Civilization 6: Firaxis geeft alle details | Gamer.nl

Civilization 6: Firaxis geeft alle details | Gamer.nl

Aankomende december is de eeuwenoverbruggende strategiegame Civilization 25 jaar oud. Een dergelijk jubileum hoor je te vieren en ontwikkelaar Firaxis doet dat op de beste manier denkbaar: een volledig nieuw deel in de beroemde reeks. Gamer.nl sprak met Lead Producer Dennis Shirk en AI Director Andrew Garret over de grootste vernieuwingen in Civilization 6.

Hoe zou jij het doen, als je de kans krijgt om een eenvoudige stam in de steentijd bij de hand te nemen in de vaart der volkeren? De Civilization-games staan al een kwart eeuw garant voor een urenverslindende reis door de tijd, die ondanks de ontzagwekkende schaal altijd toegankelijk is voor beginners. Hoe gaat Civilization 6 verder waar deel vijf ophield?

Uitpakken

Toen Jon Schafer, Lead Designer voor Civilization 5, besloot om de grote stapels van eenheden te schrappen en slechts één eenheid per hexagonaal vakje toe te staan, betekende dat een breuk met het verleden die voor sommigen gelijk stond aan heiligschennis. Geen ‘doom stacks’ meer, maar een volledig nieuwe dynamiek qua oorlogvoering. Twee goed ontvangen uitbreidingen later kijkt Lead Producer Dennis Shirk tevreden terug op hoe dat gewaagde idee zich heeft ontwikkeld, maar al die tijd bleef het team zitten met de steden: “Alles ging in die enkele tegel. Elk gebouw, elk Wonder, zelfs de Wonders die naast de stad werden gevisualiseerd. In Civ 5 hadden we de steden en daaromheen werd het land opgevuld met Improvements. Maar dat is een niet zo boeiend gebruik van het land. Daarom pakken we de steden als het ware uit. We willen dat de speler gaat nadenken over hoe die het land gebruikt.”

In Civilization 6 worden de steden daarom niet langer beperkt tot een enkel vakje. Je begint met een City Center, waar je een paar eenvoudige gebouwen in kwijt kunt, zoals de vertrouwde graanschuur. Zodra je bevolking groeit, krijg je nu de keuze om je stad uit te breiden met een gespecialiseerd District. Voorbeelden die Shirk geeft zijn een Campus District om onderzoek in te doen, of een Tempel District om je spirituele grip op de mensheid te verstevigen. “De twist is dat Wonders ook een hex in beslag nemen. De Great Library moet bijvoorbeeld naast een Campus en de piramiden mag je alleen op woestijntegels neerzetten.” Uitbreiden brengt echter risico’s met zich mee, want elk vakje met een District betekent een boerderij minder om de bevolking van je stad mee te voeden.

Civilization 6

Samen sta je sterk

Het idee om steden op dergelijke wijze uit te breiden zal bekend in de oren klinken voor spelers van het uitstekende Endle Legend, maar Civilization 6 gaat verder: “De naastgelegen vakjes maken een groot verschil. Stel, je hebt een jungle of een berg in de buurt van je stad. Als je daar een Campus District naast bouwt, krijg je een Adjacency Bonus voor je onderzoek. Zet dat District neer en je krijgt toegang tot een bibliotheek om te bouwen, gevolgd door een universiteit en een onderzoekslab.” Ook de Improvements, verbeteringen van het gebied die je maakt met speciale Worker-eenheden, hebben profijt van die nabijheid. Boerderijen leveren gedurende de game steeds meer op, maar krijgen ook bonu en als je ze naast elkaar bouwt. Industriële centra laten de productiviteit van naastgelegen mijnen stijgen en vice versa.

Civilization 6 kent twaalf soorten districten en hoe je het best omgaat met de beschikbare ruimte wordt een intere ante nieuwe uitdaging. “Je moet echt nadenken over wat je met elke stad wilt bereiken. Als nieuwe speler hoef je je daar niet echt druk over te maken. Maar zodra je beter wordt in de game, kun je helemaal losgaan met dit systeem.”

Civilization 6

“Ik heb het!”

Ook de wijze waarop je beschaving vooruitgang boekt is op de schop gegaan. Shirk: “De manier waarop je beschaving zich ontwikkelde in Civilization was altijd nogal statisch. Dat moet ook wel, want de geschiedenis verloopt in een bepaalde volgorde. Zonder buskruit kun je tenslotte geen raketten uitvinden. Je kon midden op land een stad bouwen en alsnog op het idee komen voor een zeilboot.” Om dat proces geloofwaardiger te maken heeft Firaxis Eureka-momenten ingevoerd, naar de beroemde uitroep van de Griekse uitvinder Archimedes. De snelheid waarmee je op nieuwe ideeën komt, wordt in Civilization 6 ten dele bepaald door je directe omgeving.

Bouw bijvoorbeeld een stad aan de kust en je inwoners raken vervuld van ideeën bij het zien van al die golven. Prompt krijg je een boost voor de uitvinding van drijvende houten dozen. De talloze voorbeelden die Shirk geeft klinken als vanzelfsprekend in de oren. Bouw een steengroeve en je krijgt een bonus bij het onderzoeken van metselwerk; sla aan het veroveren en je militaire ingenieurs beginnen te brainstormen. “Deze boosts helpen je vooruit op het pad dat je al ingeslagen bent. Ze geven je beschaving een eigen identiteit.”

Bovenstaande roept mi chien het schrikbeeld op van een pacifistisch volk dat eeuwenlang de mooiste gedichten schrijft en hevig filosofeert over de paradoxen van het niets, maar machteloos staat bij een ontmoeting met de agre ieve Hunnen. Hoe ben je in hemelsnaam opgewa en tegen een Civ die de hele game lang Eureka roept bij de slimste manieren om wijsgeren en dichters een mes tu en de ribben te steken? “Je kunt de boosts gewoon negeren en alles onderzoeken wat je wilt”, stelt de Lead Producer gerust, “Het gaat alleen langzamer. Boosts helpen, maar ze zijn niet genoeg om door de hele Tech Tree racen.”

Civilization 6

Computergestuurde aai over de bol

Een andere rem op zomaar de hele wereld veroveren is het nieuwe concept van formele oorlogen. “Tegen de tijd dat je halverwege de Tech Tree bent, heb je een goede reden nodig om iemand de oorlog te verklaren. Anders jaag je de internationale gemeenschap tegen je in het harnas.” Als Genghis Khan een heel continent terroriseren heeft dus gevolgen, “maar dat is een keuze die je mag maken.”

Je moet echt nadenken over wat je met elke stad wilt bereiken

De derde wijze waarop Firaxis sleutelt aan de beproefde Civilization-formule is de kunstmatige intelligentie. “Elke AI speelt anders, maar moet voor de speler begrijpelijk blijven”, legt AI Director Andrew Garret uit. Als je snapt hoe de tegenstander denkt, weet je waar je aan toe bent of kun je deze zelfs voor je karretje spannen. In Civilization 6 giet Firaxis de gedachten van de kunstmatige intelligentie in de vorm van Agendas. Een Agenda is een set van karaktertrekken en prioriteiten die het gedrag van een factieleider stuurt. Elke computertegenstander krijgt, naast zijn historische richtlijn, twee willekeurig gekozen Agendas.

“Een tegenstander kan bijvoorbeeld een obse ie hebben voor het bouwen van zoveel mogelijk wereldwonderen. Als jij het waagt om daarin te concurreren, kun je rekenen op schuine blikken en een oorlogsverklaring of twee. Als je juist besluit om het rustiger aan te doen met die prestigeprojecten, vindt hij je oké en krijg je een (ietwat neerbuigende) aai over de bol”, grinnikt Garret. Gewapend met de kennis over de persoonlijkheden van je buren, kun je dus doelbewust je speelstijl aanpa en en zo vrienden blijven met de dominante macht in de regio.

De twee willekeurige Agendas zijn vooral bedoeld om elk potje een mate van onvoorspelbaarheid te geven, “maar ook de historische Agendas kunnen een hoop plezier opleveren”, vult Shirk aan. “We hebben een Civ die koste wat het kost alle glinsterende spullen wil bezitten. Als jij bepaalde luxueuze grondstoffen bezit en zij niet, komen ze naar je toe en zeggen ‘Hé, jij hebt luxeartikelen die wij niet hebben. Wil je echt zo graag een slaaf worden? Mi chien moet het je ons maar gewoon geven’”

Warm deken

Civilization is hoofdzakelijk een game om in je eentje te spelen – Civ-vader Sid Meier wuifde een multiplayer-optie ooit weg met de woorden “Als je vrienden had, zou je geen computergames hoeven spelen” – maar ook degenen die graag (mét vrienden) een potje online willen doen, komen aan hun trekken met Civilization 6. “Als je Civ online speelt, kost je dat nogal wat tijd. Daarom introduceren we speciale multiplayer-scenario’s die je in 45 minuten of in een uur uit kunt spelen. Ook voegen we een online-snelheid toe, waarin alles minder beurten kost om te doen”, verklapt Shirk alvast. En de vele crashes en desyncs die de multiplayer van Civilization 5 teisterden, zijn die verleden tijd met deel zes? “Onze multiplayer-programmeur steekt al sinds het begin van de ontwikkeling veel tijd in de stabiliteit”, stelt Garret ons gerust. “We houden het in de gaten”.

Civilization 6

Tot slot benadrukt de Lead Producer dat Firaxis met Civilization 6 niet het wiel opnieuw wil uitvinden. De belangrijkste systemen uit Civ 5 zijn overgeheveld naar 6 en sluiten aan op de nieuwe gameplaymechanieken. “Civ 6 zal aanvoelen als een warm deken. Je kunt er gewoon induiken en spelen. Religie, handel, de Great Works van kunstenaars, enzovoort – al die systemen kun je tegemoet zien in Civ 6”.

Sid Meier's Civilization 6 komt op 21 oktober uit op pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou