrie met betrekking tot het buitenland”, legt ter Heide uit. “Dat er producten van hoge kwaliteit uit ons land rollen is wel duidelijk, maar om dit in het buitenland helder te krijgen is erg lastig. De Dutch Game Awards brengen dit aan het licht en stellen ons ook in staat om de diversiteit in producten toe te lichten.” De Awards worden tevens uitgereikt tijdens Game In The City, een tweedaags gamecongres dat plaatsvindt op 24 en 25 november. Hier komt de Nederlandse industrie samen om elkaar te verwonderen met intere ante lezingen en presentaties, en om te netwerken.

Groei

Sinds het ontstaan van de Awards zijn deze flink gegroeid, wat vooral zichtbaar is aan de hoeveelheid inzendingen. “De Dutch Game Awards zijn elk jaar groter geworden, wat we ook wel merken aan de hoeveelheid werk. Dit is allesbehalve slecht natuurlijk, want met 142 inzendingen dit jaar mogen we alleen maar blij zijn. Dit betekent wel dat er steeds meer games zijn om te beoordelen.” Alle inzendingen worden ontleed door een profe ionele vakjury die wegwijs zijn binnen de industrie. Deze jury bepaalt vervolgens welke drie games per categorie genomineerd worden en wie er uiteindelijk met het felbegeerde beeldje wegloopt.

De jury bestaat uit maar vier personen, waardoor het bekijken, spelen en beoordelen van alle 142 games een tijdrovende taak lijkt. Ter Heide geeft aan zich hier niet erg veel zorgen om te maken. De vakjury kent namelijk al een aantal van de games, omdat dat hun vak is en er wordt altijd uitgegaan van een vast aantal genomineerden: drie. “Omdat er zoveel games zijn, is het ook erg belangrijk dat er een goede beschrijving, video’s en foto’s bij zitten. Een hoop van de games die we nu binnen krijgen zijn gelukkig digitaal, waardoor het bekijken en spelen ervan minder tijd kost. Dit ten ongenoegen van mijn kinderen, die elk jaar hiervoor erg blij waren als er telkens pakjes binnenkwamen met games.”

Niet alleen het aantal inzendingen stijgt, ook het aantal categorieën breidt ieder jaar verder uit. “Dit jaar hebben we dertien categorieën, die variëren van beste pc- en consolegame, naar beoordeling op visueel design en origineel gamedesign. Maar we hebben ook categorieën voor de beste studentengame, beste advergame en sinds dit jaar ‘games for health’, waarbij we kijken naar games die in de zorg toegepast worden. Deze laatste is echter een uitzondering op de regel, aangezien dit een internationale prijs is. Ook de Euro Indie Award breekt de regel, en is als Europese prijs bedoeld.” Ter Heide geeft aan de ‘games for health’-prijs zelf erg belangrijk te vinden, aangezien dit voor internationaal allure zorgt rondom de DGA’s.

En de genomineerden zijn…

In de nominaties van dit jaar is ook erg veel diversiteit te bespeuren. Zo is Killzone 3 genomineerd voor beste PC/consolegame, beste visueel design en beste sounddesign, maar kleinere titels als Gatling Gears en Proun zijn daar ook aan te treffen. Dit zijn alle drie enorm verschillende games. Kijk bijvoorbeeld naar de verschillen in visueel design. Zo toont Gatling Gears een kleurrijk speelveld met een vleugje steampunk, terwijl Killzone 3 een gedetailleerde buitenaardse wereld portretteert. En laten we niet vergeten dat verschillende games door teams van verschillende grootte is ontwikkeld.

Maar of er nou met twee of tweeduizend man aan een game is gewerkt, alle dertien winnaars kunnen hetzelfde verwachten. “We hebben er bewust voor gekozen om er geen prijzengeld aan vast te hangen, want dit schept de vraag: wat is dan genoeg? Daarnaast willen we voorkomen dat verschillende ontwikkelaars elkaar de prijzen niet gunnen.” Winnaars slepen een mooi handgemaakt beeldje in de wacht, en kunnen op het respect van vakbroeders rekenen. Ook ontvangen alle nominaties een officieel certificaat dat aantoont dat de betreffende game in de top drie van die categorie is terechtgekomen.

De uitreiking

Op de 24e worden de winnaars bekendgemaakt en de prijzen overhandigd. Dit gebeurt tijdens de Control Industry Dinner. Deze aangelegenheid is volgens ter Heide altijd een gezellige ervaring. “Het is veelal een volle bak, met meer dan 250 personen die dan aanwezig zijn. Daarnaast is er tijd om te eten en tu endoor worden de prijzen uitgereikt. Dit zorgt voor een gezellige, informele sfeer en je merkt ook echt dat iedereen het elkaar dan gunt. Ook de buitenlandse gasten merkten dit de afgelopen jaren op.” Waar Ter Heide het minst over te spreken is de afgelopen jaren: het gemis van een leuke afterparty. Maar hij verzekerde ons daar dit jaar weldegelijk verandering in te brengen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou