Interview
Horizon Forbidden West

‘Bereid je voor om verrast te worden in Horizon Forbidden West’

In gesprek met narrative director Benajmin McCaw en lead writer Annie Kitain

Geschreven door Jacco Peek op
Het verhaal van Horizon Forbidden West is grotendeels nog in mysterie gehuld, ondanks dat de game zeer binnenkort al verschijnt. Gamer.nl ging daarom in gesprek met narrative director Benjamin McCaw en lead writer Annie Kitain over schrijven tijdens een pandemie, de lengte van openwereldgames en hoe je een succesvolle nieuwe IP opvolgt.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 19 januari. Lees hier de review van Horizon Forbidden West.

In 2017 werd het Nederlandse Guerrilla Games in één klap een van Sony’s belangrijkste ontwikkelstudio’s, toen Horizon Zero Dawn zowel commercieel als kritisch gezien een groot succes werd. Het verhaal over de zoekende Aloy, de imponerende robotdino’s en prachtige landschappen vol hints naar een ingestorte maatschappij trokken de aandacht van ruim tien miljoen-PlayStation-bezitters. Volgens narrative director Benjamin McCaw was niemand zo verbaasd als Guerrilla zelf, en werd rap begonnen aan de ontwikkeling van een vervolg. Stiekem had Guerrilla echter al grootse plannen voor de wereld van Horizon.

Horizon Forbidden West

Gevoelens van eenzaamheid

De ontwikkeling van Forbidden West verliep echter allesbehalve soepel. Bijna als een perverse parallel met de gebeurtenissen in het vervolg, kreeg de wereld te maken met een pandemie die de industrie op alle fronten trof – en met name de verhaalvertellers binnen de Amsterdamse studio. “Je slaat de spijker op z’n kop als je zegt dat het met name invloed had op de productie van de cinematics”, bevestigt McCaw. “Daar zijn namelijk zoveel externe partijen bij betrokken, niet in de laatste plaats de acteurs - maar natuurlijk ook studio’s, enzovoorts. We moesten behoorlijk improviseren, zoals flink gebruikmaken van de motion capture-studio in ons nieuwe kantoor.”

Ondanks de uitdagingen bevat Forbidden West een aanzienlijke hoeveelheid opnames van de bewegingen en stemmen van acteurs. McCaw benadrukt daarbij het belang van techniek als vehikel voor het verhaal, dat zowel op PlayStation 5 als Sony’s vorige console is verbeterd. Naast overtuigendere motion capture en gezichten, biedt de PS5 als bonus ‘filmisch licht’ dat Aloy tijdens tussenfilmpjes en gameplay realistischer in beeld brengt.

Interessanter nog is dat de coronapandemie het verhaal van Forbidden West in zekere zin heeft beïnvloed. Niet zozeer de details van wat er in het verhaal gebeurt, dat draait om een rode gloed die mensen ziek maakt en lokale machines op hol laat slaan, maar vooral de gevoelens van Aloy zelf. “Ik denk dat je niet zozeer parallellen ziet met wat er specifiek in het verhaal gebeurt, maar wel met de emoties die ik voelde tijdens het schrijven van het verhaal en de quests - dat gevoel van eenzaamheid en de behoefte aan contact met anderen”, onthult lead writer Annie Kitain.

Horizon Forbidden West
Horizon Forbidden West

Een groter plan

Ergens is het opvallend dat Horizon Zero Dawn de belangrijkste vragen over de mysterieuze vergane wereld van vroeger, Aloys afkomst en de oorsprong van het grote kwaad al heeft beantwoord. Gedurende het verhaal groeit Aloy uit van een verstotene tot de redder van de wereld, en is het de vraag hoe een vervolg eenzelfde soort urgentie en mysterie kan creëren zonder het te forceren.

“Het begint allemaal bij Aloy”, vertelt Kitain. “We kijken naar alles wat ze heeft meegemaakt, hoe we haar kunnen laten groeien als persoon en welke conflicten ze tegen gaat komen. In Zero Dawn is Aloy gecreëerd om twee redenen: om Hades te stoppen en om de biosfeer te redden. Die tweede missie wordt voortgezet in Forbidden West. Dat is het conflict waar de game mee begint: er is een mysterieuze rode gloed die zich verspreidt en ze zoekt een manier om dat te stoppen.”

“In Horizon-games heb je vier belangrijke elementen: je hebt de prachtige natuur, de mechanische dino’s, Aloy en de stammen” voegt McCaw toe. “Er is echter nog een vijfde, namelijk de mysteries van de oude wereld. We wilden daar deze keer hoger op inzetten en ervoor zorgen dat het een substantieel onderdeel van de ervaring is. De onthullingen die gedaan worden moeten daarbij persoonlijk zijn en Aloy beïnvloeden.”

Horizon Forbidden West

Daarbij bevestigt McCaw dat er tijdens de ontwikkeling van Zero Dawn inderdaad al een hoop materiaal klaarlag voor een eventueel vervolg. Het origineel werd geschreven met een groter verhaal in gedachten, iets wat in Forbidden West tot uiting moet komen. Wat de toekomst van de franchise betreft, en hoeveel daarvoor al klaarligt, kan hij echter niets onthullen. Wel suggereert hij dat theorieën van fans momenteel nog niet in de goede richting zitten.

“We kunnen momenteel weinig zeggen over wat er na Forbidden West gaat gebeuren. Er is een hoop speculatie geweest over het verhaal, en wat spelers ook denken dat er gaat gebeuren: bereid je voor om verrast te worden.”

Zijmissies

Een van de aspecten waarin Forbidden West grote stappen moet maken, zijn de zijpersonages. Niet alleen ontmoet Aloy een hoop nieuwe gezichten, zoals antagonist Regalla (gespeeld door Angela Basett) en het mysterieuze personage Tilda (vertolkt door Carrie Anne-Moss), maar ook bekende gezichten als Erend, Varl en nog een aantal onaangekondigde personages uit het origineel. Helaas kunnen de ontwikkelaars niet onthullen of Aloy ditmaal liefdesrelaties kan aangaan in de game, ondanks dat je vaker met anderen op stap gaat.

“We wilden ervoor zorgen dat de speler meer tijd met de nieuwe personages spendeert, maar ook de relaties uitdiept met degenen die terugkeren”, vertelt Annie Kitain. “Dat breidt zich ook uit naar de zijmissies. Er zijn personages die niet alleen hun eigen conflicten hebben, maar ook de ruimte bieden om meer tijd met ze te spenderen en avonturen met ze te beleven.” 

Horizon Forbidden West

De lengte van openwereldgames

Beiden moeten een beetje lachen wanneer we de discussie rondom de lengte van openwereldgames aanhalen. Recent claimde Dying Light 2-maker Techland dat de game ‘500 uur’ lang was, om vervolgens te nuanceren dat het gaat om spelers die de game voor de volle honderd procent willen voltooien. Kitain legt uit dat Guerrilla in ieder geval niet wil pronken met de lengte van Forbidden West, maar zich vooral richt op de inhoud ervan.

“Voor Forbidden West was diepgang belangrijker dan de lengte van de game. Niet alleen wat betreft diepgaandere relaties met personages opbouwen, maar ook gewoon dingen te doen hebben in de open wereld die de speler belonen voor verkenning. Daar lag voor ons vooral de nadruk op, niet per se om alles groter of langer te maken.”

Voor Forbidden West was diepgang belangrijker dan de lengte van de game. 

Ook zegt McCaw verschillende soorten spelers in het achterhoofd te houden. Niet alleen is de game volgens hem zeer flexibel wat betreft de balans in essentiële en optionele verhaalcontent, ook worden nieuwe spelers zo snel mogelijk geïntroduceerd aan het verhaal. Qua pure lengte is Forbidden West in ieder geval ‘iets groter’ dan Zero Dawn, kan hij onthullen.

Het moge duidelijk zijn dat McCaw en Kitain opzettelijk oppervlakkig blijven wat het verhaal van Forbidden West betreft. Een ongelukkig lek daargelaten is dat gezien de vele plotwendingen in Zero Dawn eigenlijk exact waar fans op zitten te wachten. Het enige wat ons nu rest is de volledige game afwachten en eindelijk beleven wat Guerrilla de afgelopen jaren heeft bekokstoofd.

Horizon Forbidden West is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Alle Mario Kart-games gerankt - Bonuslevel #84 Skull & Bones heeft multiplayerfocus en komt voor april 2023 uit
13

Reacties op: ‘Bereid je voor om verrast te worden in Horizon Forbidden West’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 19 januari 2022 15:08
    Zoveel zin in deze game !!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 19 januari 2022 15:42
    Leuk stuk om te lezen zo aan de vooravond van de nieuwe Horizon-game! Ik kan niet wachten om dit op de PS5 te gaan ervaren, alles ziet er weer schitterend uit! Ik vond de lengte van de eerste Horizon prima, ik heb er een uur of honderd aan besteed geloof ik, maar iets groter daar hoor je me in dit geval niet over klagen!:)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    obi-twan kenobi

    • 19 januari 2022 17:31
    @clandestine666 ik heb deel 1 ook rond de 100 uur gespeeld inclusief de dlc. Vond de wereld zo tof dat ik amper gebruik heb gemaakt van fast travel. Kijk dan ook erg uit naar het vervolg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hoofd

    • 19 januari 2022 15:56
    Ik bereid me voor en ik kijk er naar vooruit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 19 januari 2022 16:02
    Ik sla deze over. Helaas heeft de Art style mij negatief verrast. Doordat ze zo'n raar "licht" op Aloy laten schijnen lijkt het voor mij steeds alsof ze erbij geplakt is en dus niet in het verhaal erbij hoort. Ben wel benieuwd of ze de "REM" ogen uit het vorige deel eruit hebben weten te halen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 19 januari 2022 23:30
    @WitteHerder huh? Serieus laat je games daarvoor links liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 20 januari 2022 09:33
    @GoofyZ3 Ja omdat ik een nog flinke backlog heb (probleem als je games 200% wilt uitspelen) en ik heb het origineel gespeeld en was niet erg onder de indruk. Ik weet dat ik de uitzondering op de regel ben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stommylee

    • 19 januari 2022 21:45
    Kom maar op! Ik ben benieuwd hoe ze het verhaal uit deel 1 gaan evenaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gotcha123

    • 22 januari 2022 11:31
    prachtige game (PC versie) maar uiteindelijk niet uitgespeeld (tot ongeveer 2/3). Voor mij zat het eindeloze vechten tegen monsters het verhaal in de weg. Af en toe wat bandieten maar ik had toch graag veel meer menselijke tegenstanders gehad. Het is nu eigenlijk een monster slayer game. Absoluut triple A maar gewoon niet zo mijn ding achteraf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TPpower

    • 23 januari 2022 16:45
    ik denk dat ik wel even ga nadenken of ik deze game ga kopen lijkt me wel fet alleen zie wel heel veel monster gevechten dus ja we zien het wel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 18 februari 2022 10:20
    Ik heb echt een hekel aan games waarin je monsters moet slopen, maar gek genoeg geen enkel probleem met Horizon, omdat dat geen monsters maar machines zijn… Geen idee waarom dat voor mij zoveel uitmaakt, maar het origineel staat in mijn persoonlijke top 3 aller tijden. En met Forbidden West zal het ook wel goedkomen. Zin in!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 18 februari 2022 10:32
    Ik wacht ongeduldig op de deurbel om mijn game in ontvangst te nemen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 18 februari 2022 12:32
    Ik heb hem net aangekregen (ps4 versie) en ik moet zeggen dat het niet bepaald gebruiksvriendelijk is om de game naar ps5 versie om te zetten. Dit zou toch echt automatisch moeten gebeuren.

    De game was al vanaf de disc aan het installeren, maar ik heb de bestanden terug moeten verwijderen en dan moest ik via de store de ps5 versie gratis upgraden.
    Dan begint de game de volle 98gb te downloaden (wat in mijn geval niet erg is want dat gaat sneller dan lezen van een blu ray disc).

    Ik dacht ik zet dit even online, want voor je het weet zijn er veel mensen die op hun ps5 gewoon de ps4 game aan het spelen zijn en dat is toch een beetje zonde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.