Nieuws

'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'

Performance-modus toont eerste bottleneck op consoles

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Volgens Digital Foundry-journalist Alexander Battaglia wordt Cyberpunk 2077 beperkt door de centrale processoren in de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Battaglia deelde zijn vermoedens op zijn persoonlijke Twitter-account. Daarbij werd opgemerkt dat het probleem zich vooral voordoet tijdens het rijden in de prestatiemodus van Cyberpunk 2077. Op pc is duidelijk meetbaar dat die activiteit veel vergt van cpu's en volgens hem "doet de Ryzen 3000-serie het daar minder goed". 

Volgens Battaglia is dit verschijnsel waarschijnlijk een van de eerste gevallen waarbij het duidelijk merkbaar is dat deze generaties consoles tegen technische limitaties lopen. Beide current-gen consoles blijken nog vaak framedrops te vertonen onder de 60 frames per seconde, terwijl de prestatiemodus van Cyberpunk 2077 wel een dergelijke framerate zou moeten verzekeren.

Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series X en S maken gebruik van eenzelfde soort apu. De cpu-componenten van beide consoles zijn gebouwd op de Zen 2-architectuur van AMD, die voor pc's al langer verkrijgbaar is als de Ryzen 3000-serie. 

Eerder gedraaide benchmarks van onder meer CapFrameX tonen aan dat zelfs de krachtigste Ryzen 3000-cpu moeite heeft om Cyberpunk 2077 op 60 frames per seconde te draaien, al heeft patch 1.5 die prestaties mogelijk verbeterd. Desalniettemin vallen de kloksnelheden, cachegrootte en hoeveelheid beschikbare threads op de current-gen consoles in veel gevallen lager uit dan soortgelijke cpu's uit het pc-aanbod. 

Battaglia voegde later toe dat de cpu's in de huidige consoles nog altijd prima presteren, maar dat de limieten in vergelijking met de pc-markt duidelijk zichtbaar worden. Zo zit AMD zelf inmiddels al lang en breed op de Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en wil de chipgigant dit jaar nog Zen 4-cpu's (Ryzen 7000) op de markt zetten. 

Tegelijkertijd werd Cyberpunk 2077 pas laat in de ontwikkeling overgeheveld naar de laatste generatie consoles, wat doet vermoeden dat de game niet tijdig voor de unieke Zen 2-chipsets geoptimaliseerd kon worden. Games die vanaf het begin van hun ontwikkeling op de cpu's afgestemd worden, zullen ongetwijfeld minder snel gehinderd worden door Battaglia's hier genoemde 'bottleneck'.

Dit artikel delen:

Lees meer

Collector's Edition van A Plague Tale: Requiem aangekondigd De lanceringstrailer van Elden Ring
29

Reacties op: 'Cyberpunk 2077 gehinderd door cpu-limieten van consoles'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Battlestar28

    • 22 februari 2022 17:04
    In mijn ogen zit er weinig toekomstmuziek in de consoles. Zoveel problemen en zulke slechte prestaties wat echt niet meer van deze tijd is. Ik voorspel dat men meer compacte all-in PC's gaat verkopen voor een goedkopere prijs ipv de ouderwetse consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2022 17:10
    @Battlestar28 denk dat het meerde deel van gamers hier niet omgeeft en lekkwr op de bank willen gamen, wat jij zegt roept met al jaren en nog steeds verkopennde consoles als warme broodjes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 22 februari 2022 19:54
    @hulstpower inderdaad. Ik ben in mijn nopjes met mn Series S en de kleinere gamepass games zoals Lake en Firewatch. Na een dag werken heb ik geen zin in complexe games met veel snel knoppenwerk….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 22 februari 2022 20:29
    @ebiker ja ben nu in buitennland en kan lekker verder spelennwaar ik thuis was via xcloud en xbox gratis cloud saves.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 23 februari 2022 08:01
    Check Oxenfree.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 22 februari 2022 17:16
    @Battlestar28 Misschien wel, maar ik denk niet dat Cyberpunk 2077 'de game' is om zo'n conclusie op te baseren. Dat de consoles hier hun eerste bottleneck vertonen is waarschijnlijk eerder aan CD Projekt RED te wijten, dan aan de consoleboeren. Naar mijn idee staan ze er deze generatie juist uitzonderlijk sterk voor.

    Als een partij als Rockstar er een zooitje van zou maken met een volledig current-gen ontworpen game, dan hebben we het pas echt over een probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 22 februari 2022 17:36
    @TomKauw ja zeker waar hier komt ook nog bij als je naar de aantal users van Nintendo kijkt dan is console gaming nog lang niet uitgestorven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • guppie-1991

    • 23 februari 2022 09:54
    @Battlestar28
    Compacte all-in pc hebben we toch al? Dat zijn de consoles. Je kan met muis en toetsenbord spelen en dus dan ook op het bureau zetten .
    Nu worden spellen gemaakt voor de console en als je een pc game hebt kan het zijn dat jouw pc het weer niet aan kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 22 februari 2022 17:46
    Ik sluit me totaal aan bij wat hier wordt gezegd over juist de vervangbaarheid van pc’s door console, en dat dit juist de eerste generatie is waar ik op mn xbox niet t gevoel heb mn pc weer te willen aanslingeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 22 februari 2022 19:06
    Voor nu is er nog geen probleem. Maar ik denk dat over 3 jaar er echt wel een groot probleem gaat ontstaan. Maar ja, vroeger had de ps1 ook de capaciteit van een natte drol en juist daar heb ik heel veel plezier uit gehaald. Soms gaat het niet alleen om de grfx. Bij PC had ik altijd problemen om een game optimaal te laten draaien (zowel qua software als hardware). Altijd die eeuwige zoektocht op PC. Zodoende zal ik altijd een console kiezen. Plug and play baby

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 22 februari 2022 19:39
    Je kan gewoon geen pc verkrijgen laat staan betalen. En voor welk spel zou je dat doen 5000 of meer neerleggen. Er is niks nu.

    Gaat vrolijk verder met Horizon forbidden west.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bigds9fan

    • 22 februari 2022 20:42
    Als ik zie wat men er op de PS5 uit weet te halen bij Horizon Forbidden West dan denk ik dat het probleem eerder bij Cyberpunk gezocht moet worden dan bij de consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 22 februari 2022 21:43
    @Bigds9fan Een stad is over het algemeen veel veeleisender van de CPU dan een bos.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 22 februari 2022 22:08
    @oropher foliage vraagt anders ook aardig wat van de hardware. Cyberpunk is gewoon bagger geoptimaliseerd. Slap excuus van CDPR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 22 februari 2022 23:25
    @wazp Lezen is ook een kunst. Foliage vraagt meer van de GPU dan de CPU. Dat is wat ik zeg. Terwijl steden/dynamische omgevingen meer vragen van de CPU

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 23 februari 2022 11:51
    @oropher dan is lezen voor jou ook een kunst want ik heb nergens gezegd dat foliage veel van de CPU vraagt.

    Het hele punt is dat het onzin is om de hardware de schuld te geven van een slecht draaiende game, aangezien andere games bewijzen dat het wel allemaal kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 22 februari 2022 21:34
    Misschien moet je, je eigen product wat beter programmeren. Want andere games kunnen het wel ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 22 februari 2022 21:35
    Ach er zal uiteindelijk toch wel het maximum uitgeperst gaan worden denk ik. Het is ook een kwestie van slim programmeren. Flight simulator had oorspronkelijk ook een stevige cpu bottleneck op de pc. Daarna kwam een grote patch en was die bottleneck grotendeels weg en stegen de framerates tot wel 80% extra. Het kan zijn dat consoles uiteindelijk terugmoeten naar 30 fps. Dat is niet ideaal, maar wel te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 22 februari 2022 21:46
    @lightyears Natuurlijk, de 60 fps modus in ieder spel tegenwoordig is te danken aan het tekort aan hardware..
    Daarom worden spellen ook nog op de vorige generatie uitgebracht en kan de nieuwe generatie dan 60 fps draaien.
    Die 60 fps standaard gaat er hoe dan ook uit zodra de meeste mensen een PS5 of Series X hebben..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mart1jn_

    • 23 februari 2022 07:49
    @oropher Heb je de nieuwste Ratchet and Clank niet gezien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.