Gamer.nl: Jullie hebben enkele aanpassingen gedaan aan de gameplay, zoals het nieuwe health-systeem en meereizende verkopers die de game sneller en misschien zelfs simpeler maken. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
Jay Wilson: De meeste aanpassingen zijn denk ik niet noodzakelijk gericht op casual spelers, maar zijn vooral een poging om de optimale hoeveelheid plezier uit de game te halen. In Diablo II maakte je vaak gebruik van een portaal om terug naar de stad te keren en je spullen te verkopen. Dat was behoorlijk repetitief en bovenal een onbelangrijke bezigheid. Daarom geven wij de voorkeur aan een betere scheiding van de gevechten en het terugkeren naar de stad. Nu zul je dat doen om je missies te updaten en spullen te verbeteren, oftewel voor meer dan alleen een volle inventaris.
Onlangs hebben jullie het veilinghuis aangekondigd, waarin spelers voorwerpen voor echt geld kunnen verkopen. Waarom hebben jullie gekozen voor echte valuta?
Voornamelijk omdat het iets was dat spelers in Diablo II toch al deden. Er is al een gezonde markt van een derde partij waar mensen met echt geld in spullen handelen. Met dat gegeven hebben we gekeken naar het toevoegen van iets dat spelers eigenlijk al wilden, maar dan in een omgeving waarvan wij kunnen garanderen dat die veilig is. We vragen wel wat geld om objecten op de markt te zetten, voornamelijk om nutteloze voorwerpen die we liever niet op de markt hebben weg te houden, en we vragen geld voor het overmaken, onder andere om de servers en databases te onderhouden. Uiteindelijk hopen we wel een beetje geld te verdienen aan de markt, we zijn immers een bedrijf gericht op winst, maar we denken niet dat het een grote geldbron voor ons zal zijn. Sterker nog, we zijn er zelfs bang voor dat het ons geld gaat kosten. Maar als bedrijf is Blizzard altijd gericht op het bieden van een goede dienstverlening en als we dat goed doen volgt het geld vanzelf wel. Mensen die het willen gebruiken betalen er voor en anderen niet.
Hoe gaan jullie het veilinghuis beheren? Laten jullie het vraag en aanbod zijn gang gaan of leggen jullie de verkopers, met het oog op het voorkomen van uitbuiting, beperkingen op?
Ons doel is om met het veilinghuis een vrije markt te creëren. We gaan dus geen limieten leggen op prijzen of iets dergelijks. Als mensen spullen voor veel geld verkopen en anderen willen daar voor betalen, dan is dat aan de mensen die daar direct bij betrokken zijn. De markt wordt door ons niet alleen niet bestuurd, maar is ook zo opgezet dat wij er geen voordeel uit halen. We hebben er geen belang bij dat jij iets voor een hoog bedrag verkoopt, We krijgen imemrs een vast bedrag per verkocht voorwerp, geen percentage, waardoor de prijs ons niets uitmaakt. En als de markt de verkoop van een voorwerp niet steunt dan is dat prima.
Er is wat controverse rondom het permanent online moeten zijn in Diablo III. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?
Eigenlijk om dezelfde redenen als het veilinghuis. We hebben het gevoel dat dit onze spelers de beste ervaring biedt. Op deze manier kunnen we een hoop diensten aanbieden die spelers niet zouden krijgen als de game offline was geweest. Zo kunnen we personages permanent opslaan. Als je Diablo III de-installeert en je twee jaar later voor de uitbreiding terugkomt, zijn je personages gewoon weer bruikbaar. We bieden een veiligere omgeving waarin iedereen met elkaar in contact kan komen, onder meer door blijvende vriendenlijsten en chatkanalen. Er zijn een hoop diensten in de game die we kunnen bieden omdat deze online gespeeld wordt. We proberen van Diablo III al vanaf het begin een online game te maken. Het aantal mensen dat geen constante internetverbinding heeft is zo klein dat we ons ook niet echt zorgen maken over buitensluiting.
Er zijn de laatste jaren games verschenen als Torchlight en recentelijk Bastion die duidelijk geïnspireerd zijn door de Diablo-serie. Zit er ook iets in deze games dat jullie geïnspireerd heeft?
Als bedrijf is Blizzard grootgebruiker van alle mediavormen. We dragen altijd uit dat we geïnspireerd zijn door alles, zij het boeken, films of games . Ze inspireren ons heel erg. Ik weet niet of er een verband is, maar sinds Diablo III is aangekondigd zijn er een hoop actie-RPG’s bijgekomen. Als dat zo is, vind ik het geweldig. Het is een prachtig genre en er valt nog een hoop mee te doen. Kijk naar Torchlight, dat veel gelijkenissen vertoont met Diablo, maar een geheel andere aanpak heeft. Dat vinden we geweldig. Het is heel inspirerend om te zien wat anderen met het genre doen. Zo wordt de dungeon crawler eindelijk volwassen.
Maar kan Diablo III eigenlijk nog wel concurreren met veel goedkopere games die veel van hetzelfde te bieden hebben?
Als je Diablo vergelijkt met Torchlight of Bastion, dan zie je dat ons spel meer content en mooiere beelden heeft. Het is een grotere game. Ik zou het dan ook liever omdraaien. Is het niet geweldig dat we een markt hebben waar verschillende games met verschillende prijsniveaus naast elkaar kunnen bestaan? Torchlight is goed geprijsd voor de grootte van de game en daarmee wil ik niets aan de game afdoen. Het is fantastisch dat ze een game op dat niveau kunnen maken en het over meerdere delen kunnen uitspreiden. Het prijsverschil is voor hen een verkooppunt, maar ik denk niet dat Diablo III niet aantrekkelijk zal zijn omdat het op een ander prijsniveau zit. Ik denk dat het een andere game is, en dus is het goed dat beide games naast elkaar kunnen bestaan.
Reacties op: Blizzard: 'Altijd online biedt de beste ervaring'
geert1
Ben wel een beetje bang dat het spel alsnog eentonig zal zijn, iets waar ik bij Diablo 1/2 en Titan Quest ook last van kreeg. Dungeon Crawlers zijn van nature zo repetitief. Ik hoop dat ze de omgevingen, vijanden en character skills dit keer zo afwisselend en interessant hebben weten te maken dat dit echt voor meerdere play-throughs interessant blijft. Ook voor de niet-diehard Diablo-fans.
DunDave
Titan Quest heb ik het einde niet eens gezien met 1 play-through, zo repetitief vond ik het.
Teknootje
Titan Quest alleen in co-op gedaan en dan is het wel vermakelijk.
Waaghals
Dit is voor mij persoonlijk gewoon de game die de aankomende 3 á 4 jaar het ondergrond is voor gamen bij mij. Er zullen genoeg games bijkomen maar dit zal de bovenhand hebben.
bluethunder22
geert1
Mrblueeyes
Weet iemand wat voor systeemeisen je nodig hebt om D3 te kunnen spelen?
Divisjon Marduk
Ik had wel graag gehad dat in het geval van dat soort situaties dat je gewoon je game kon doen, maar kennelijk niet dus volgens Blizzy.
dannyd010
btw beta is al begonnen voor werkenemers je kan ze live volgen en zien spelen via stream
http://diablo.incgamers.com/diablo-3-beta-live-streams
geert1
EvilMe
PC
OS: Windows® XP/Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) with DirectX® 9.0c
Processor: Intel Pentium® D 2.8 GHz or AMD AthlonTM 64 X2 4400+
Video: NVIDIA® GeForce® 7800 GT or ATI Radeon™ X1950 Pro or better
Mac
OS: Mac® OS X 10.6.8 or newer | Processor: Intel® Core 2 Duo
Video: NVIDIA® GeForce® 8600M GT or ATI Radeon™ HD 2600 or better
All Platforms
HD Space: 12 GB available HD space | Memory: 1 GB RAM (1.5 GB required for Windows Vista®/
Windows® 7 users, 2 GB for Mac® users) | Drive: DVD-ROM drive | Internet: Broadband Internet
connection | Display: 1024x768 minimum display resolution
(Note: Be advised that some wireless connections do not meet the minimums required to be a true Broadband Internet connecton. Wireless results may vary.)
RECOMMENDED SYSTEM SPECIFICATIONS
PC
OS: Windows Vista®/Windows® 7 (Latest Service Packs) | Processor: Intel® Core 2 Duo 2.4 GHz
or AMD AthlonTM 64 X2 5600+ 2.8 GHz | Memory: 2 GB RAM | Video: NVIDIA® GeForce® 260 or
ATI Radeon™ HD 4870 or better
Mac
OS: Mac® OS X 10.7 or newer | Processor: Intel® Core 2 Duo | Memory: 2 GB RAM
Video: NVIDIA® GeForce® GT 330M or ATI Radeon™ HD 4670 or better
Dit is van de Blizzard site, moet er wel bij zeggen dat dit voor de beta is en het kan dus nog veranderen voor de volledige versie.
IceRiccy
En zo zijn er wel meer tegen argumenten op wat hij heeft over het constant online zijn. Voor iedereen die het niet wilt, gebruiken ze toch wel een trusted source hack om het te omzeilen.
en over dat geen voordeel met het veilinghuis? Daar geloof ik dus echt geen donder van. Je krijgt al een percentage (vast bedrag) van wat elke veiling opbrengt, dit is al voordeel. Vervolgens kunnen ze zien welke items veel verkopen en voor hoeveel en kunnen ze daar op inspelen met hun eigen kleine store, die er als er animo voor is dan echt wel komt. Niks meer dan money grabben dus.
@Danny, bij SC2 kon je in het begin alleen als guest account offline spelen en werdt er niks van je progress bewaard. Dat vond ik toch best slecht.
Mrblueeyes
Dell XPS L701x: Intel i7-740QM (1.73GHZ) mobile cpu
Graphics: 3GB NVIDIA GeForce GH 445M
Memory: 6144 MB, 1333 MHZ DDR3 DUAL channel
The Chosen One
The Chosen One
Altijd online komt ook doordat de servers nu drops en spawns en/of soortgelijke dingen regelt en het dus veel moeilijker is om te cheaten/dupen etc. En wie dat wel doet wordt weer gebanned door Blizzard vroeg of laat.
Hetzelfde systeem als SC2 kan dus gewoon niet.
IceRiccy
The Chosen One
De hele economy wordt dan verkloot door bovenstaande.
Doordat het gescheiden was speelde de hele game zich offline dus ook af.
Doordat er dingen serverside geregeld worden moet de game natuurlijk constant online zijn. Alles kun je hacken uiteraard maar de beveiliging is nu wel stukken verbeterd vergeleken met Diablo 2.
The Chosen One
Gasten die Blizzard evil noemen omdat de militairy overseas niet kan spelen en ze hun dus niet respecteren!
geert1
geert1
Ik vermoed dat, als het spel straks uit is, iedereen gewoon lekker gaat spelen, en hooguit nog even een negatief berichtje plaatst om niet toe te geven dat ze overdreven hadden zitten zeiken van tevoren.