Nieuws
Screenshot van de DirectStorage-demonstratie in Forspoken, met verschillende laadtijden afhankelijk van type opslag.

DirectStorage op pc gedemonstreerd met Forspoken

Snelle laadtijden, maar vooralsnog zonder referentiekader

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Luminous Productions heeft een eerste demonstratie gegeven van DirectStorage op pc, met voorbeelden uit actie-rpg Forspoken.

Microsoft rolde de DirectStorage-api vorige week uit voor Windows-ontwikkelaars, met direct de aankondiging dat Forspoken als eerste demonstratie zou dienen. Luminous Productions maakte dat gisteren hard met een presentatie van de huiseigen Luminous Engine op GDC 2022.

DirectStorage is al langer bekend als opslagoptimalisatie voor de laatste generatie Xbox-consoles, maar komt langzaam maar zeker ook overwaaien naar Windows 11 en Windows 10. De technologie verplaatst speldata sneller in gecomprimeerde vorm en laat de gpu — het eindstation voor de data — de bestandspakketjes pas 'uitpakken'. Zodoende worden centrale processors minder zwaar belast en zouden laadtijden verkort kunnen worden.  

In de video over technologie in Forspoken wordt DirectStorage gedemonstreerd op drie verschillende opslagapparaten. Zoals eerder aangegeven werkt de technologie het beste op snelle NVMe-ssd's, maar ook traditionele SATA-apparatuuur is compatibel met DirectStorage. Zelfs ouderwetse harde schijven zouden nog een snelheidsbonus aan de technologie overhouden, al is het verschil vooralsnog onmeetbaar. 

Luminous Productions gaf geen vergelijkingsmateriaal met non-DirectStorage-opslag. Laadtijden van slechts 1,7 seconde op een NVMe-ssd zijn niet verkeerd, maar hoe de game zich verhoudt tegen minder geoptimaliseerde data is vooralsnog niet bekend. 

Middels Luminous Productions' presentatie liet de ontwikkelaar ook weten te werken aan het ondersteunen van FidelityFX Super Resolution 2.0 (FSR 2.0). De game zou momenteel, naast DirectStorage, al de eerste FSR-technologie ondersteunen, maar Forspoken dient voor de release op 11 oktober over te stappen op de nieuwe upscalingtechnologie.

Dit artikel delen:

Lees meer

RTX 3090 Ti's komen mogelijk met 3x8-pins adapterkabel Intel publiceert specificaties voor nieuwe ATX 3.0- en SFF-voedingen
4

Reacties op: DirectStorage op pc gedemonstreerd met Forspoken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    do365nic

    • 24 maart 2022 13:47
    die engine levert zeker en vast mooie plaatjes op

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 24 maart 2022 19:10
    @do365nic achja, dat doet elke beetje fatsoenlijke game-engine tegenwoordig wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 24 maart 2022 22:40
    DirectStorage is met name bedoeld om grotere, gedetaileerdere textures, meshes en assets te streamen. Zonder dat dit een aanslag maakt op de VRAM.

    Dat zie ik hier niet in terugkomen. De snelle laadtijden is een leuke bijkomstigheid, maar verder niet heel relevant.

    Ook wordt er geen vergelijk gemaakt bij het laden tussen wel/geen DirectStorage. Er wordt dus helemaal niks gedemonstreerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Argos

    • 25 maart 2022 00:55
    @jaquesparblue die snelle laadtijden zijn ook alleen handig in single player games. Anders is het toch vaak wachten op diegene met een mindere HD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.