Nieuws
Gestileerde versie van het logo van Nvidia, opgebouwd uit allerlei glazen paneeltjes.

Nvidia kondigt DLDSR aan; RTX-gedreven downscaling

Tensor-kernen helpen ook kleinere resoluties verscherpen

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Gpu-gigant Nvidia heeft wederom een nieuwe beeldverscherper aangekondigd: DLDSR. De zogenaamde 'Deep Learning Dynamic Super Resolution' is als slimme downscaler een soort inverse DLSS.

Nvidia's DLDSR laat de Tensor-kernen van videokaarten een spel 'denkbeeldig' in een grotere resolutie uitdraaien op een lage pixeldichtheid, om het vervolgens per algoritme weer slim omlaag te schalen. Het resultaat zouden scherpere lijnen en minder flikkerend beeld zijn, zonder een al te grote klap voor de grafische prestaties van je videokaart.

Doordat DLDSR exclusief werkt met Tensor-kernen, betekent het ook direct dat de technologie gebonden is aan selecte gpu's van Nvidia's eigen fabricaat. Net als de populaire DLSS-upscalingtechnologie is deze downscaler exclusief voor Nvidia's RTX-kaarten.

Zij-aan-zij referentiemateriaal van native 1080p, tegenover verschillende alternatieven met DLDSR-downscaling van Nvidia.

Per vrijgegeven referentiebeeld is te zien hoe het zogenaamde 'DLDSR 2.25x' een mooie middenweg vormt. Een game als Prey kan algoritmisch op 1620p ingecalculeerd worden, maar dat beeld wordt vervolgens weer gedownscalet tot 1080p. Het letterwerk en de fijne lijnen in-game ogen daarmee strakker, tegenover het verlies van slechts 2 frames per seconde, aldus Nvidia.

DLDSR is gebouwd op de DSR-technologie die al langer in Nvidia's drivers te vinden was. Het voordeel van de technologie is dat games het niet per se afzonderlijk hoeven te implementeren; DSR werkt op vrijwel alle fullscreen-applicaties. Dat laatste komt overeen met hoe concurrent AMD recentelijk hun Radeon Super Resolution (RSR) introduceerde, zij dat nog altijd een upscaler, geen downscaler. 

Nvidia is van plan DLDSR officieel te introduceren met de eerstevolgende GeForce-drivers, welke gepland staan voor 14 januari aanstaande.

Dit artikel delen:

Lees meer

Assassin’s Creed: The Ezio Collection komt naar Nintendo Switch Komst nieuwe RTX 3080 (12 GB) is eindelijk officieel
4

Reacties op: Nvidia kondigt DLDSR aan; RTX-gedreven downscaling

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    CroniC

    • 11 januari 2022 22:34
    Toen ik opgroeide hadden we het altijd over lage en hoge resoluties ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 11 januari 2022 23:16
    @CroniC toen ik opgroeide waren we al blij dat we beeld hadden
    dan spreek ik nog wel ver voor de 286 tijdperk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 12 januari 2022 06:41
    Tsjah, ze moeten iets verzinnen om die premium voor "RTX" te kunnen blijven verkopen terwijl de implementatie van Nvidia gebonden raytracing amper zoden aan de dijk zet.

    VSR en DSR is er al sinds jaar en dag en ik zie weinig toegevoegde waarde anders dan de zoveelste poging van vendor/generatie lock-in door Nvidia.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LordLuc

    • 12 januari 2022 10:49
    Jammer ik heb geen 1000 euro liggen voor een rtx kaart. Misschien in de toekomst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.