1 - Er is al vaker beloofd dat de saaie 'dood 10 schapen'-quests zouden verdwijnen, maar ze blijven overal terugkomen. Wat is jullie oplossing?

Hutchins: Guild Wars 2 gooit het traditionele questen de deur uit en gaat voor een dynamisch event-systeem. Iedere actie of beslissing die je maakt, heeft gevolgen in de wereld en leidt tot andere gebeurtenissen. Niet alleen voor jou, maar voor alle spelers in de regio. Dit betekent dat je dezelfde regio meerdere keren kunt betreden en verschillende ervaringen zult hebben. Een voorgaande speler kan een andere serie events geactiveerd hebben dan de vorige keer. Er zitten ook evenementen in die zich over een nog groter gebied zullen afspelen en je een keur aan uitdagingen, vijanden en bossfights bieden.

De wereld van Tyria is gigantisch en heeft veel te bieden, dus als je zin hebt in een totaal andere activiteit dan is dat mogelijk. Je kunt op pad om je persoonlijke verhaal te volgen, in een PvP-toernooi springen, oorlog voeren met belegeringswapens in World versus World samen met honderden andere spelers, dungeons doorkruisen of speuren naar de geheime gebieden en de verschillende spring puzzels oplossen.

2 - Guild Wars had een levelcap van 20. Dat is nu level 80 geworden. Hebben jullie gewoon de statistieken op lopen rekken voor grinders of word je sterker dan in het origineel?

Hutchins: Je level in Guild Wars 2 is niet echt een krachtmeter, meer een indicator van hoe ver je bent gekomen. Dat je level 80 bent, maakt je nog geen onoverwinnelijke god die iedereen in de startgebieden kan one-shotten. Ons sidekicksysteem zorgt ervoor dat je op alle plekken een uitdaging krijgt van je eigen niveau, omdat het je stats aanpast. De levelcurve is ook stapsgewijs in plaats van exponentieel, dus aan ieder level ben je ongeveer dezelfde tijd kwijt. En elk personage wordt tijdelijk level 80 wanneer ze deelnemen aan PvP, dus daar is het ook niet van belang. Je eigen skill maakt het verschil.

 

3 - Oké, maar combat in MMO's bestaat meestal uit minutenlang, stilstaand op je actiebalk rammen. Hebben jullie dit nog veranderd?

Hutchins: Guild Wars 2 is een actiegame en dit zie je terug in de combat. Een gevecht wordt bepaald door de handigheid van de speler. Je moet wegduiken van aanvallen en jezelf op de juiste posities zetten om vijanden te verslaan. Er is een lading opties aanwezig om je speelstijl zelf te bepalen. Je wapens zijn van invloed op vijf van je skill-opties, maar de andere kun je invullen met genezingsspreuken en gadgets, zoals valstrikken en vliegschoenen.

4 - Hoe zit het eigenlijk met die healers? Jullie hebben deze bekende RPG-klasse eruit gehaald, maar wat moet je nu als je deze rol graag speelde?

Hutchins: Dat kan je zeker nog doen. Zoals ik al zei, je kan je skills en eigenschappen zelf aanpassen aan de stijl die jij wilt spelen. Je zou bijvoorbeeld een Warrior een aantal skills geven waarmee hij anderen beschermt of ze health boosts kan geven. Of je verandert hem in een damage dealer door middel van totaal verschillende skills en eigenschappen. De keuze is aan de speler.

5 - Onder water spelen is een van de grootste verkooppunten van jullie spel. Waar wat is daar nu in praktijk te doen dan?

Kerstein: Zo'n dertig procent van het spel is onder water. Ik wil niet verklappen wat hier allemaal gedaan kan worden, want dat moeten spelers zelf ontdekken. Wat er in ieder geval aanwezig is, net als op het land, zijn de dynamische evenementen en epische ontmoetingen. Spelers kunnen heel veel interessante dingen ontdekken in de dieptes van Tyria.

6 - Server tegen Server/World PvP klinkt interessant, maar hoe lang moet ik meedoen aan zo'n gevecht? En ik kan zeker pas meedoen op level 80?

Hutchins: Een wereld tegen wereld gevecht duurt twee weken. Je kunt er op ieder moment in springen om te vechten voor je server en daar bonussen voor verdienen. Het maakt niet uit welk level je bent, maar je wordt altijd tot level 80 opgekrikt. Je kan zelfs XP verdienen voor je PvE-personage tijdens World versus World. Aan het einde van de twee weken wint de server met de meeste punten. Vervolgens worden de servers ingedeeld tegen andere servers met een vergelijkbaar prestatieniveau en begint de strijd opnieuw.

7 - Het uitzonderlijke van Guild Wars was dat je het kocht, maar er niet iedere maand voor hoefde te betalen. Tijden zijn veranderd en iedereen switcht over naar free-to-play. Waarom jullie niet?

Hutchins: We waren erg succesvol met onze eerste methode, want we verkochten zo zeven miljoen exemplaren van Guild Wars. We hebben het gevoel dat we op deze manier de meeste waarde kunnen bieden, zonder dat we de spelers hoeven te onderbreken om te bedelen om geld.

8 - Laten we afsluiten op een vrolijke noot. Een van jullie bèta's eindigde met een hilarische Battle Royale/Hunger Games-modus (inclusief beperkte ammo, valstrikken en eten). Gaan we dit terug zien?

Kerstein: Dat was hartstikke leuk om te doen en we kregen fantastische feedback van de spelers. We hebben de oproepen gezien om het terug te brengen in de volledige game. Ik kan echter niet zeggen of dit evenement ooit terugkomt, maar zeg nooit nooit.