Mario Strikers is zo’n franchise voor de vocale minderheid. Liefhebbers van met name Mario Smash Football op de GameCube vragen al jaren om een nieuw deel, dat er nu dus eindelijk aankomt. Wel belangrijk om te weten is dat de games, inclusief Battle League, vrij weinig te maken hebben met het echte voetbal.
Oké, spelers moeten de bal aan de overzijde in het doel pingelen, maar verder breekt het alle regels. Wario pakt in Battle League zonder blikken of blozen de bal met z’n handen op, letterlijke trappen in het gezicht zijn geoorloofd en anime-achtige Hyper Strikes blazen alles en iedereen weg op het veld. Het zorgt voor een Mario Kart-achtig plezier dat ontbrak in Mario Tennis: Aces en Mario Golf: Tour.
Apenkanon
Onze speelsessie voor deze preview richt zich met name op de spelmechanieken, die redelijk wat oefening vereisen om onder de knie te krijgen. De tutorial doet dan ook denken aan die van een vechtgame – vrij essentieel als je serieus mee wilt komen. Het venijn zit hem met name in de timing van bepaalde bewegingen, zoals het spelen van een hoge bal om direct met een volley op doel te schieten, of het ontwijken van een sliding waar menig scheenbeen van gruwelt. Is de timing perfect, dan krijgen schoten meer vaart en is de kans op een doelpunt groter.
Daarbij moet je ook rekening houden met de statistieken van ieder personage. In Battle League speel je namelijk niet meer als een teamcaptain met ‘minions’, maar wissel je tussen allerlei personages uit het Mario-universum. Ieder personage kent belangrijke eigenschappen, zoals techniek, schotkracht en snelheid, die worden beïnvloed door aan te schaffen uitrusting. Met de schotkrachtuitrusting verandert Donkey Kong bijvoorbeeld in een kanon en schiet hij – in ons geval – de bal kéíhard in het gezicht van een arme Toad, die vervolgens laveloos blijft liggen.
Je kunt dan ook duidelijk zien dat Next Level Games onwijs veel lol heeft gehad met het tot leven brengen van personages. Persoonlijkheidstrekjes als een ingetogen Peach of een charmerende Waluigi komen dankzij de uitstekende animaties en leuke tussenfilmpjes uitstekend naar voren. Daarbij loopt een potje met vier spelers al gauw uit op totale chaos: schilden uit itemboxen vliegen over het veld, Yoshi’s worden in de omringende elektrische muur van het veld gebeukt en Hyper Strikes-schoten zetten kort het spel stil voor een spectaculair schot op doel.
Soms is het lastig om het overzicht van het spel te behouden. Ondanks een gekleurde ring rondom de bal is deze bijvoorbeeld enkele momenten lastig te volgen. Ook worden spelers aangegeven met een cijfer in plaats van een naam – niet ideaal als je constant moet onthouden welk nummer je bent te midden van de chaos. Hopelijk wordt daar voor verschijning van de game nog wat aan gedaan.
Heerlijke multiplayergame
Los daarvan lijkt Mario Strikers: Battle League een heerlijke multiplayergame te worden die het plezier van sportgames weer terugbrengt. De game biedt daarnaast een aantal randzaken, zoals een solomodus waarin spelers zich naar de top werken en een Strikers Club waarin spelers namens hun zelfgemaakte club tegen anderen strijden. Elke wedstrijd levert punten op die bepalen welke rang een club behaalt.
Helaas hebben we bovenstaande mogelijkheden nog niet onder de knoppen gehad, dus blijft het lastig te beoordelen hoeveel content Battle League bij verschijning exact biedt. Zo is het maar de vraag of de solomodus niet wederom een veredelde tutorial is, en is nog niet duidelijk hoeveel verschillende personages en arena’s – die bestaan uit ieder een gekozen helft – beschikbaar komen. Wat dat betreft houden we nog een slag om de arm.
Verder belooft Mario Strikers: Battle League veel goeds. Het voelt bij uitstek als een multiplayergame die dieper gaat dan op het eerste gezicht lijkt en genoeg plezier biedt om potje na potje te blijven spelen. Mocht Next Level Games voldoende body aan de game weten te geven, dan kan het Mario-sportgames wellicht weer op de kaart zetten als essentiële Nintendo-titels.
Mario Strikers: Battle League verschijnt op 10 juni voor Nintendo Switch. Nintendo Switch Online-bezitters kunnen de game op 4 en 5 juni alvast uitproberen.
Reacties op: Mario Strikers: Battle League brengt de lol terug naar Mario-sportgames
Snoop213
JaccoPeek
Quintex
JaccoPeek
Snoop213
PietS.
Ja, want gratis DLC om de game langer interessant te houden is echt iets negatiefs. Koekoek.
Snoop213
Quintex
Snoop213
PietS.
Via Polygon:
Representatives for Nintendo say Strikers Club will function similarly to real-world soccer clubs, with divisions and seasons, where players will compete to score points in the hopes of being promoted to higher divisions (or risk falling into lower-ranking ones). As part of a club, players can join up with friends and teammates to take on rival clubs, earning tokens that let them personalize their Striker Club.
Dat klinkt prima, naar mijn mening.
PietS.
PietS.
Zolang het er gratis meer worden en de game daardoor langer interessant blijft vind ik het goed.
Ik kan de bal ook naar jou terugkaatsen (pun intended). Zo ongeveer het hele artikel is positief en jij pakt het enige -negatieve- puntje eruit om Nintendo weer te bashen.
Snoop213
PietS.
Nee. Het enige -negatieve- puntje uit een zowat alom positief artikel uitlichten (en de positieve punten niet aanhalen) is bashen.
Verder ben ik het ermee eens dat games (als Mario Party) weinig content bevatten tijdens launch.
Snoop213
PietS.
Je negeert de rest van m’n comment en dan koop je de game toch later. Ook prima.
Snoop213
PietS.
Als de gameplay top is, zie ik niet in hoe je je niet tijdelijk kunt vermaken met 10 characters, wetende dat er meer aan komen. Maarja, dat ben ik.
Ben blij dat er uberhaupt een demo uitgekomen is. Andere uitgevers doen dit bijna nooit meer.
Snoop213
Snafu9
Ik denk zelf dat je ook enige tijd nodig hebt om de personages onder de knie te krijgen en wat het beste is voor je team. Daarnaast kan je met uitrusting al heel veel aan je personage veranderen waardoor de mogelijkheden eindeloos zijn met 10 personages. Hierdoor is er genoeg om te spelen en dan zijn 10 personages meer dan zat in het begin.
De demo heeft volgens mij te maken met het open stellen van de online servers. Dit snap ik dan heel goed dat hier bepaalde tijden voor zijn weggelegd. Daarna moeten de servers weer dicht om verder aan het spel te kunnen werken.