‘Alles wat je in Mafia 3 doet heeft consequenties’ | Gamer.nl

‘Alles wat je in Mafia 3 doet heeft consequenties’ | Gamer.nl

De Gamer.nl-redactie blijft een zwak houden voor de Mafia-reeks, dat een open wereld met een erg sterke verhaallijn combineert. We waren dan ook erg enthousiast toen we een gesprek aan mochten gaan met ontwikkelaar Hangar 13 over het aankomende Mafia 3.

GNL: Kunnen jullie ons wat meer vertellen over de geschiedenis van jullie nieuwe studio Hangar 13 en hoe jullie begonnen aan Mafia 3?

William Harms, lead writer: Ik werd aangenomen bij 2K Games om een nieuwe studio te starten. Een van de dingen waar we het over eens waren, was dat het een studio moest zijn die zijn eigen technologie gebruikte om games te maken. Ik wilde spellen maken waarin de speler zelf ‘meeschreef’ aan het verhaal. Het motto van Hangar 13 is: ‘Elk verhaal van elke speler is uniek’.

In het begin wist ik niet wat de eerste game van de studio zou zijn. We hadden nog geen naam voor de studio en we hadden nog geen medewerkers. Ik ging om de tafel zitten met de mensen van 2K om de ontwikkeling van Mafia te bespreken en praatte met een aantal mensen van 2K in Tsjechië. Zij hielden zich bezig met de technologie achter de games. Toen we eenmaal een idee hadden van wat we wilden doen, groeiden we als studio heel erg snel.

We hebben een aantal mensen van 2K Tsjechië hierheen gehaald en daarnaast hebben we mensen als Andy Wilson van Ubisoft en een aantal medewerkers van LucasArts. De naam voor de studio moest iets unieks en belangrijks zijn voor de hele groep en het moest legaal gezien ook worden goedgekeurd. Hangar 13 was altijd één van de populairdere namen voor de studio en dat werd het uiteindelijk. 

Mafia 3
Mafia 3
Mafia 3

Dit is de eerste keer dat jullie een Mafia-titel ontwikkelen. Kunnen jullie de overgang van Mafia 1 en 2 naar deze derde titel omschrijven?

Harms: We vonden het belangrijk om de kern van de Mafia-serie goed te begrijpen. We moesten weten wat Mafia zo uniek maakt. Voor mij waren dat dingen als een stad die op zichzelf al heel intere ant is. Het is een serie waarin georganiseerde criminaliteit centraal staat, met allerlei verschillende hiërarchieën binnen deze criminaliteit. Ook een antiheld met gebreken is belangrijk. We bekeken wat goed werkte in Mafia 1 en 2 en wat we opnieuw wilden gebruiken, maar ook wat we wilden verbeteren. Dat werd vooral het verbeteren van een open wereld, en dat spelers niet constant een verhaal voorgeschoteld kregen die zij moesten volgen. We wilden spelers de mogelijkheid geven om echt te ontdekken.

Andy Wilson: Aan de technische kant is het unieke verhaal voor elke speler ook belangrijk. We besloten bijvoorbeeld om stealth-opties toe te voegen aan het spel, voor diegenen die liever wat stiller te werk gaan. Je kunt er altijd voor kiezen om daar geen gebruik van te maken, maar het is mogelijk. Ik vind het fantastisch om die nieuwe mogelijkheden binnen het spel te zien.

Haden Blackman, studiohoofd: In de open wereld heeft alles consequenties. Alles wat je doet, heeft invloed op verschillende elementen in de game. In die zin van het woord is het een echte open wereld.

Dit is de eerste keer dat een echte open wereld wordt gebruikt binnen de serie. Toch zijn ook de cinematische verhaalmomenten erg belangrijk in Mafia. Blijven jullie trouw hieraan?

Harms: Ja, absoluut. We wilden niet iets aanpa en wat gewoon werkte. Ik denk dat ons mediateam echt fantastisch werk verricht, want de filmische scenes komen heel goed tot stand. We hebben echt honderden uren aan motion capture-werk verricht. De cast die wij hebben ingehuurd bestaat uit echte profe ionals en ze worden begeleid door performance directors met veel ervaring. Het spel bevat allerlei kleine filmische momenten die je ontdekt op basis van hoe jij het spel speelt. Het is jouw verhaal. 

Mafia 3

Kunnen jullie ons meer vertellen over hoofdpersoon Lincoln?

Harms: Lincoln is iemand die op zoek is naar een plek waar hij zich thuis voelt. Hij heeft een tijd in een katholiek weeshuis gezeten, maar deze werd gesloten. Daarna komt hij in pleegzorg terecht en ontmoet hij Sammy, het hoofd van de zwarte maffia en zijn zoon, Ellis. Zij adopteren Lincoln als het ware en zorgen voor hem. Maar in de realiteit zijn ze in Lincoln’s ogen niet echt familie. Omdat hij constant op zoek is naar een plek om zich thuis te voelen, besluit Lincoln het leger in te gaan. Wanneer hij aan het begin van het spel terugkomt uit de Vietnamese oorlog, blijkt dat de Italiaanse maffia achter Sammy en Ellis aan zit. Dat kleine beetje zekerheid wat Lincoln heeft, wordt hem afgenomen. Dat is de reden waarom hij achter de grote maffiabaas, Sal Marcano, aangaat.

Haden: Lincoln’s grootste gebrek is zijn ijzersterke loyaliteit. Deze loyaliteit brengt hem heel vaak in de problemen. Na de gebeurteni en aan het begin van het spel, is het aan de speler om te bepalen waar Lincoln zijn loyaliteit plaatst.

Het spel speelt zich af in een stad genaamd New Bordeaux, wat duidelijk een versie van New Orleans is. Waarom hebben jullie voor een andere naam gekozen?

Harms: Daar zijn twee redenen voor. De eerste is dat het normaal is binnen de Mafia-serie om fictieve versies van Amerikaanse steden te hebben. De tweede reden is dat het ons vrijheid geeft om dingen aan te pa en. Als je tegen mensen zegt dat het spel zich afspeelt in New Orleans, dan verwachten ze ook New Orleans tot in de laatste detail. Door er een eigen versie van te maken, kunnen we bijvoorbeeld de wegen verbreden, waardoor het rijden met verschillende auto’s leuker wordt. We kunnen heuvels of ondergrondse locaties toevoegen. Dit laatste is niet mogelijk in een exacte kopie van New Orleans, vanwege het waterpeil. In de echte New Orleans hebben mensen geen kelders of kanalen, omdat je zoveel meter onder de grond gewoonweg water tegenkomt. Daarnaast kunnen we echte elementen uit de geschiedenis van New Orleans combineren met het verhaal dat wij willen vertellen. 

Mafia 3
Mafia 3
Mafia 3

Het spel speelt zich af in 1968. Waarom is dit een intere ant tijdperk?

Harms: Het jaar 1968 was, naast de Amerikaanse Burgeroorlog, waarschijnlijk één van de meest onstuimige tijden in de Amerikaanse geschiedenis. Het was het jaar dat Martin Luther King jr. en Robert Kennedy werden vermoord. De samenleving was op dat moment heel erg aan het veranderen en tegelijkertijd vond ook nog de Vietnamese oorlog plaats. Het is een soort samensmelting van allerlei belangrijke momenten uit de Amerikaanse geschiedenis. Dat is een perfecte tijd om de basis te vormen van een game.

Er is wat controversie ontstaan over Lincoln. Kozen jullie ervoor om een risico te nemen met zijn afkomst en ras, of vonden jullie dat er helemaal geen risico was?

Harms: Nee. Ik denk dat je in de Mafia-serie kijkt naar specifieke periode in een tijdperk, specifiek in Amerika. Dat is precies wat we besloten te doen met Lincoln Clay: een hoofdpersoon met een gemixte achtergrond in een stad in het zuiden van Amerika in 1968. Het is erg tof om in het spel te laten zien hoe hij op de stad reageert en vice versa. Het is Amerika en het is een onderdeel van onze geschiedenis. Zolang we ervoor zorgen dat alles in het spel historisch klopt, denk ik dat dit heel tof kan worden.

Mafia 3 komt op 7 oktober 2016 uit op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Door Wouter Brugge

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou