Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Hardware
vive pro

CES 2018: Virtual reality wordt langzaam volwassen

Draadloze adapters en t-shirts vol sensoren

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Vr-brillen vliegen nog niet bepaald als warme broodjes over de toonbank, maar dat weerhoudt fabrikanten er niet van om de techniek verder te ontwikkelen. Op de Consumer Electronics Show tonen verschillende fabrikanten hun toekomstvisie op het medium virtual reality.

HTC neemt het voortouw door de Vive Pro aan te kondigen. Zodra deze vermoedelijk dit jaar nog lanceert, betekent het de start van een tweede generatie vr-brillen. De originele Vive stamt immers alweer uit 2016, net als de consumentenversie van de Oculus Rift. Beide kregen vorig jaar een prijsverlaging, wat er reeds op duidde dat deze eerste lichting headsets in de nabije toekomst opgevolgd zouden worden door verbeterde modellen.

De Vive Pro moet het met name hebben van zijn verhoogde resolutie. De dubbele oled-panelen zijn goed voor een resolutie van 2880 x 1600 pixels, 78 procent hoger dan de resolutie van de eerste Vive (2160 x 1200 pixels). Het gevolg is dat je minder last hebt van het bekende screen-door-effect, waarbij je de ruimte tussen pixels ziet omdat het beeld zo dicht op je neus zit. Een hogere pixeldichtheid verhelpt dit euvel.

Draadloze toekomst

Ook nieuw aan de Vive Pro is de geïntegreerde koptelefoon, waarmee HTC het ontwerp van de Rift volgt. Belangrijker is echter straks de komst van een draadloze adapter. Die past op zowel de nieuwe als de oude Vive en zorgt ervoor dat je niet langer met kabels vast zit aan de pc. Beelden worden van de pc naar de headset gestreamd via de 60 GHz WiGig-band, waardoor er zo goed als geen sprake is van vertraging in het beeld. Luttele milliseconden, hooguit.

Een dergelijke adapter bestaat overigens al langer, namelijk de TPCast. Die werkt niet bepaald vlekkeloos en de makers onthullen tijdens de beurs dan ook een opvolger. De TPCast Plus lost bepaalde bugs op die het originele model plaagden, en moet straks gemakkelijker te installeren zijn. Deze accessoire is ook geschikt voor de Oculus Rift, wanneer hij later dit jaar lanceert.

vive pro

Waar is Oculus?

Opvallend is dat concurrent Oculus CES dit jaar even uitzit. De enige aankondiging van belang komt uit onverwachte hoek, namelijk van Xiaomi. Dat bedrijf maakt tijdens de beurs bekend voor Oculus de Oculus Go te gaan ontwerpen, de aankomende standalone-headset die we enkel nog als concept hebben gezien.

In ruil mag Xiaomi in thuisland China een eigen versie van de Go lanceren. Die bezit dezelfde hardware, maar is verder volledig voorzien van Xiaomi 'branding'. De headset komt uit onder de naam Xiaomi Mi VR Standalone en heeft tevens zijn eigen app store.

Google Daydream leeft nog

Op het gebied van standalone vr-brillen onthult Lenovo de Mirage Solo, een van de eerste headsets die op Google Daydream draait. In 2016 kondigde Google met veel bombarie zijn eerste vr-bril aan, maar dat project is verder nog niet echt van de grond gekomen. De bril van Google gebruikt je smartphone als scherm, maar de Mirage Solo heeft een eigen scherm. Daardoor is de prijs ook hoger: naar verwachting kost de bril straks circa 400 euro.

De Lenovo Mirage is voorzien van een Snapdragon 835-cpu en draait op het Daydream-platform. Dragers krijgen daarmee toegang tot meer dan 250 virtual reality-apps, die voor Android ontwikkeld zijn. Voor het bedienen ervan wordt een bewegingsgevoelige controller meegeleverd, in de vorm van een gebruiksvriendelijke afstandsbediening. De headset is voorzien van inside-out tracking en er zijn dus geen externe sensoren nodig voor positiebepaling.

vive pro

Maffe accessoires

CES zou CES niet zijn als er niet ook de nodige maffe gadgets werden getoond. Binnen het vr-spectrum hoef je dan nooit ver te zoeken. Neem bijvoorbeeld de E-Skin van Xenoma, een t-shirt dat vol zit met sensoren zodat je met je hele bovenlichaam personages in vr-games kunt besturen. Hoe dat er uit ziet, zie je in onderstaande video van techsite The Verge.

Tot slot valt de 3dRudder op, een ronde schijf waarop je voeten rusten tijdens het gamen. Door druk uit te oefenen, beweegt je personage mee. Zo loop je dus in virtual reality door je eigen benen te gebruiken, wat wellicht een goede oplossing is voor mensen die snel bewegingsziekte voelen in vr. Of dit soort accessoires massaal aan gaan slaan is nog maar zeer de vraag, maar de ontwikkelingen tonen in ieder geval aan dat virtual reality nog lang niet uitontwikkeld is.

vive pro

Door Randolf Bouwma

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuw hoofd Sony belooft het goede werk door te zetten Forten bouwen in Fortnite: Battle Royale
4

Reacties op: CES 2018: Virtual reality wordt langzaam volwassen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kr1z

    • 6 dagen, 19 uren geleden
    Mn Oculus staat al maanden stof te happen (net iets te veel troubleshooten met de sensoren enz), maar ik ben blij dat de ontwikkeling door gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 6 dagen, 17 uren geleden
    VR _0_
    Het blijft een lastig ding om te verkopen, je hebt namelijk geen idee wat er zo vet aan is als je niet weet wat je kunt verwachten.

    Mooi dat ze lekker doorontwikkelen, nvidia en AMD kunnen hier weer eens mooie stappen maken met hun gpu aanbod.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Larsverb

    • 6 dagen, 16 uren geleden
    Met toch de meeste dank aan Sony die VR onder de mainstream proberen te brengen en steeds met betere games ervoor komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 5 dagen, 17 uren geleden
    Ligt eraan wat je verstaat onder warme broodjes. Voor de huidige prijzen Vive/Oculus + PC van enige kracht is het nog steeds een niche product. Dat geeft verder ook helemaal niet, want tezamen met de PSVR begint het al op een aardige userbase te lijken.

    Inmiddels is VR ook niet meer weg te denken uit de gaming industrie. Komt nog een hoops moois aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.