Review: Jbl Quantum 610 Wireless-gameheadset
Nieuws

Review: Jbl Quantum 610 Wireless-gameheadset

Jbl is inmiddels twee jaar bezig op de gameaudiomarkt en heeft met zijn Quantum-serie een behoorlijk gevarieerde collectie gameheadsets opgebouwd. Binnen alle prijsklassen is er wel een Quantum-headset beschikbaar.

Austrian Audio PG16 Pro                               €149,-

Verbinding:                                                           2,4Ghz Wireless usb-a dongle, minijack

Compatibiliteit:                                                  Volledig draadloos compatibel met                                                                                                 Windows-pc’s, Beperkt draadloos met                                                                                           Mac, PlayStation en Xbox. Beperkt                                                                                                   bedraad met ieder platform dat een                                                                                               minijackingang heeft

RGB features:                                                       Ja

Batterijduur:                                                        30 uur

©GMRimport

De Jbl Quantum 610 Wireless is de nieuwste toevoeging aan de Quantum-serie, waarvan we eerder al de Quantum 350, One, 200 en 600 bekeken. Met een prijspunt van 149 euro valt de 610 Wireless in het duurdere segment van de Quantum-lijn. Dat relatief hogere prijspunt gaat niet alleen gepaard met de kenmerkende, grote hoeveelheid ledverlichting, maar ook met tal van verbindingsmogelijkheden en Jbl’s eigen surround sound.

Bouwkwaliteit

Hoewel de headset bij de duurdere Quantum-headsets hoort, is hij volledig gemaakt van plastic. Dat wil niet zeggen dat de 610 Wireless gammel overkomt, maar het roept wel de vraag op hoelang alle scharnierende delen mee zullen gaan. Op de buitenkant van de draai- en kantelbare oorschelpen vind je het lichtgevende Jbl-logo en aan de binnenkant een behoorlijk dik kussen van memory foam.

Ook de hard plastic hoofdband is bekleed met een noemenswaardig kussen en de bekleding op de headset is volledig gemaakt van een synthetische leervariant. Die is behoorlijk zacht, maar zorgt wel vrij snel voor wat warmteopbouw. Het helpt daarbij niet mee dat de oorkussens behoorlijk krap aanvoelen en de headset stevig klemt. Het ontwerp van deze Wireless 610 is niet compact, maar zodra je de headset opzet, voelt het allemaal behoorlijk krap. Daarnaast knijpt de headset behoorlijk hard onder je oren. Dit alles maakt dat je de Quantum 610 Wireless al na een uurtje even af wilt zetten.

Op de oorschelpen vind je ook een behoorlijk hoeveelheid knoppen. Te beginnen op de linkeroorschelp: aan deze schelp is niet alleen de uitklapbare microfoon verbonden, je vindt hier ook twee volumewielen en een knop om de microfoon te muten. De wieltjes dienen voor het controleren van het totale volume en de balans tussen game- en chatgeluid. Op de rechteroorschelp vind je, niet geheel onbelangrijk, de aan- en uitknop.

©GMRimport

Verbindingen en microfoon

De naam verklapt het natuurlijk al een beetje: de Quantum 610 Wireless is hoofdzakelijk een draadloze headset. Je kunt hem verbinden middels een 2.4Ghz usb-a wireless dongle. Daar blijft het echter niet bij. Op de linkeroorschelp zitten ook een usb-c oplaadpoort en een minijackingang die het mogelijk maken de headset bedraad te gebruiken. Je hoeft de oplaadpoort niet zo heel vaak te gebruiken, want de batterij gaat dertig uur mee. Mocht het toch tijd zijn voor een nieuwe lading, dan ben je binnen vier uur klaar. Ook kun je de headset gewoon blijven gebruiken tijdens het opladen.

De microfoon op de Quantum 610 Wireless is niet los te koppelen. Je kunt deze zowel muten door hem omhoog te klappen of middels het eerder genoemde knopje achterop de linkeroorschelp. Het microfoontje klinkt oké: hoewel behoorlijk geknepen en nasaal, is er verassend veel ruimte voor lage frequenties, waardoor je stem behoorlijk vol klinkt. Wel is de microfoon verbazingwekkend gevoelig voor omgevingsgeluid en ruis en dat maakt de klank vaak onrustig.

Je hoeft de oplaadpoort niet zo heel vaak te gebruiken, want de batterij gaat dertig uur mee.

-

Klank

Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek is dat ook de Quantum 610 Wireless niet breekt met de Jbl-trend: er zit héél erg veel laagfrequente informatie in de balans. Dat maakt dat moderne hiphop en popmuziek vaak behoorlijk uit balans klinkt. Het laag en midlaag komt zover naar voren dat de muziek onnatuurlijk klinkt en in sommige gevallen zelfs de vocalen volledig worden ondergesneeuwd. Bij muziek waar de lage frequenties wat minder belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld klassiek, valt op dat er onaangename resonanties in het middenhoog zitten - voornamelijk opnames van piano klinken hierdoor onnodig schel.

De Quantum 610 is dus totaal niet geschikt om van je favoriete muziek te genieten, maar in-game reageert de headset gelukkig een stuk passender. Het laag blijft overdonderend, maar dit zorgt in veel gevallen voor een groot gevoel van immersie en het versterkt het filmische en spectaculaire gevoel van tussenfilmpjes behoorlijk. De lokalisatie is daarnaast prima op orde, waardoor je in multiplayerspellen behoorlijk goed kunt vertrouwen op deze headset. Wel zorgt de behoorlijke hoeveelheid laag ervoor dat je behoorlijk snel moe wordt van de klank van de headsets. Dat zorgt, samen met het tegenvallende draagcomfort, dat de headset niet zo geschikt is voor echt lange sessies.

©GMRimport

Software

We hebben al vaker naar de bijbehorende Quantum Engine-software gekeken, met behoorlijk positieve gebruikservaringen tot gevolg. De software is overzichtelijk en geeft je veel instellingen voor onder andere het aanpassen van de frequentierespons en de eerder genoemde rgb-verlichting. Ook biedt Quantum Engine toegang tot twee surround sound codecs: Jbl Quantum Surround en Dts Headphone:x 2.0.

De Quantum Surround Sound valt net als in het verleden behoorlijk tegen. De surround sound heeft teveel effect op de volumebalans en zorgt voor een onnatuurlijke nadruk op hogere frequenties. Daarnaast worden er na het inschakelen van de surround sound soms geluiden naar de achtergrond gedreven die essentieel zijn voor de gameplay: herladen en voetstappen zijn soms minder goed te lokaliseren. Daarnaast wordt ook het toch al behoorlijk aanwezige laag door de codec versterkt.

Dts Headphone:x 2.0 - de andere surround sound codec die in de Quantum Engine zit - klinkt een stuk aangenamer. Er wordt hier wat minder ingezet op het simuleren van een daadwerkelijke ruimte en meer op het subtiel toevoegen van ruimtelijke informatie. Die subtielere insteek resulteert in betere resultaten. Het voegt weinig toe aan de precisie van de lokalisatie van de headset, maar het is een leuke toevoeging.

De Quantum Surround Sound valt net als in het verleden behoorlijk tegen.

-

Concluderend

De Jbl Quantum 610 Wireless voorziet op het gebied van gebruiksgemak in alle zaken die een gamer wenst: ledverlichting, meerdere soorten verbindingen, surround sound en compatibiliteit met vrijwel ieder platform. De batterijduur is daarnaast uitstekend en de bijbehorende software overzichtelijk. Daar staat tegenover dat de headset totaal niet multi-inzetbaar is: de klank is veel te baszwaar om te genieten van muziek en de combinatie van de klemdruk en overdreven bas zorgt ervoor dat de headset snel vermoeit. Daardoor is de Jbl Quantum 610 Wireless zijn prijs toch niet helemaal waard.

Oké
Conclusie

De Jbl Quantum 610 Wireless voorziet op het gebied van gebruiksgemak in alle zaken die een gamer wenst: ledverlichting, meerdere soorten verbindingen, surround sound en compatibiliteit met vrijwel ieder platform. De batterijduur is uitstekend en de bijbehorende software overzichtelijk. Daar staat tegenover dat de headset totaal niet multi-inzetbaar is: de klank is veel te baszwaar om te genieten van muziek en de combinatie van de klemdruk en overdreven bas zorgt ervoor dat de headset snel vermoeit.

Plus- en minpunten
  • Cinematische klank, overzichtelijke software
  • Te veel lage frequenties, klemdruk te heftig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error