Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Hardware
None

Zes gaming-monitors getest - Op zoek naar lage reactietijd en hoge refreshrate

Een uitgebreid onderzoek en waar je op moet letten

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Het kiezen van de juiste monitor om op te gamen is geen makkelijke opgave. Er is ongelooflijk veel keus en er zijn veel technische details om te vergelijken. Onze vrienden van Computer Totaal keken naar zes monitors en de resultaten van de uitgebreide tests zijn hieronder te vinden.

Hoe kies je een beeldscherm voor je gamesessies? Hogere resoluties stellen hogere eisen aan je grafische kaart (gpu), dus dat is voor gamen meestal niet ideaal. Daarom kozen we in deze test voor full-hd-schermen (1920 x 1080 beeldpunten). Met een gpu die aan de bovenzijde van de middenklasse staat (Nvidia GTX1060 of AMD RX480) haal je dan uitstekende framerates, zelfs in heel wat AAA-games. Met die resolutie heb je genoeg aan een schermformaat van 24 inch. Je kunt voor een 27inch-monitor kiezen, maar op dat formaat zie je makkelijk de losse pixels van een full-hd-resoluitie. Voor 27 inch raden we eerder een resolutie van 2560 x 1440 aan.

Bij het spelen van een spel wil je een zo hoog mogelijke verversingsfrequentie, want dan heb je zo min mogelijk last van bewegingsonscherpte. Snel bewegende voorwerpen hebben dan een minder wazig uiterlijk. Daarnaast wil je ook een snelle reactietijd, zodat je monitor niet te veel na-ijleffecten (ghosting) vertoont. Dus zoeken we naar een 144 Hz monitor met 1 ms reactietijd. Als prijskaartje mikken we tussen de 300 en 400 euro, dat is voldoende voor een goed 24inch-scherm.

Interessante weetjes

Paneel

De meeste gamingschermen zijn van het tn-type. Die zijn snel, maar hebben een zeer beperkte kijkhoek waardoor je er zo recht mogelijk voor moet zitten om alles goed te kunnen zien. Een alternatief vind je in va-schermen, die een veel beter contrast hebben en iets betere kijkhoek. Tot slot zijn er ook ips-schermen, met een heel goede kijkhoek maar een zwak contrast.

Ergonomie

Onderschat het belang van installatie-opties niet. Een monitor die in elk opzicht (roteren, kantelen en hoogte) af te stellen is, is een sterke troef voor de ergonomie. Zeker aangezien gamesessies lang kunnen duren.

Ghosting

Ghosting is het effect waarbij een bewegend voorwerp een zwak sleepspoor nalaat op het scherm. Hoe korter en gedimder het spoor, hoe beter. Met speciale technieken kan een scherm dat verminderen, maar in veel gevallen leidt overmatig gebruik ervan tot corona’s, waarbij je een helder sleepspoor ziet.

Aansluiten

Je sluit de monitor het best aan via displayport. Daarmee ben je zeker van de hoogste resfreshrate en van eventuele ondersteuning van AMD FreeSync. In sommige gevallen kan dit ook via hdmi. Vergeet ook niet na te kijken of je beeldscherm wel echt is ingesteld op 144 Hz. Hiervoor rechtsklik je op je bureaublad, ga naar en ga naar Beeldscherminstellingen / Geavanceerde beeldscherminstellingen / Eigenschappen van beeldschermadapter en tot slot het tabblad Beeldscherm.

None
Vergeet je beeldscherm na installatie niet op de verversingssnelheid van 144 Hz in te stellen.

FreeSync en G-Sync

Is een 144 Hz een absolute garantie voor perfect beeld? Nee, helaas niet. Voor optimaal resultaat moet je grafische kaart ook 144 frames per seconde (fps) leveren. Dat is geen eenvoudige taak, zeker niet als je de kwaliteit van het spel graag zo hoog mogelijk zet. Zakt de fps van je gpu onder de 144 en is V-Sync geactiveerd, dan zal je gestotter (stutter) zien. Immers wanneer een frame niet op tijd gerenderd is, toont de het scherm het vorige frame opnieuw. Kies je ervoor om V-Sync te deactiveren, dan toont het scherm een beeld zodra de gpu dat kan aanleveren. Maar als het scherm en de gpu niet gesynchroniseerd zijn, verandert het beeld terwijl de monitor het toont, wat een horizontale ‘scheur’ in het beeld (tearing) veroorzaakt.

De oplossing is een monitor die zijn refreshrate aanpast aan het tempo waarmee de gpu de frames aanlevert. Daarvoor bestaan twee oplossingen: AMD FreeSync en Nvidia G-Sync. De refreshrate is dan niet meer stabiel, maar je hebt geen gestotter en geen scheuren meer. Je verliest mogelijk wel iets aan bewegingsscherpte van je 144Hz-monitor als de gpu beduidend minder dan 100 fps aanlevert. Maar de afwezigheid van gestotter en scheuren zorgt toch voor een veel vloeiendere ervaring.

In de gekozen prijscategorie vinden we geen G-Sync-monitoren, die zijn over het algemeen veel duurder. AMD FreeSync past wel in ons budget. Helaas zijn de twee systemen niet compatibel, dus wil je van FreeSync genieten, dan moet je een AMD-gpu gebruiken.

None
FreeSync (en G-Sync) zorgen ervoor dat je geen ‘tearing’ en ‘stutter’ meer ziet.

Testmethode

Elk beeldscherm zetten we terug naar de fabrieksinstellingen voor we de test beginnen. We sluiten bij voorkeur aan via displayport en installeren drivers en software. We laten de monitor een uurtje opwarmen terwijl we wat met onze favoriete shooter The Division spelen en een level Doom uitspelen. Dat geeft ons een goede indruk van de algemene prestaties van het beeldscherm. De monitor wordt vervolgens ingesteld op een sRGB-kleurpreset of een preset die daar zo dicht mogelijk bij zit. Daarna meten we de monitor uit met SpectraCal CalMAN Ultimate, een X-rite i1Pro spectrofotometer en een SpectraCal C6 colorimeter. We kijken de tracking van de grijsschaal na, die bepaalt of het hele bereik van licht tot donker dezelfde tint heeft. Met de kleurtemperatuur meten we of wit (en bij uitbreiding de algemene kleurweergave) neutraal is. De gewenste kleurtemperatuur is 6500 K, te lage waardes duiden op een rode tint in beeld, te hoge waardes duiden op een blauwe tint.

De EOTF-curve (gamma) bepaalt of het verloop van donker naar licht correct is, we mikken op een gamma-waarde van 2,2. Te hoge waardes maken het beeld donkerder, te lage maken het lichter. Kleurbereik, saturatieverloop van de kleuren en een algemene kleurtest bepalen hoe goed het scherm kleur weergeeft. Tot slot meten we de uniformiteit van het scherm en het ANSI-contrast. We meten ook de zwartwaarde wanneer het scherm ingesteld staat op 150 cd/m² witwaarde, en in die opstelling meten we ook het stroomverbruik van het beeldscherm met een Plugwise-stekker. Met een lag-meter kijken we de input-lag na (op een hdmi-ingang).

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2: De testresultaten
  3. Pagina 3: De testresultaten II

Dit artikel delen:

Lees meer

Gek op HDR - Gamer.nl Podcast 129 Voorspel: Dit is waarom Pride in games belangrijk is
2

Reacties op: Zes gaming-monitors getest - Op zoek naar lage reactietijd en hoge refreshrate

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Scream2Late

    • 6 dagen, 4 uren geleden
    De eerste test die inhoudelijk eens interessant is

    Wat ik mis is de gecalibreerde grayscale
    / gamma Jullie zouden daar best settings van kunnen posten

    Zo krijg je miss ook een andere winnaar die in potentie het beste scherm is

    Is meestal een goed uitgangspunt voor veel mensen

    Zelf gebruik ik een 4k hdr 120hz tv
    isf gecalibreerd, komt geen enkele monitor tegenop voor mij
    ipv een pc monitor

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    clausbmf

    • 5 dagen, 22 uren geleden
    Oled heeft toch geen vertraging meer? En hdmi aansluiting via je receiver geeft toch ook vertraging?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.