Nieuws
Render van Founder's Edition van Nvidia's GeForce RTX 4080-gpu.

RTX 4090 en RTX 4080 door Nvidia in prijs verlaagd

Founders Edition-modellen zijn een paar tientjes goedkoper

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Nvidia heeft de adviesprijzen van diens RTX 4090- en RTX 4080-videokaarten met een enkele tientjes verlaagd.

Dat blijkt uit de nieuwe vraagprijzen op Nvidia's eigen webwinkel. Zowel de RTX 4090 als de RTX 4080 zijn met een percentage à vijf procent goedkoper geworden, resulterende in een prijsverlaging tot 90 euro. De nieuwe prijzen lijken voor heel Europa te gelden; het Duitse HardwareLuxx merkte de nieuwe prijzen allereerst op.

De aangepaste prijzen zijn mogelijk gemotiveerd door de betere koers van de euro ten opzichte van de dollar. Sinds de eerste RTX 40-kaarten verschenen is de euro ongeveer bijna 10 dollarcent in waardering toegenomen. 

Screenshot van Nvidia's eigen webwinkel in de Benelux, waar de RTX 4080 en RTX 4090 nu voor een licht verlaagde vraagprijs aangeboden worden.

Nvidia's Founders Edition van de RTX 4080 kost nu 1.399 euro, voorheen 1.469 euro. Daarbij valt wel op dat de RTX 4080 momenteel populair lijkt in de Benelux; de kaart is sinds de prijsverlaging niet op voorraad bij Nvidia zelf. De zwaardere RTX 4090 bedraagt nu 1.869 euro, voorheen 1.949 euro; deze is op moment van schrijven nog wel te bestellen. 

De ietwat zachtere prijzen helpt Nvidia's aanbod mogelijk ook in de strijd tegen concurrent AMD. Aanstaande 13 december verschijnen de eerste RDNA 3-gpu's van AMD: de RX 7900 XT en RX 7900 XTX. Beide high-end Radeon-kaarten kennen nog geen officiële europrijs, maar zouden respectievelijk 899 en 999 dollar moeten kosten. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Ryzen 7000-cpu's sinds Black Friday nog goedkoper geworden Digimon Survive is wereldwijd een half miljoen keer verkocht
22

Reacties op: RTX 4090 en RTX 4080 door Nvidia in prijs verlaagd

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    xeros

    • 5 december 2022 13:48
    Wel 5% korting op een 4080 die 100% duurder is dan t.o.v de 3080 launch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 5 december 2022 14:02
    @xeros Ik weet dat ik destijds al bijna moest overgeven van de prijzen, laat staan nu :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ulysses

    • 7 december 2022 10:12
    @RikkieDee 4090 is maar 2600 euri

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 5 december 2022 14:19
    Ik zit nog wel even goed met de 2080 super. Misschien volgend jaar een upgrade doen wanneer die prijzen echt omlaag gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 5 december 2022 14:39
    Wow, ze hebben zowaar een 3090Ti op voorraad.. die moeten wel een heel hol klinkend magazijn hebben..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 december 2022 15:57
    @Aerofox81 3090Ti's waren al weken voor minder dan nu de 4080 te koop en gewoon volop leverbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 5 december 2022 17:15
    @SuperDre ik bedoelde eigenlijk dat er van de nieuwe modellen gewoon niks is, alleen de 3090ti is te koop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 5 december 2022 15:48
    En nog steeds veels te duur. Gewoon boycotten die handel en niet kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 december 2022 16:01
    @Riyakuya Ja het kost veel, maar dit soort technologie wordt ook steeds duurder om te maken op die kleine procede. Het is niet dat Nvidia nu denkt, goh, ze kopen toch wel voor 1400 euro, terwijl we met winst ook voor 800 euro hadden verkopen. Nee, het kost Nvidia (en AMD) nu ook echt een stuk meer om deze kaarten te fabriceren. Dat de webshops er nog een hoop extra boven op gooien is weer een andere zaak.
    Wil je een stuk sneller hebben dan de 30xx serie dan zul je dus de 40xx serie moeten kopen, en ook deze 'dure' kaarten gaan blijkbaar als warme broodjes over de toonbank. Zelf vond ik dus ook al de adviesprijs van 719 euro voor de RTX3080 indertijd al veel te veel (hell ik vind alles boven de 400 euro al veel te veel).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 5 december 2022 16:13
    @SuperDre technologie is altijd in ontwikkeling, dat is ook altijd zo geweest. Nvidia (en Apple bijvoorbeeld) is destijds begonnen met het verhogen van prijzen tot het extreme toe. Daar moeten we niet mee akkoord gaan. Een iPhone 3g was ook top of the line toen die uitkwam en kostte ook geen 1500 euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 december 2022 22:23
    @Riyakuya zelfs AMD geeft aan dat de nieuwe technologie veel duurder is dan voorheen bij vergelijkbare vergroting van het aantal transistoren:
    ""Innovation always finds its way around barriers," Papermaster said. "I can see exciting new transistor technology for the next – as far as you can really plot these things out – about six to eight years, and it's very, very clear to me the advances that we're going to make to keep improving the transistor technology, but they're more expensive," he said. In the past, chipmakers like AMD and Intel could double the transistor density every 18 to 24 months and stay within the same cost envelope, but that is not the case anymore, Papermaster claimed. "So, we're going to have innovations in transistor technology. We're going to have more density. We're going to have lower power, but it's going to cost more. So how you put solutions together has to change," he said."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 6 december 2022 11:08
    @SuperDre maar dat is altijd het geval. Nieuwe technologie vergt onderzoek en kost dus meer geld. Nu benoemen ze dit en in het verleden was het iets anders. Dat ze met de inflatie meegaan begrijp ik, maar deze idiote prijzen vragen heeft daar niets mee te maken. Voor Intel was het bijvoorbeeld helemaal nieuw om een deticated gpu te maken en die kaarten zijn ook niet achterlijk duur voor het segment waar ze in vallen, laat staan nog duurder omdat het voor hun nieuwe technologie is. Ik zeg bewust deticated omdat ik weet dat ze voorheen al interne gpu's maakte voor hun processoren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 6 december 2022 23:19
    @Riyakuya zucht, deze nieuwe kleinere nodes kosten echt een heel stuk meer in verhouding dan de nieuwere kleinere nodes toen het nog 10+nm was. De Intel kaarten zijn dan ook nier op die nieuwere kleine nodes en hebben ook hij lange na die power nog niet, de prijs is vergelijkbaar met de RTX30xx varianten. Zit zelf te wachten op de A770/16GB, maar die is dus nergens te krijgen, en als ze niet opschieten dan kan het best zijn dat de 4060 of AMD vergelijkbare al uit zijn voor iets meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    N0rthstar

    • 5 december 2022 20:25
    @SuperDre Ik denk dat Nvidia dat precies wel denkt. Ze hebben gezien wat ze kunnen vangen ervoor tijdens de crypto bull run en zijn nu nauwlijks van plan de prijzen te laten zakken door continue aan de knop van voorraad te draaien. Belachelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 5 december 2022 22:28
    @N0rthstar nee, zo denken ze niet, want te grote marge weten ze ook dat het gewoon klanten kost. Maar AMD geeft ook aan dat het op dit moment steeds een stuk duurder wordt om nieuwere snellere hardware te maken, zie mijn quote hierboven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    N0rthstar

    • 6 december 2022 08:53
    @SuperDre En die quote is over de huidige generatie GPU's of wat er nog komen gaat? Desalniettemin, kan je mij niet wijs maken dat Nvidia geen smerig spelletje speelt. Ze hebben zelf in hun aandelen meeting aangegeven de supply lijns te knijpen zodat de 30XX prijzen hoog bleven zodat ze hun 40XX hoog in konden zetten. Iets wat wellicht elk bedrijf zal doen, maar ik blijf erbij dat ze in het extreme doorgeschoten zijn. Ik hoop nogmaals dat ze geen 40XX GPU aan de straatstenen kwijt kunnen totdat de prijs naar een normaler level zakt, zelfs met inflatie zou een 4080 toch onder de 1000 Euro moeten kunnen staan voor mijn consumenten gevoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 6 december 2022 11:09
    @N0rthstar Ja, die quote gaat dus ook over de 30xx en 40xx range omdat dit dus al enkele jaren zo van toepassing is. Het is juist je consumenten gevoel dat hier het probleem is, de realiteit van wat de kosten werkelijk zijn is een heel ander verhaal.
    Als ze marginale verbeteringen zouden doorvoeren en ook op grotere dimensies (6-7nm) zouden blijven, ja DAN zouden ze waarschijnlijk vergelijkbare prijzen kunnen aanhouden, maar dan zouden ze weer gezeur krijgen dat er maar een beetje verbetering is en mensen dus nog langer op 'voorgaande' generaties zouden blijven. Men lijkt hier echt te denken omdat men weer naar een kleinere schaal gaat dat men dan goedkoper uit is omdat er meer chips op 1 wafer zitten, ja het klopt dat er meer chips op 1 wafer zitten, maar door het verkleinen kost die 1ne wafer wel 2x zoveel als de voorganger (omdat zeker in het begin de yields ook een stuk lager liggen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    smoothy101

    • 6 december 2022 09:41
    Deze week toch maar een RTX 3060 gekocht voor 400 euro, die waren op launch 629, toen 2 maanden later 1200 en nu dus eindelijk voor een redelijke prijs te koop, ik had een 1070 heeft alle games nog gedraaid maar de modernere games op medium of low. Nu weer minimaal 3 jaar vooruit en dan gaan we eens kijken naar de generatie die op dat moment uit is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 6 december 2022 11:11
    @smoothy101 Ik denk dat je best een goede keuze hebt gemaakt dan hoor, ik zat zelf te wachten eigenlijk op de Intel A770/16GB (ja wil best een keertje iets echt nieuws proberen), maar die is nergens te krijgen. Tot die tijd moet ik nog doen met mn 2060super van eind 2019.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    smoothy101

    • 8 december 2022 12:49
    @SuperDre Merk je dan dat je 2060 S niet meer goed genoeg is? Ik game zelf op 2560 * 1080 dus net iets meer dan 1080p. Voor mij is de 3060 zeker de sweet spot ik zou er zelfs 4K mee kunnen gamen maar doe dit bewust niet.

    Intel GPU's zijn zeker intressant maar of je moet investeren in first gen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.