"Vervolgens stonden wij (...) in de zomer 
zelf aan de financiële afgrond." 

Gamer.nl: Allereerst, heb je nog goede voornemens afgesproken?
Joost Van Dongen: Als studio hebben we wel een belangrijk goed voornemen voor onze komende games: we willen ze wat sneller gaan maken! Er zat maar liefst drie jaar tussen Swords & Soldiers en Awesomenauts en dat is echt te lang voor een kleine studio als Ronimo. Financieel is dat heel riskant om te doen. Het resultaat is er gelukkig wel naar: Awesomenauts is heel erg gaaf geworden en een groot succes, maar onze volgende games moeten weer net wat kleiner worden, zodat we ze in ongeveer één jaar kunnen maken.

GNL: De laatste keer dat we je zagen, zat je een game te spelen met een wel hele aparte controller: je cello! Kun je voor de lezers even uitleggen wat dit is?
Van Dongen: Die game heet Cello Fortress en het is een hobbyproject dat ik in mijn vrije tijd maak. Het publiek pakt Xbox-controllers en speelt een twin stick shooter. Tot zover niks bijzonders, maar de spelers spelen tegen een live cellist! De cellist bestuurt kanonnen en kiest door hoe hij speelt aanvallen. Die cellist moet dus echt improviseren om op de spelers te kunnen reageren en moet tegelijk proberen mooie muziek te maken. Dat is een duivels lastige combinatie en het is dan ook de bedoeling dat een cellist met ervaring dit op evenementen doet.

Er staan op het moment nog maar twee optredens gepland voor 2013, maar ik ga Cello Fortress binnenkort pas echt goed marketen en dan zullen er wel meer gaan komen. Stiekem hoop ik op wat grote evenementen ermee te kunnen optreden!

Wat betreft waar de inspiratie vandaan komt: cello spelen is al twintig jaar een hobby van me en ik zoek daarbij vaak het experiment op. Ik heb bijvoorbeeld in een prog-rock band gespeeld, klooi met elektronica, wat zeer ongebruikelijk is bij een klassiek instrument als een cello. En ik ga regelmatig naar jamsessies in kroegen. Het was voor mij dan ook heel logisch om eens te proberen mijn grote passies, games en cello, te combineren.

GNL: Hoe verliep 2012 voor Ronimo games? Er was iets met een uitgever in geldnood... 
Van Dongen: Voor ons was 2012 een spannend jaar. Awesomenauts kwam na veel gemiste deadlines eindelijk af, en toen... vroeg onze uitgever uitstel van betaling aan. Dat is meestal een voorbode van faillissement en even was er zelfs twijfel of de game überhaupt nog uit zou komen. Gelukkig ging dat allemaal door en werd hij goed ontvangen op de consoles. Maar vervolgens stonden wij, doordat we veel te lang aan die game hadden gewerkt, in de zomer zelf aan de financiële afgrond.

De release van Awesomenauts op Steam in eigen beheer was dan ook erop of eronder voor Ronimo. Gelukkig ging de release goed en zijn de verkopen en reacties nog veel beter dan onze beste verwachtingen! Het gaat nu dus weer enorm goed met onze studio, waardoor gedurende 2012 voor ons zowel de grootste dieptepunten als de grootste hoogtepunten in de bijna zes jaar dat we nu bestaan hebben plaatsgevonden.

Over de nieuwe game: "extreem enthousiast over de gameplay en graphics die er nu al voor liggen."

GNL: Wat vond je van het gamejaar 2012?
Van Dongen: Ik vond het persoonlijk een vrij mager jaar. Er waren weinig echte toptitels, en veel grote franchises scoorden toch lagere reviews dan eerdere jaren. De grote toppers voor mij persoonlijk zijn ook allemaal doorgeschreven naar februari en maart 2013: Sim City, Starcraft en Bioshock Infinite. Alleen XCOM en Diablo III waren echt grote titels in mijn straatje dit jaar. En Diablo III viel me toch wel een beetje tegen, ook al heb ik er veel lol mee gehad.

Op het gebied van kleinere games was het jaar beter, naar mijn smaak. Vooral Dear Esther maakte een diepe indruk en ook Little Inferno, Sine Mora en Cargo Commander waren tof. En ik probeer al even tijd te maken voor Retro City Rampage: dat ziet er ook geweldig leuk uit!

GNL: Op naar 2013: Wat gaan we dit jaar van Ronimo Games zien?
Van Dongen: Vooral nog een heleboel meer Awesomenauts. We blijven Awesomenauts op Steam uitgebreid ondersteunen. Dus meer characters, een nieuwe map, nieuwe skins en allerlei verbeteringen, uitbreidingen en nieuwe features. We zijn tegelijkertijd ook al bezig met onze nieuwe game, maar daar ga ik op dit moment nog lekker helemaal niks over zeggen. Behalve dat ik extreem enthousiast ben over de gameplay en graphics die er nu al voor liggen. Het wordt echt heel erg tof!

GNL: Je staat bekend om je eigen 'hobbyprojecten’ naast Ronimo, waarvan Proun het internationaal bekendste. Al ideeën voor de volgende?
Van Dongen: Zoals elke gezonde gamedeveloper heb ik zoveel dromen voor toekomstige projecten dat ik nog wel tien jaar zoet zou kunnen zijn. Zo zou ik ooit nog wel eens iets willen maken met een vergelijkbare structuur als Star Control II, mijn favoriete game aller tijden. Maar het zou me verbazen als dat er binnen vijf jaar van zou komen...

Wel voor 2013; ik ben sinds kort ook daadwerkelijk aan wat anders begonnen, waar ik over een paar maanden meer over ga vertellen. En Cello Fortress is nog lang niet af. Ik wil daar in 2013 veel serieuzer mee aan de slag: betere graphics, echt gaan marketen en meer mee optreden. Hopelijk slaat het aan!

GNL: Wat verwacht je verder van 2013 of waar hoop je op?
Van Dongen: Ik ben vooral erg nieuwsgierig naar de nieuwe generatie consoles. De innovatie lijkt er met de huidige generatie wel zo'n beetje uit te zijn, dus ik hoop dat de nieuwe PlayStation en Xbox snel komen. Ik verwacht in elk geval dat ze nog dit jaar worden aangekondigd. En misschien komen ze zelfs dit najaar al uit. Allemaal speculatie natuurlijk, maar ondertussen ben ik ook erg benieuwd naar hoe de WiiU het gaat doen. Ik ben zelf erg enthousiast over de mogelijkheden van een tweede scherm in de huiskamer en denk dat het net zo'n succes zou kunnen worden als de Wii. 2013 zal het ons leren!