Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's

Intel XeSS heeft vijf kwaliteitsmodi; werkt ook op andere gpu's

Per presentatie op GDC 2022 heeft Intel onthuld dat de XeSS-upscalingtechnologie met vijf verschillende kwaliteitsmodi lanceert.

Intel Xe Super Sampling (XeSS) is, naast AMD's FSR en Nvidia's DLSS, een nieuwe upscalingtechnologie voor games. De technologie dient gelijktijdig te lanceren met de Intel Arc-producten, waarvan een eerste laptopvariant (Intel Arc A370M) dit kwartaal nog dient te verschijnen.

Inmiddels is bekend hoe XeSS geschaald kan worden. Schaalfactoren van 2,3 tot 1,3 worden respectievelijk gespreid over de standen Ultra Perfomance, Performance, Balanced, Quality en Ultra Quality. De keuze in modi is grofweg identiek aan de norm die Nvidia en AMD ontwikkelden.

Grafiek met de beoogde, relatieve prestaties van verschillende kwaliteitsmodi van Intel XeSS-upscaling.

XeSS maakt gebruik van temporale upscaling, waarbij data uit voorgaande frames slim ingezet wordt om de beeldresolutie te verscherpen. Het resultaat is meer pixels, zonder excessief rekenwerk. Op Intel Arc draait XeSS op de zogenaamde Matrix Extensions-architectuur (XMX), die het algoritme met een neuraal netwerk dient te versnellen. Daarvoor wordt "een speciale versie" van XeSS uitgerold.

Intel verzekerde daarbij dat XeSS ook bedoeld is voor gpu's buiten het Arc-merk. In die gevallen wordt XeSS niet door hardware geacceleerd, maar maakt het gebruik van DP4a-instructies. Voor spelontwikkelaars geldt echter dat een enkele XeSS-implementatie voldoet, welke vervolgens werkt op zowel Intels gpu's als die van andere partijen.

Daarnaast heeft Intel de intentie om XeSS volledig open-source beschikbaar te stellen. Concurrent AMD deed recentelijk hetzelfde, met FidelityFX Super Resolution en diens aanstaande, temporale tweede versie.

Overzicht van de implementatie van Intel XeSS als upscalinggereedschap in de pijplijn van gpu's.

Intel stipte ook aan dat traditionele, spatiale upscalers "makkelijker te implementeren zijn", maar dat temporale upscaling simpelweg betere resultaten genereert. De chipgigant verwacht dat de prestaties van XeSS ook beter uit de verf komen in games met intensieve grafische technologieën, zoals raytracing.

In de presentatie toonde Intel enkele slides met synthetische benchmarkprestaties, maar van een livedemonstratie was vooralsnog geen sprake. Ook aankondigingen rondom XeSS-implementaties in games bleven uit, al lijkt de lijst met partnerontwikkelaars op de Intel XeSS-website gestaag te groeien. Onder meer Ubisoft, Kojima Productions, 505 Games, Codemasters en Techland zouden werken aan het integreren van XeSS-uspcaling.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou