‘Battleborn is géén MOBA-shooter, we verbuigen genres’ | Gamer.nl

‘Battleborn is géén MOBA-shooter, we verbuigen genres’ | Gamer.nl

Een niet al te serieuze shooter met focus op co-op, enorm veel content en een waslijst aan kleurrijke personages, dat is eigenlijk precies wat je van een nieuwe Gearbox-game verwacht. Battleborn komt van deze Borderlands-studio en moet in de winter van 2015/2016 uitkomen. Wij spraken na een hands-on in Santa Monica met Steve Gibson, vicepresident van Gearbox Studios, over deze game, die Borderlands moet overstijgen.

Gamer.nl: 25 unieke speelbare personages, dat is nogal wat.
Steve Gibson: Ja he? Toen we ermee aan de slag gingen, dachten we al: ‘Als we zo’n enorm aantal aan kla en hebben, welk bizar soort technologie moet je hebben om dat goed te doen in een first person shooter? En als we PvP gaan doen, hoe moet je dat in hemelsnaam balanceren?’ 

Weet je, de mensen die werken aan Street Fighter en Super Smash Bros. lo en dat op in een 2D-wereld. Wij moeten dat doen in 3D en het is een enorme taak om dat te balanceren. We hebben een hele afdeling, The Truth Team, bij Gearbox die dagelijks mensen van de straat naar binnen haalt om dingen te testen. Al die data en feedback beheren we, we zijn er dagelijks mee bezig.

GNL: Is dat ook de reden waarom we nog niks hebben kunnen spelen van de multiplayer, dat het nog lang niet gebalanceerd is?
SG:
Ja, dat klopt. Multiplayer is een monster om te tackelen. We zullen het laten zien als we er klaar voor zijn. Maar we hebben het eerste kijkje op de multiplayer modus al een tijdje geleden laten zien. 

GNL: Er zit een singleplayercampagne in de game, maar het lijkt alsof er vooral groots wordt ingezet op multiplayer. Waar ligt de focus? 
SG:
Ik denk dat 50/50 de lading redelijk dekt. Het is het grootste project waar we ooit mee bezig zijn geweest. Stel je voor dat Borderlands een verhalende campagnemodus, met 4 character cla es had. Wij doen nu een verhalende campagne met 25 character cla es en ook nog eens 3 PvP-modi; er is dus van alles meer. En dat is gekkenwerk, daarom zijn we er al zo lang mee bezig.

GNL: Over Borderlands gesproken; zit er splitscreen in Battleborn?
SG:
Ja, in co-op en PvP.

GNL: Een groot speerpunt van Battleborn is de manier waarop je je ervaringspunten kunt verdelen, waarom moeten we daar eigenlijk zo enthousiast over zijn?
SG:
Het ding waar een heleboel mensen enthousiast over zullen zijn, is dat wanneer ik bijvoorbeeld de verhalende campagne speelde in Borderlands, ik bijvoorbeeld 78 uur had gespeeld en mijn character level 25 was. Als ik dan een mi ie speelde waar ik eigenlijk geen man met de bijl wilde zijn, maar juist eentje met een turret, dan kon dat niet. Het zou een soort stap terug zijn, want dat personage had ik dan niet geleveld. Het kwam mi chien een beetje terug in het Bad A Ranking-systeem, maar dat ging lang niet zover.

In Battleborn stoppen we al die ervaring en groei in je profiel. Dus als je halverwege het verhaal zit en je wilt van personage veranderen, dan kun je je ervaringspunten gewoon overdragen naar het andere personage. Je kunt dan je skills upgraden met je ervaringspunten, maar je kunt ze ook aanpa en met de gear die je hebt verzameld bijvoorbeeld.

GNL: Wacht eens even, er zit dus ook een lootsysteem in?
SG:
Ja! Er zit zoveel in deze game. Natuurlijk, je hebt geen miljoenen wapens zoals in Borderlands, maar je kunt meer aanpa ingen doen aan je basis skills, aanpa ingen die je kunt doen aan je kla e.

GNL: Dus… kun je nu wel of geen gear verzamelen? 
SG:
Ja, dat kun je verdienen of vinden in drops bijvoorbeeld. Als je zoekt in de lootable gear, kun je dingen vinden die je tot op je profiellevel sterker kunnen maken. Dat is het plan, dat je op je profiel al je vorderingen op lange termijn bewaart. Het zuigt als je halverwege het verhaal zou zijn en je denkt: ‘Man, er zijn 24 andere personages, maar ik wil niet helemaal opnieuw beginnen.’ 

GNL: Zitten er nog andere rpg-elementen in?
SG:
Er zitten verschillende dingen in die je aanvallende en defensieve vaardigheden kunnen versterken, zoals je gear. Maar ook de manieren waarop je je skillpunten kunt verdelen. Er zijn zoveel dingen die je met je ervaringspunten kunt doen. Het is echt een grote speeltuin voor mensen die van shooters houden.

GNL: Wordt er onderscheid gemaakt tu en de ervaring die je opdoet in verschillende modi?
SG:
We gebruiken de shift-mechaniek waar je mee bekend bent in Borderlands. We stoppen alles in je profiel en houden alles in de gaten. Dus als je solo of co-op speelt in de verhalende campagne of wanneer je PvP-multiplayer speelt: het komt allemaal bij de progre ie van je profiel. Vervolgens wordt je op basis van je profiellevel gematched in PvP. 

GNL: Hoe werkt dat eigenlijk met die personages? Krijg je die allemaal in een keer, of moet je ze ontgrendelen? 
SG:
Daar zijn we nog mee aan het spelen om eerlijk te zijn. Voor beide valt wat te zeggen: het kan overweldigend zijn om ineens zoveel keuze te hebben, maar aan de andere kant is dat ook weer cool. 

GNL: We hebben alleen nog maar een verhalende mi ie kunnen spelen, vertel eens wat meer over de drie PvP-modi.
SG:
Nou, Incursion was de modus die alle Moba-vergelijkingen trok en om eerlijk te zijn is dat nog niet zo’n gekke vergelijking. Er zijn creeps, twee bases, turrets en een heleboel verschillende personages. Meltdown is meer geïnspireerd bij de kla ieke shooters en Devastation is een soort Team Deathmatch.  

GNL: Dat is vrij bondig…
SG: Het is een ding voor later, we zijn er nog steeds mee bezig, het is nog volop in ontwikkeling.

GNL: Hoe zit dat met de personages? We hebben er nu tien gezien, zijn de andere 15 al klaar?
SG: We weten wat hun specificaties zijn, we zijn er ook wel zo ongeveer uit welke kla en ze zijn, maar we zijn nog bezig met de namen. We willen uiteraard een aantal melee-gasten, wat snipergasten, een handjevol medics… er moet balans in zitten. En omdat we vijf facties hebben, hebben we van elke factie vijf personages.

GNL: Deze game staat al een tijdje bekend als een ‘Moba-shooter’, maar we krijgen de indruk dat jullie daar niet zo blij mee zijn…
SIG: Ja, dat hele Moba-ding was frustrerend, er is één modus die overeenkomsten heeft… Eén modus! Het is één onderdeel van het totaalplaatje.

Het is hetzelfde als zeggen dat Borderlands een Diablo-kloon is. Natuurlijk, het heeft overeenkomstige elementen, maar zou die vergelijking helemaal kloppen? We doen iets nieuws en mensen stoppen graag nieuwe dingen in een hokje. Als je nu mensen hoort over Borderlands, zeggen ze dat het niet echt te vergelijken is met andere dingen… het is een shooterlooter. Dat kun je ook zeggen van Brothers in Arms, waar we RTS met een FPS combineerden. Hoe noem je dat dan? Dus we doen weer iets nieuws, iets wat je niet direct in een hokje kunt stoppen van iets dat er al is. We verbuigen genres.

Door Tjeerd Lindeboom

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou