Binary Domain is op het eerste gezicht een Japanse interpretatie van de Westere shooter. Het verhaal van het spel vindt plaats in het Tokyo van 2080. In dit tijdperk leven robots en mensen in harmonie samen, terwijl de VS en Japan concurreren in het ontwikkelen van nieuwe robottechnologie. “Iemand heeft robots gemaakt die op mensen lijken”, vertelt Sato. “Dat breekt een internationale regel.” Hoofdpersonage Dan Marshall en zijn team worden naar Japan gestuurd om een bedrijf te infiltreren dat zich wellicht schuldig maakt aan deze daad. Sato kon ons – met name omdat het spel nog lang niet af is - een korte glimps bieden van hoe de actie in het spel eruitzag.

Er zit Yakuza in mijn Binaire Domein

“We wilden een sciencefictionsetting gebruiken om het drama in uit beelden”, stelt Sato na zijn presentatie. “Het meest passende genre was een shooter. Dat is waarom we besloten om Binary Domain zoals het nu is te maken.” Dat Sato en zijn team al een mooi verhaal klaar hadden liggen voordat ze zelfs bedachten wat voor een game Binairy Domain zou worden, belooft daarnaast veel goeds.

De invloed van de makers van Yakuza wordt verder ook duidelijk bij hoe het verhaal is opgedeeld. Binary Domain krijgt zes hoofdstukken, die weer verdeeld zijn in kleinere delen. Hoelang het spel gaat worden is helaas niet duidelijk. Wel kregen we te zien hoe het samenstellen en inzetten van je teamgenoten veel verder zal gaan dan op het eerste gezicht het geval lijkt.

Je kan in totaal twee extra leden aan je team toevoegen. Elk teamlid kun je verder specialiseren met nieuwe krachten die je vrijspeelt in de campaignmodus. “De grootste eigenschap van de singleplayer is het vertrouwen dat je deelt met je teamgenoten”, vertelt Sato. “Als je goed speelt met je teamgenoten, neemt het vertrouwen dat teamleden in elkaar hebben toe. Het zal fluctueren gedurende het gehele spel.” Uiteindelijk zal dit ook evenementen en tussenfilmpjes in de game gaan beïnvloeden. “Dat is een poging om keuzes van de speler wat betekenisvoller te maken”, voegt Sato toe.

Je krijgt verder geld voor het vernietigen van robotische vijanden. In speciale winkels kun je daar dan weer nieuwe items en wapens van kopen. Het zit ’m vooral in de details. Die geven de doorslag bij het succes van Binairy Domain. “Robots hebben allemaal verschillende mechanische delen,” vertel Diasuke. “Deze moet je identificeren, blootleggen en vervolgens vernietigen om grotere robots langzamerhand neer te halen.”

Binairy Domain staat gepland om in rebruari 2012 uit te komen.


Over de auteur: Vlad Micu is een freelance game professional met vier jaar ervaring in de game journalistiek. Hij is momenteel zichzelf aan het verdiepen in game development. Hij is werkzaam onder zijn eigen bedrijf VGVisionary.