AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’

AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’

Het bureau voor patentaanvragen en handelsmerken in de Verenigde Staten publiceerde vandaag AMD's verzoek omtrent 'Gaming Super Resolution'. Het document beschrijft een slimme manier om gameplaybeelden te verscherpen met behulp van bestaande hardware. Vermoedelijk is dit AMD's definitieve antwoord op de populaire DLSS-technologie van concurrent Nvidia.

De aanvraag op het patent werd in november 2019 ingediend, maar het USPTO gaf het document pas vandaag publiekelijk vrij. Eind 2020 kondigde AMD aan de veelgevraagde upsampling op te leveren als 'FidelityFX Super Resolution' (FSR), maar daarover bleef het vervolgens nog maandenlang stil. 

Het publiceren van de octrooiaanvraag komt niet geheel uit het niets. Eerder deze maand schemerde YouTuber

Watch on YouTube

 al door dat AMD's FSR-technologie in juni zou kunnen verschijnen. Volgens de AMD-ingewijde zouden veel spelontwikkelaars al langer toegang hebben tot het slimme algoritme van AMD. 

Watch on YouTube

In de patentaanvraag wordt ook gesproken over de preciezere werking van AMD's eigen resolutievergroter. De technologie maakt gebruik van zowel lineaire als non-lineaire upscaling en zou door allerlei verschillende processoren ingezet kunnen worden. AMD noemt daarbij niet per se de merkeigen gpu's, maar simpelweg "een processor" die beelden autonoom verscherpt. 

Naar al het schijnt, is de technologie niet eens exclusief voor AMD-apparaten. Dit lijkt overeen te komen met Coreteks' claims, die al hintte naar de mogelijkheid om FidelityFX Super Resolution op bijvoorbeeld non-RTX gpu's van Nvidia. Ook de PlayStation 5 en Xbox Series X/S zouden baat kunnen hebben bij de technologie, zeker gezien de chipsets van beide consoles draaien op AMD's eigen RDNA2-architectuur.

AMD heeft zelf nog geen publieke uitspraken gedaan over hun Super Resolution-technologie. Voorheen sprak Radeon-topman Scott Herkelman over een lancering "ergens dit jaar". Mocht de technologie inderdaad in juni verschijnen, dan horen we er mogelijk meer over gedurende Computex 2021 — van 1 juni tot 5 juni aanstaande. 

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Vind dit wel een betere naam, benieuwd of micro wat op de e3 gaat zeggen want ze hadden fidelity fx toevoegd aan de defkit van series.

0
test

@hulstpower Als ik het me goed herinner zijn de nieuwe FidelityFX sowieso (zo veel mogelijk) gebouwd op DirectX 12, dus extra compatibel met de Xbox Series X/S. Dat is natuurlijk een puntje waarop AMD veel meer cross-platform in kan steken met hun technologie dan Nvidia nu doet met DLSS. Hetzelfde geldt voor de andere features. Des te sneller AMD iets vindt voor de vraag naar snellere raytracing, des te sneller de Xbox het ook (beter) kan.

0

Aanbevolen voor jou