Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Interview
Battleborn

‘Battleborn is toegankelijk en strategisch’

Gearbox vertelt over aankomende heldengame

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

De weg die Battleborn aan het afleggen is van aankondiging naar release is niet altijd even makkelijk geweest. De game richt zich duidelijk op 25 verschillende personages en gameplay die hangt tussen een moba en Borderlands, maar toch lijkt er nog veel onduidelijkheid over de titel te zijn. Na een recente gameplaysessie die al veel ophelderde, praatten we ook met Randy Varnell, de creative director bij Gearbox Software, om antwoorden te zoeken op onze vragen.

GNL: Aan het begin van de game start je met zeven speelbare personages, klopt dat?

Randy Varnell: Dat klopt. Technisch gezien start je de proloog met maar een personage, omdat we je daar maar beschikking geven tot één. Iedereen moet de proloog spelen, omdat het je traint en de verhaallijn introduceert aan spelers die mij niet in de woonkamer hebben om het verhaal toe te lichten. Daarna worden zeven personages ontgrendeld en verzamel je de overige personages heel snel daarna. Ik denk dat je elke 30 tot 45 minuten wel een nieuw personage bemachtigt.

Worden deze personages verdeeld in verschillende niveaus? Kan ik bijvoorbeeld gewoon een uitdaging kiezen die vastzit aan een bepaald personage? Of zijn er een aantal personages die pas later in het spel worden ontgrendeld?

Er zijn een aantal personages die pas later in het spel beschikbaar komen. In het command-menu zie je dat personages worden ontgrendeld op basis van commandranks en uitdagingen. Als je hogere commandranks ziet, dan betekent dat waarschijnlijk dat de bijhorende uitdaging ook een stuk moeilijker is. Dit soort personages gebruiken we negen van de tien keer als verhaalpersonages. Ghalt, Kleese en Diande zijn voorbeelden van personages die in een later stadium worden ontgrendeld als je alleen gebruikmaakt van de command rank. Ik geloof dat je hen pas kunt verkrijgen rond een commandrank van level 30, dus daar gaat wel een aantal uur in zitten. De uitdaging om Kleese te verkrijgen is geloof ik; ‘Behaal een zilveren score of hoger in alle advanced missies’. In de acht verhaalmissies die er zijn – negen met de proloog erbij – moet je dus een zilveren score of hoger halen om Kleese vrij te spelen. 

Kun je alle personages vrijspelen door alleen de verhaalmodus te spelen?

Ja, dat kan. Het maakt niet uit welk onderdeel je van de game speelt. Alle personages worden vrijgespeeld op basis van de command rank. Iedere keer dat je Battleborn speelt, ongeacht welke modus het is, zorgt ervoor dat je command experience opbouwt.

En die command rank is de meta rank, toch?

Klopt, de command rank is in essentie jouw Battleborn-account. Jij bent de commander, daarom noemen we het de command rank. Je krijgt altijd command experience als je Battleborn speelt, ongeacht welk onderdeel van de game je speelt. Hierdoor gaat je command rank omhoog en speel je personages vrij.

Er zijn best veel soortgelijke games – Paragon bevindt zich momenteel in bèta, Overwatch bevindt zich in bèta. Hoe denk je dat Battleborn differentieert van deze titels?

Hoewel Paragon en Overwatch worden vergeleken, is onder andere de stijl van de games anders. Paragon is veel realistischer in stijl, terwijl de stijl van Overwatch meer richting Pixar-stijl gaat. Ik denk dat Battleborn qua stijl meer richting Borderlands gaat. Maar dat is niet eens het grootste verschil. Ik denk dat wij voornamelijk anders zijn, doordat we verhaalafleveringen hebben. Overwatch heeft hier nog niets over gezegd – zij focussen zich op dit moment echt op de competitieve multiplayer. Ik weet zeker dat het een fantastische game gaat worden en ik kan niet wachten om het te spelen. Ik hou van spellen met helden, dus ik probeer ze allemaal te spelen. Blizzard is een geweldig bedrijf en ik ben enthousiast over wat ze doen.

Wij doen ook meer met groei in de game. Elke keer dat je Battleborn speelt, customize je het personage door in levels te stijgen, doormiddel van het Helix-systeem en vooral door het gebruik van verschillende gear. We doen er echt heel veel aan om de personages af te stemmen op verschillende speelstijlen. In Overwatch word je een beetje vastgezet met wat je hebt. Je kunt in Overwatch vaker van personage wisselen binnen een gevecht, dus dat is hoe zij het proberen te variëren, maar zij gebruiken meer de klassieke Team Fortress 2-formule. Hoe goed je je personage laat groeien in Battleborn, is voor ons deel van het competitieve spel. Het zijn verschillende soorten games en ik hoop dat spelers ze beiden leuk gaan vinden. Ik denk dat veel spelers ze allebei gaan uitproberen. Ik denk dat zowel Overwatch als Battleborn iets anders te bieden hebben. 

Battleborn

Wat je vaak ziet in moba’s is dat je helden kunt verdienen. Er worden bijvoorbeeld weekenden georganiseerd waarin helden worden ontgrendeld, zodat je er tijdelijk mee kunt spelen. Gaat dat bij Battleborn ook gebeuren?

We kunnen zoiets doen, natuurlijk.

Er is nog niets over besloten?

We gaan het waarschijnlijk wel doen. Tijdens het ontwikkelen van tools die we kunnen inzetten bij promotionele dingen en evenementen, hebben we het zo logisch mogelijk in het spel verwerkt. We hebben de mogelijkheid om content te vergrendelen of ontgrendelen, of om vergrendelde content te overschrijven. Als we bijvoorbeeld zien dat spelers de latere personages niet heel snel ontgrendelen en we willen ze wel meer bij de game betrekken, kunnen we zeggen: ‘Jongens, vandaag of deze week bieden we het personage Ghalt. Je kunt hem permanent vrijspelen in het spel, maar hij is nu ook tijdelijk ook beschikbaar voor iedereen’. Dat soort dingen zijn heel belangrijk voor ons en zijn ook heel handig geweest tijdens de ontwikkeling van de game. Het is een game met multiplayer- en online mogelijkheden en je speelt het met een community. We moeten er zeker van zijn dat we naar die community luisteren en snel reageren op problemen.

Inmiddels is er ook bekend dat er gear in de game zit, terwijl dat bij de aankondiging nog niet het geval was. Waren jullie altijd al van plan om gear toe te voegen?

Ons doel vanaf het begin was om een game te creëren die makkelijk toegankelijk is, maar die wel een aantal strategische elementen bevat voor de lange termijn. Een spel waarin je niet alleen de personages onder controle krijgt, maar ook dingen verzamelt. We hebben hetzelfde gedaan met Borderlands – in die game waren we echt fan van gear, maar Borderlands richt zich veel meer op gear dan dat Battleborn dat doet. In het begin probeerden we diverse dingen uit allerlei moba’s, zoals item shops en andere dingen die overeenkwamen. Uiteindelijk realiseerden we dat onze eerste designs veel te complex waren voor een game met een rap tempo zoals deze. We waren in staat het spel wat langzamer te laten verlopen, maar moesten uiteindelijk ervoor kiezen om de complexiteit van het gekozen systeem te verwijderen om het tempo van het spel te verlangzamen. 

Battleborn

Het verzamelen van gear doet dat. Het geeft spelers de mogelijkheid allerlei dingen te verzamelen en geeft ze toegang tot verschillende mogelijkheden met betrekking tot het gear-systeem. Je denkt in Battleborn in het menuscherm na over je keuzes in gear, er ligt geen druk op de speler. Je kiest gewoon de gear die je wilt, stopt het in de loadout en besluit tijdens een gevecht wanneer je het wilt activeren. Als je van tevoren een goede strategie opzet, weet je dit soort dingen allemaal al. Nog beter: als je je daar helemaal niet druk over wil maken, kun je reguliere stukken gear kopen die je aan het begin van het gevecht kunt activeren. Dan hoef je je er nooit meer zorgen over te maken.

Er zijn credits in het spel waar je bijvoorbeeld gear sets en skins mee kunt kopen. Hoe werkt dit precies? Verdien je credits tijdens het spelen van de game?

Je kunt op twee manieren credits verdienen in Battleborn, op basis van wat je speelt: de verhaal- of de versus-modus. Als je de competitieve versus-modus speelt, ligt het aan de lengte van de wedstrijd. Je krijgt na zoveel tijd een bepaalde hoeveelheid credits en de winnaar krijgt een extra bonus. Je wil natuurlijk winnen, maar het gaat in dit geval niet om een supergrote bonus. In de verhaalmodus pik je credits hier en daar op.

Daarnaast biedt Battleborn soms tijdelijke uitdagingen aan – hier krijg je ook credits voor. Als je deze uitdagingen uitermate goed voltooit, krijg je daarnaast ook nog een bonus lootpack. Dat is een hele grote creditbonus, omdat de goedkoopste lootpack 250 credits kost. Die hoeveelheid credits haal je anders alleen uit een erg lucratieve verhaalmissie. De credits die je verdient, kun je gebruiken om lootpacks te kopen, of om bijvoorbeeld de bank uit te breiden of meer loadouts te kopen, zodat je meer mogelijkheden tot je beschikking hebt aan het begin van een gevecht.

Dit is meestal het punt waarop microtransacties om de hoek komen kijken. Hoe is dit in Battleborn gesteld?

Het komt niet zoveel naar voren in Battleborn. We hebben het er al eerder over gehad, maar we wilden er zeker van zijn dat de lancering van de game erg sterk is en dat er niets qua microtransacties in de game verwerkt zit. We hebben het nog niet gehad over extra dlc na de lancering van de game.

Maar jullie sluiten het niet uit?

Ik zou niet zeggen dat we het voor eeuwig uitsluiten, nee. Zeker als we kijken naar de toekomst en het maken van meer content. Voor Borderlands maakten we veel extra content wat gezien wordt als microtransacties, zoals skinpacks en extra microlevels. Hoewel we het dus niet uitsluiten, is Battleborn op lancering geen free-to-play game. Het is een game van 60 euro en we willen er zeker van zijn dat de content die de speler krijgt voor dat geld echt fantastisch is.  

Battleborn

Hoe denken jullie over e-sports?

We houden ervan! Haha, we vinden het leuk en we hebben er hard aan gewerkt om een zo gebalanceerd mogelijke competitieve game te maken. Ik denk dat Battleborn veel potentie heeft als e-sports titel, maar we zijn voorzichtig geweest. Als je vanaf het begin zegt dat Battleborn zich leent voor e-sports, kijken mensen er heel anders naar – dan worden er verwachtingen geschept. Er zijn denk ik dingen die we echt eerst moeten verbeteren, voordat we de e-sports kant op kunnen gaan. We hebben een betere spectatormodus nodig en we moeten zeker meer investeren in dingen als shoutcasting en het uitzenden van wedstrijden. Een leaderboard is ook belangrijk. Het zijn allemaal dingen waar we het al over hebben gehad, maar er zit gewoon zoveel content in de game zelf. We hebben ervoor gekozen om het voor nu even te laten en ons op de release van de game te richten. Als mensen Battleborn competitief gaan spelen en we krijgen veel feedback over e-sports, dan investeren we daar graag in.

Er is iets wat mij al de hele tijd dwarszit. Waarom probeert antagonist Rendain alles te vernietigen? Betekent dat niet dat hij zichzelf ook aan het vernietigen is?

Dat is een hele goeie vraag. Ik wil er niet teveel over vrijgeven, omdat je dingen leert in de verhaalmissies. Simpel gezegd zijn de Varelsi niet alleen bezig met het vernietigen van sterren. We gebruiken expres het woord ‘verduisteren’. Ik vergelijk Rendain’s relatie met de Varelsi vaak met het boek Faust. Dat is een klassieker waarin een man een deal sluit met de duivel. Hij krijgt krachten en mogelijkheden tot zijn beschikking, in ruil voor zijn ziel. Rendain heeft in essentie hetzelfde gedaan in Battleborn. De Varelsi vonden hem en zeiden, ‘Als jij je volk verraadt, bieden wij jou iets in ruil daarvoor’.

Is het vergelijkbaar met Star Wars? Dat ze eerder iets proberen te absorberen, in plaats van het uit te roeien?

Het is enigszins vergelijkbaar. Toen ik Star Wars: The Force Awakens zag, dacht ik, ‘Oh, ze hebben een gigantische laser die ze op planeten kunnen richten’. Wij hebben iets soortgelijks. Het gaat eruit zien alsof we Star Wars nadoen, maar ik beloof dat we dat idee al maanden geleden hadden. Het gaat niet om destructie of dingen consumeren voor energie. Als je Battleborn speelt en goed oplet, kom je er vanzelf achter. Ik wil er niet teveel over weggeven, omdat ik wil dat de spelers het zelf ontdekken. Als er maanden na de release nog steeds onduidelijkheden zijn, beantwoord ik alle vragen. Maar voor nu houd ik het nog even mysterieus.

Battleborn is vanaf 3 mei beschikbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Lees ook onze recente hands-on preview.

Door Tjeerd Lindenboom

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Als Dark Souls 3 een goedkope film zou zijn BioShock: The Collection verschenen op ESRB-site
0

Reacties op: ‘Battleborn is toegankelijk en strategisch’

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.