Hardware

Oculus werkt aan scherm voor natuurlijkere virtual reality

De oplossing voor vr-vermoeidheid?

Geschreven door Jacco Peek op
Oculus werkt aan hardware die ervoor moet zorgen dat beelden binnen virtual reality scherper en natuurlijker worden weergegeven, waar de gebruiker ook op focust.

De onderzoeksafdeling van het virtualrealitybedrijf ontwikkelt momenteel technologie die dit mogelijk maakt, blijkt uit een op YouTube gepubliceerde demonstratie van de techniek.

Oculus meldt dat het nog lang zal duren voordat deze technologie in een consumentenproduct terug te vinden is, maar stelt wel dat het voor een natuurlijkere virtualrealityervaring gaat zorgen. Het is onduidelijk hoe vr exact natuurlijk moet aanvoelen, maar op het moment hebben sommige gebruikers last van misselijkheid en hoofdpijn in virtual reality.

Volgens Oculus kampt de huidige hardware in virtualrealitybrillen met een duidelijke beperking: objecten die op de voorgrond van het 3d-beeld worden weergegeven, kunnen niet scherp in beeld worden gebracht.

Virtualrealitybrillen zijn namelijk uitgerust met twee lenzen die dienstdoen als vergrootglazen, waardoor het scherm in de brillen verder weg lijkt dan daadwerkelijk het geval is. Hierdoor ontstaat een discrepantie tussen de focus van het scherm en die van de ogen van gebruikers.

Oplossing

Oculus zegt hiervoor een oplossing te hebben gevonden door van een platte weergave van bijvoorbeeld een landschap een soort uitgedeukte 3d-weergave te creëren. Daarin worden de objecten die op de voorgrond staan naar voren getrokken.

Vervolgens kan met een hardwaremodule binnen de bril het licht van het display zo gebogen worden dat gebruikers objecten op iedere dieptelaag scherp kunnen zien.

Bron: Nu.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

One Piece: Unlimited World Red Deluxe Edition komt naar het Westen League of Legends krijgt waarschijnlijk voice chat
5

Reacties op: Oculus werkt aan scherm voor natuurlijkere virtual reality

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Scream2Late

    • 16 mei 2017 16:26
    Misschien word het dan wat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 16 mei 2017 20:32
    In de film wordt vrij duidelijk uitgelegd wat zij verstaan onder een meer natuurlijke ervaring. Het gaat er puur om dat je diepte meer ervaart zoals je dat in het echt ervaart. Het heeft in ieder geval niets met het voorkomen van misselijkheid of hoofdpijn te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 17 mei 2017 11:13
    @excalibur82 Nee, die misselijkheid komt voornamelijk doordat de lenzen gewoonweg niet goed afgesteld worden, nee, niet lage resolutie, lagere latency, lagere framerate etc (dat in combinatie met verkeerd afgestelde lenzen verhogen wel de kans).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 20 mei 2017 10:40
    @superdre Waar baseer je, je reactie op? Over het algemeen is de aanname dat mensen misselijk worden doordat je lichaam denkt dat je beweegt terwijl je niet beweegt. Het zou dus meer met je evenwichtsorgaan te maken hebben.
    Als jij gelijk hebt, zou het probleem wellicht veel eenvoudiger opgelost kunnen worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GamingR

    • 20 mei 2017 14:23
    @excalibur82 helemaal correct

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.