Gamer.nl: Gelukkig Nieuwjaar! Heb je nog goede voornemens afgesproken?
Ismail: Voor 2013 zijn we vooral optimistisch. We willen vooral terug naar onze roots; meer focussen op games maken, betere games maken en minder andere activiteiten.

"We hebben 2013 intussen wel al uitgeroepen tot 'Year of Space' - dus hopelijk brengt 2013 veel ruimtespellen."

GNL: Voor we gaan vooruitblikken; hoe verliep 2012 voor Vlambeer? Al slapend rijk geworden van Super Crate Box?
Ismail: 2012 was een vreemd jaar voor ons. Ons eerste anderhalf jaar was natuurlijk overweldigend (met Serious Sam: The Random Encounter op Steam en Super Crate Box op iOS - red.), maar het bood ons ook mogelijkheden om zowel op nationaal als internationaal niveau een bijdrage te doen aan de indie-scene. Daarom hebben we vorig jaar veel tijd besteed aan het organiseren van evenementen voor ontwikkelaars in Nederland, het ondersteunen van beginnende studio’s, studenten en activiteiten buiten Vlambeer.

Jan Willem (Nijman, de andere helft van Vlambeer) organiseerde local multiplayer evenementen en de 7DFPS, een wedstrijd om in een week tijd first-person shooters te maken. Ik ontwikkelde de ''presskit()'', een tool waarmee ontwikkelaars makkelijker marketing kunnen doen, organiseerde een wedstrijd ‘game in een genre dat je haat’-maken en reisde de hele wereld rond om Vlambeers games te presenteren.

GNL: Wat vonden jullie van de games van 2012?
Ismail: Het jaar was ongelofelijk! We hebben op onze eigen website een lijst gemaakt van games die indrukwekkend waren. Maar zelfs toen we de lijst vijftien games lang maakten, paste niet alles. Van triple A tot indie – van de games zelf, tot de acceptatie van games als medium; in alle opzichten was 2012 een reuzensprong.

De grote studio's brachten ons Dishonored, XCOM, Far Cry 3 en Mass Effect 3, maar voor onszelf is de acceptatie van indie-spellen natuurlijk heel belangrijk. De Game of the Year-lijsten van vorig jaar staan vol met onafhankelijk gemaakte spellen als Journey, Fez, Spelunky, Hotline Miami, Super Hexagon, FTL en vele andere. Eigenlijk was het in alle opzichten een geweldig jaar voor gaming.

GNL: Wat hebben jullie voor lessen geleerd in 2012 die je kunt meenemen naar de toekomst?
Ismail: Dat we mensen zijn die games moeten maken. Al het georganiseer en geregel is leuk, maar we merken toch dat we voornamelijk gelukkig worden van games maken, en zien en horen en lezen wat mensen ervan vinden.

GNL: Tijd voor het nieuwe jaar: Wat gaat Vlambeer ondernemen in 2013 met betrekking tot nieuwe games?
Ismail: We willen het jaar maar beginnen met ons goede voornemen uitvoeren, dus we beginnen het eerste kwartaal met LUFTRAUSERS voor onder andere PC & Mac en Ridiculous Fishing voor iOS. Daarna gaan we weer jammen en experimenteren met nieuwe ideeën. We hebben 2013 intussen wel al uitgeroepen tot ‘Year of Space’ – dus hopelijk brengt 2013 veel ruimtespellen.

GNL: Komt er in 2013 nog een uitbreiding van 't bedrijf of blijft het bij jullie twee?
Ismail:
Nee. Vlambeer kan de games maken die we maken omdat we maar twee man zijn. Onze kosten zijn laag en onze verantwoordelijkheden zijn beperkt tot onze spelers en onszelf. We hoeven maar één iemand te overtuigen om iets te gaan doen, in plaats van investeerders, teams aan designers en uitgevers. Risico’s kunnen nemen bevalt ons, dus dat blijven we gewoon doen.

GNL: We hebben net een lijst uitgegeven met de 100 spellen waar wij naar uitkijken in 2013. Waar kijken jullie het meeste naar uit ?
Ismail: Wij missen vooral Antichamber op de lijst. Een ‘Escher-achtige first-person game’ klinkt geweldig, en wat wij ervan gespeeld hebben is ook extreem indrukwekkend. Earth Defense Force vinden we geweldig – dus de nieuwe EDF kijken we absoluut ook naar uit. We kijken natuurlijk ook heel erg uit naar het moment dat we klaar zijn met onze eigen LUFTRAUSERS en Ridiculous Fishing.

GNL: Waar hoop je nog meer op komend jaar?
Ismail:
2013 gaat hopelijk een hoop leuke dingen brengen. Hopelijk brengt het jaar nog betere games, maar ook interessante hardware, zoals bijvoorbeeld de Oculus Rift en de Ouya. Maar boven alles kijken we uit naar games maken!