Nieuws
Dramatisering van hoe Nvidia's DLSS-upscaling werkt.

Nvidia's DLSS nu officieel ondersteund op Valve's Proton

Proton 6.3-8 laat Nvidia nu ook Steam-games opschalen

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Met de komst van Proton-versie 6.3-8 is Valve's eigen besturingssysteem nu ook klaar om zelf Nvidia DLSS te ondersteunen. De integratie van de upscalingtechnologie komt na een experimentele fase in Proton 6.3-7.

Proton is, kort door de bocht, Valve's eigen Windows-compatibiliteitsmantel om over Linux heen te werpen. Niet voor niets is Proton dan ook een groot onderdeel van SteamOS 3.0, waarop Valve onder meer de Steam Deck-handheld zal laten opereren. Met de meest recente patch van het besturingssysteem wordt het mogelijk om ook Nvidia's huiseigen upscalinggereedschap te gebruiken in Steam-games, zónder Windows.

Ondersteunt de Steam Deck daarmee Nvidia's Deep Learning Super Sampling (DLSS)? Voorlopig nog niet. Ook via Proton blijft Nvidia's upscaling exclusief voor selecte gpu's van Nvidia, waar de Steam Deck gebruikmaakt van een apu van concurrent AMD. Hierdoor staat enkel AMD's eigen FidelityFX Super Resolution (FSR) — en hoogstens Intel Xe Super Sampling (XeSS) — ter beschikking voor de handheld.

Valve Steam Deck

Desalniettemin laat de groeiende integratie van DLSS wel zien dat Nvidia inzet op expansie van het merk. AMD's en binnenkort ook Intels alternatieven staan open voor allerlei hardware, waar Nvidia het lange tijd puur exclusief heeft gehouden voor de eigen Turing- en Ampere-kaarten. Recentelijk werd DLSS en raytracing wel uitgerold voor Arm-chips, welke sinds hun overname ook onder het Nvidia-vaandel vallen.

De markt lijkt, mede door de komst van AMD en Intel, meer en meer aandacht te genereren voor het slim opschalen van resoluties en scherpte — niet per se exclusief voor pc. Nvidia zet daarbij vooral in op hun vermeende superioriteit in beeldkwaliteit, maar lijkt nu stapsgewijs ook toegankelijker te willen worden. 

Door DLSS alsmaar verder los te trekken van Windows, lijkt het alsof ook Nvidia de upscaling meer naar de mainstream probeert te pushen. Een smartphone of draagbare console met DLSS is niet ondenkbaar meer, zeker sinds AMD hun open-source technologie vrijuit deelt met andere console-fabrikanten.

Proton-versie 6.3-8 brengt, naast DLSS-ondersteuning in DirectX 11 en DirectX 12, ook 24 nieuwe games naar het platform én een eerste reeks anti-cheat-maatregelen van BattlEye. Op Valve's eigen GitHub-pagina zijn de volledige patchnotes na te lezen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wat spelen we dit weekend? 27 en 28 november Hier vind je alle Black Friday-deals voor gaming
0

Reacties op: Nvidia's DLSS nu officieel ondersteund op Valve's Proton

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.