Oculus onthult standalone Quest headset | Gamer.nl

Oculus onthult standalone Quest headset | Gamer.nl

Bij de keynote op de eerste dag van Oculus Connect onthulde Mark Zuckerberg de Oculus Quest, een standalone VR-headset die voorheen bekend stond als Project Santa Cruz.

De Oculus Quest gaat $399 kosten en komt uit in het eerste kwartaal van 2019. Net zoals de Rift krijgt de Quest ingebouwde audio, maar dan door middel van speakers in plaats van de kleine koptelefoon die de Rift gebruikt. Het beeldscherm van de Quest levert een resolutie van 1600x1440 per oog. De controllers die bij de Quest worden geleverd hebben dezelfde knoppen als de Touch-controllers van de Rift, maar hebben wel een ietwat andere layout.

De gelijkenis tu en de controllers is belangrijk voor de compatibiliteit tu en de Quest en de Rift. Volgens Oculus moet de Quest namelijk Rift-waardige ervaringen gaan afleveren in alle opzichten. Bij de lancering van de Quest zullen dan ook vijftig games beschikbaar zijn, waarvan sommige direct van de Rift afkomen: Robo Recall, The Climb en Mo staan allemaal op de releaselijst.

Media has no description

Het idee van Quest is dat je geen extra pc of smartphone nodig hebt om (simpele) vr games te spelen. In dat opzicht is het niet anders dan de Oculus Go die eerder dit jaar uitkwam, maar gelukkig biedt Quest meer dan alleen een krachtigere proce or en een extra controller. De controllers van de Quest kunnen namelijk beweging over zes a en registreren, in tegenstelling tot de drie a en van de Go en Gear VR.

De Go heeft namelijk alleen weet van de richting waarin je kijkt en waar de controller naar wijst. Zowel de headset zelf als de controller hebben geen idee waar ze zich bevinden in een ruimte, iets wat de Quest wel heeft. De Quest kan dit wel dankzij Insight, een systeem van vier groothoeksensoren die de positie van de controllers bij kunnen houden.

Deze sensoren scannen continu de ruimte waar je in staat om te bepalen waar de headset - en dus de speler - zich bevindt in de ruimte. Het bereik van deze sensoren is niet beperkt tot een kamer van enkele vierkante meters, volgens Oculus werkt het systeem ook in ruimtes van vele honderden vierkante meters. Bovendien werkt Guardian, het systeem dat gebruikers waarschuwt voor muren en andere objecten, nu ook in meerdere ruimtes.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou