De onderzoeksafdeling van het virtualrealitybedrijf ontwikkelt momenteel technologie die dit mogelijk maakt, blijkt uit een op YouTube gepubliceerde demonstratie van de techniek.
Oculus meldt dat het nog lang zal duren voordat deze technologie in een consumentenproduct terug te vinden is, maar stelt wel dat het voor een natuurlijkere virtualrealityervaring gaat zorgen. Het is onduidelijk hoe vr exact natuurlijk moet aanvoelen, maar op het moment hebben sommige gebruikers last van mi elijkheid en hoofdpijn in virtual reality.
Volgens Oculus kampt de huidige hardware in virtualrealitybrillen met een duidelijke beperking: objecten die op de voorgrond van het 3d-beeld worden weergegeven, kunnen niet scherp in beeld worden gebracht.
Virtualrealitybrillen zijn namelijk uitgerust met twee lenzen die dienstdoen als vergrootglazen, waardoor het scherm in de brillen verder weg lijkt dan daadwerkelijk het geval is. Hierdoor ontstaat een discrepantie tu en de focus van het scherm en die van de ogen van gebruikers.
Oplo ing
Oculus zegt hiervoor een oplo ing te hebben gevonden door van een platte weergave van bijvoorbeeld een landschap een soort uitgedeukte 3d-weergave te creëren. Daarin worden de objecten die op de voorgrond staan naar voren getrokken.
Vervolgens kan met een hardwaremodule binnen de bril het licht van het display zo gebogen worden dat gebruikers objecten op iedere dieptelaag scherp kunnen zien.