Nieuws
Render van Frey Holland, de protagonist van Forspoken, met in haar hand een Radeon RX 590-videokaart van MSI.

Forspoken draait niet op AMD's RX 400- en RX 500-gpu's

Oudere Radeon-kaarten missen de juiste DirectX 12-functies

Geschreven door Tom Kauwenberg op
Volgens verschillende online klachten is Forspoken volledig incompatibel met de RX 400- en RX 500-gpu's van AMD.

De eerste melding lijkt afkomstig van u/xCuri0 op de r/AMD-subreddit, die deze week stelde dat AMD's Polaris-architectuur (Radeon RX 400 en RX 500) niet compatibel is met Forspoken. De vorige week verschenen actie-rpg van Square Enix en Luminous Productions vereist compatibiliteit met de DirectX 12-api — welke Polaris ondersteunt — met daarbovenop ook nog vereisten rondom speciale functies binnen DirectX 12, te duiden met het zogenaamde 'featurelevel' (fl). 

Polaris ondersteunt DirectX 12_0, als het ware het instapniveau van de grafische api. De daaropvolgende Vega-architectuur verhoogde de compatibiliteit naar DirectX 12_1, maar enkel met de zwaardere of later geüpgradede gpu's op de architectuur. Vooralsnog lijkt het erop dat Forspoken volledig incompatibel is met gpu's die het 12_1-featurelevel niet ondersteunen. In veel gevallen lijkt de game niet eens op te willen starten met dat kaliber videokaarten.

Pc-gamers met een niet eens zo verouderd systeem worden daarmee direct buitenspel gezet. De Radeon RX 590-gpu (8 GB) verscheen bijvoorbeeld eind 2018 als AMD's allerkrachtigste vlaggenschip, maar voldoet alsnog niet aan de DirectX 12_1-vereisten van Forspoken.

Dat gegeven wordt extra pijnlijk voor AMD-gebruikers wanneer ze de situatie van de concurrent bekijken: Nvidia-gpu's uit nota bene 2014 voldoen in veel gevallen wél aan het 12_1-featurelevel. Vanaf de Maxwell 2-architectuur (GeForce 900) en Pascal (GeForce 1000) is vrijwel elke gpu compatibel met het vereiste 12_1-featurelevel van DirectX 12.

Met een omweg is het alsnog mogelijk om Forspoken op Polaris-gpu's te draaien, al zij het geen makkelijke opgave. Via VKD3D op Linux kan de Direct3D 12-api van Proton geëmuleerd worden op de Vulkan-api, waardoor games als Forspoken alsnog speelbaar zouden moeten zijn. Onderstaande, ietwat korrelige video toont aan dat het kán, al zijn de prestaties vermoedelijk niet om over naar huis te schrijven. Dat laatste heeft zeer waarschijnlijk ook te maken met de al behoorlijke systeemeisen van Forspoken.

Los van de technische exclusie is dezer dagen er veel te doen rondom Square Enix' nieuwe actie-rpg, die op fora en sociale media veel kaken losmaakt. Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk beloonde Forspoken met een 6,5: "Er is weliswaar meer dan genoeg te doen en te beleven in Forspoken, maar het daadwerkelijke spelplezier is soms ver te zoeken."

Dit artikel delen:

Lees meer

Fysieke PS5- en Xbox Series X-editie The Witcher 3 nu uit RTX 4060 en RTX 4050 genoemd in productregister
13

Reacties op: Forspoken draait niet op AMD's RX 400- en RX 500-gpu's

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    do365nic

    • 28 januari 2023 16:13
    De game is zo slecht dat de computer er al niet aan mee wil doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 28 januari 2023 17:22
    Tsja pc gamen blijft dit soort dingen hebben. AMD en drivers blijft een moeizame combinatie. De VR versue van flight simulator draaide in eerste instantie ook niet op AMD. ontwikkelaars richten zich op de meest gebruikte hardware. Daarom wilde ik een nvidia en geen AMD kaart. Nvidis is nog steeds dik marktleider. Natuurlijk wel jammer voor AMD kopers maar echt onverwacht komen dit soort berichten niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 28 januari 2023 17:55
    @lightyears Ben het grotendeels met je eens, maar dit is natuurlijk wel erg opvallend. Een AMD-vlaggenschip uit 2018 mag de game niet eens opstarten, terwijl een Nvidia-instapmodel uit 2015 de kans wel kan wagen. Dat voelt gewoon een beetje scheef, zeker gezien nog aardig wat gamers anders wel goed rond kunnen komen op ietwat oudere hardware.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 28 januari 2023 18:00
    @TomKauw eens! Het is gewoon een bar slecht gemaakte en geoptimaliseerde game. Het is voor mij ook eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets zie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 30 januari 2023 10:43
    @Riyakuya Ik herinner me nog dat je voor oblivion pixel shader 2.0 nodig had, hierdoor vielen sommige mensen met een toen nog steeds erg snelle amd kaart uit de boot. Gelukkig had je de mod 'oldblivion' waardoor je met pixel shader 1 de game kon runnen.

    Verder denk ik gewoon dat deze game ruk geoptimaliseerd is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 28 januari 2023 18:01
    @TomKauw Klopt. Vooral jammer als je veel geld ervoor hebt betaald op steam.Ik weet niet of je dan geld terug kan krijgen voor de game. Ik ben bang van niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 28 januari 2023 20:31
    @lightyears Oh, ik vermoed juist van wel. Steam/Valve is naar mijn weten heel schappelijk met retourneren van games.

    Uit mijn hoofd kun je vrijwel altijd je geld terugvragen binnen 48 uur na aankoop. Kan zelfs veel later daarna, zolang je maar een beetje een geldige reden aandraagt. Dat de game gewoonweg niet draait lijkt me ruim voldoende reden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 28 januari 2023 20:50
    @TomKauw Ik heb hier geen ervaring mee. Ik zie wel bij minimale systeemeisen RX5500 staan. Een gpu gelanceerd december 2019. Dat je het op oudere hardware dan de minimale systeemeisen niet kunt draaien; ik weet niet of dat dan als geldige reden wordt gezien om de aankoop te ontbinden. Maar ik hoop voor de getroffenen van wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 28 januari 2023 21:28
    @lightyears Daar heb je wel een goed punt. Maar zelfs met minimale systeemeisen is vaak de norm dat je het op zijn minst kan/mag proberen met iets daaronder.

    Zie ook wederom de Nvidia-kant: daar staat een GTX 1060 als minimale vereiste, terwijl de game ook een GTX 960 nog toe zou staan. Zeg dan gewoon expliciet 'zo lang het maar DirectX 12 op 12_1 ondersteunt, anders hoef je het niet eens te proberen'.

    Dit is natuurlijk allemaal giswerk over optimalisatie en verwachtingen daaromheen, maar ik denk dat Steam in dit soort gevallen de kant van de consument kiest. Zeker voor een van de eerste Steam-titels van 79,99 euro mag je wel verwachten dat het spelletje een beetje meedenkt met verschillende of ietwat oudere pc's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heccer_NL

    • 29 januari 2023 21:28
    Geen probleem bij steam althans ik. @TomKauw
    Hitman VR naar een week 5 uur in de game. Reden goed beschreven. Binnen een uur opgelost. Bij games met slechte optimalisatie doen ze niet moeilijk althans bij mij. Hitman 2 kreeg ik gewoon voor niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 28 januari 2023 21:55
    @TomKauw tja, maar je mag van een vlaggeschip van AMD uit 2018 dan toch ook verwachten dat die alle functionaliteiten van directx 12.1 (wat al zeker in 2015 voor GPU leveranciers beschikbaar was) ondersteund. Dus het probleem ligt hier ook voiral bij AMD.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 28 januari 2023 21:49
    Dan ligt het probleem toch grotendeels bij AMD voor het niet ondersteunen van deze functionaliteiten. Maargoed, misschoen dat er anders nog een update uit komt van Forspoken die het probleem oplost, of dat AMD het alsnog gaat ondersteunen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 28 januari 2023 22:42
    Ik vind het eigenlijk best een aardige game. Mijn enige probleem ermee is pacing. Dan maak je een game die draait om heel snel door de wereld bewegen, en dan ga je constant de gameplay stil leggen om dingen uit te leggen of voor cutscenes. Het breekt echt gigantisch de flow.
    Als het dan eenmaal op gang is vind ik m best tof.
    Zeg er wel bij dat ik m op ps5 speel, en dus geen last heb van incompatibility issues

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.