Hands-on
Doom Eternal

Doom Eternal weet wat het wil zijn

En dat is fantastisch

Geschreven door Ron Vorstermans op
Doom Eternal wordt een weergaloos vervolg op een al vrij weergaloze game. id Software weet gelukkig vooral waar het niet aan moet tornen.

Het oude id Software is makkelijk te kaderen. Eerlijk gezegd ben ik geenszins ‘fan’ van het originele Doom, Quake of Wolfenstein, maar ik heb ze allemaal gespeeld en kan ze op waarde (en tijdsgeest) schatten. Als je dat laatste ook ambieert, maar daar eigenlijk te jong voor bent, lees dan het geweldige Masters of Doom, een document binnen gaming dat binnenkort verfilmd wordt door Rhys Thomas. Enfin, van het latere id Software gaan twee specifieke games mij aan het hart: Return to Castle Wolfenstein én Doom, de reboot uit 2016.

Doom (2016) gaat geweldig verjaren en kun je ook prima spelen wanneer de PlayStation 6 net in de winkels ligt. Net als het origineel is de reboot een tijdloze en concessieloze showcase van gamegeweld. Dan doel ik niet op het bloed en de ingewanden, waar het trouwens evenmin aan ontbreekt; de reboot is vooral een videogame die louter videogame wil zijn. Alles is geënt op actie. Actie die dankzij een wisselwerking tussen breed wapengerei, melee kills én beweeglijkheid flowt als een dodelijke wals, begeleid door een soundtrack die snaarinstrumenten vervangt met grasmaaiers en kettingzagen.

Het is met name te waarderen dat de reboot niet doorschiet in extremen. Ze is wars van edgy. id Software weet overduidelijk waar het nieuwe Doom wel en niet mee wegkomt. Toch was ik sceptisch tijdens de E3-presentatie van Doom Eternal. Het is tot vermoeiends toe besproken in de Gamer.nl Podcast, maar een lang segment in de conferentie van Bethesda was opgehangen aan platformen, klimmen en klauteren. Er waren zelfs obstakels te zien die overduidelijk refereren naar level 8-4 van Super Mario Bros. Angst sloeg mij om het hart. Breekt dat niet met die wals waar alles aan is opgehangen? Gaat id innoveren om te willen innoveren?

Ik weet nog niet zo goed wat ik van het platformen vind, daar ben ik eerlijk in. Maar ik ben ook eerlijk als ik zeg dat ik de eerste drie uur van Doom Eternal fantastisch vind. Het was metal, het was Doom. Mensen, het was fantastisch.

Helemaal fantastisch

Twee dingen vielen me op: Doom Eternal voelt al heel erg af - de versie die we spelen is geen vertical slice maar de gehele versie van de game - en Doom Eternal kent iets grotere arena’s met meer verticaliteit.

Want er zit dus platformen in dit nieuwe deel. Tijdens gevechten kun je bijvoorbeeld aan palen slingeren, maar soms ben je ook minutenlang niet eens aan het schieten en probeer je enkel te overleven aan de hand van een dubbele dash en een dubbele sprong. Je kunt klimmen, waarbij een uitstekende hand à la Uncharted duidt welke kant je vervolgens op kunt springen. Het is eventjes wennen, eerstepersoonsplatformen in Doom. Ik ben vaak gevallen, zeker wanneer er platformpuzzels werden geïntroduceerd. De platformsegmenten hebben gelukkig altijd één ding gemeen: het zijn hele korte stukjes gameplay.

Doom Eternal combineert levels op aarde met levels in de hel en uiteindelijk ook met levels in de hemel. Correct, in Doom Eternal ga je naar de hemel. Er is in die zin meer variatie. Ik heb onder meer rondgelopen in gigantische kastelen en op bevroren meren, maar de eerste twee uur op aarde hadden zich eerlijk gezegd ook op Mars kunnen afspelen. De omgeving is veelal rood, en ik zag geen bekende geografische punten, zoals steden of wereldwonderen. Bovendien: een heel continent op aarde is in Doom Eternal weggevaagd door een pentagram. De aarde is nu letterlijk deels pentagram.

Het is eventjes wennen, eerstepersoonsplatformen in Doom. Ik ben vaak gevallen, zeker wanneer er platformpuzzels werden geïntroduceerd.

De overige inhoudelijke vernieuwingen of aanpassingen zijn zo subtiel dat je ze pas opmerkt als je weet dat ze bestaan. Meer om up te graden, geweren die anders aanvoelen, een sterkere mêlee-aanval; wie de voorganger heeft gespeeld kan zich daar waarschijnlijk meteen genoeg bij voorstellen. Wie die voorganger niet heeft gespeeld hoeft alleen te weten dat veel guns in Doom gestaag beter aan beginnen te voelen, net als de vele mogelijkheden om door een level te vliegen. Daarnaast heb je in het nieuwe deel extra gadgets, zoals een vlammen- of granaatwerper. Eternal introduceert vooral vervolgveilige vernieuwingen die leuk, maar logisch zijn.

Wel écht merkbaar anders is het bredere plan van aanpak dat je nu kunt trekken. Sommige tegenstanders hebben in Doom Eternal zwakke punten. Je kunt bijvoorbeeld het stationaire geweer van een Spider Mastermind af schieten, waarna het beest enkel nog kan slaan. Dergelijke bescheiden tactische momenten zijn puntjes van rust in wat verder opnieuw een zintuiglijke overdosis aan bloed, metal en explosies is. Toch is het wel lekker om af en toe met de linkertrigger of de rechtermuisknop eventjes zo’n schouderkanonnen van de Hunter kapot te snipen.

Nog steeds heel erg fantastisch

Maar vervolgens spring, vlieg en dash je weer shotgunnend, vlammenwerpend en torso-uit-elkaar-scheurend door de vele arena’s terwijl je onophoudelijk zoekt naar een volgend oog dat ingestoken moet worden met een ledemaat naar keuze. Doom Eternal is vooral dat, maar uiteindelijk wel meer dan dat. Omdat de skyboxes groter zijn zie je op de achtergrond bijvoorbeeld gigantische cyberdemons lopen, en tussen levels in ga je soms naar een soort van hub dat onironisch je Fortress of Doom heet. Het ding is: het is bijna onmogelijk om daar echt bij te stil te staan. Zelfs tussenfilmpjes duren zelden langer dan een minuut.

Doom Eternal weet in die zin wat het wil zijn. Er is zeker geen sprake van innovatie om maar te innoveren. Het platformen blijft een beetje een vraagteken, maar het spel loopt de actie eigenlijk nooit lang in de weg. Doom Eternal is vooral heel erg metal. Mocht het nog niet duidelijk zijn: het moet raar lopen wil Doom Eternal niet fantastisch worden.

Doom Eternal verschijnt op 20 maart voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Google Stadia. De Switch-versie komt op een later, nog onbekende datum uit.

Dit artikel delen:

Lees meer

De beste gamedeals van de week - Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint en Fallout 4 Mortal Kombat Kollection Online lijkt weer in de maak te zijn
15

Reacties op: Doom Eternal weet wat het wil zijn

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    melody

    • 23 januari 2020 10:11
    Mooi verhaal. Gameplay van Doom is geweldig en voor mij verslavend! Met het vorige deel heb ik me enorm vermaakt, zelfs in de multiplayer weken bezig geweest met vrienden. Als ik het zo lees gaat het met de nieuwe game ook weer zo worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 23 januari 2020 11:17
    Lekker, hier stof ik mijn ps4 weer eens voor af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 23 januari 2020 17:58
    @BertThaBest Doom ga je toch niet op een console spelen🤔

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 23 januari 2020 20:48
    @TommyVercetti toch wel.. ik heb Doom uit 2016 twee keer uitgespeeld op de ps4, op hard (ultra violence?) en nightmare. Prima gelukt en prima vermaakt :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 23 januari 2020 21:57
    @TommyVercetti
    Nee, speelt voor geen meter…
    Heb RDR2 op pc gespeeld en ook met xdoos controller geprobeerd.
    Zonder aim assist is dat soms tenenkrommend.
    Maargoed, die had ik dan zelf uitgezet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 23 januari 2020 22:52
    @oropher Onzin, kan prima op een console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 24 januari 2020 00:19
    @Aldodilly
    ja, je kan ook op een mobieltje spelen.
    Het blijft een suboptimale ervaring.
    Spellen als Doom op console spelen is eigenlijk net zoiets als voetballen met een basketball.
    Het kan wel, maar het werkt niet lekker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 24 januari 2020 11:32
    @oropher Zeg er dan op zijn minst bij dat het voor jou suboptimaal is. Ik game veel liever op mijn chille bank en op mijn 55 inch tv en mijn veel te dure vloerstaande speakers dan op de pc. Natuurlijk snap ik wel dat je sneller en preciezer bent met een muis, maar verder.. het ziet er net zo goed schitterend uit op de ps4 pro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 24 januari 2020 19:30
    @BertThaBest
    De arrogantie komt van het feit dat PC gaming tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar door mensen wordt gedaan die gamen als hoofdhobby hebben.
    Dat leidt tot slechte ports, veel te veel DRM en matige optimalisatie.
    Deels omdat uitgevers niet begrijpen dat een goede PC versie juist de sales enorm zal aanwakkeren.
    Dan zie je al die mensen die de "simpele" manier van gamen prefereren en wordt je wat misselijk omdat deze in feite de ontwikkeling en innovatie beperken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    incarnatus

    • 25 januari 2020 10:52
    @oropher

    -_-, hou toch eens op met het aanvallen van console spelers. De ene persoon houd van een console de ander van de PC. Dat je zo kortzichtig bent en console spelers als een vijand te behandelen die JOUW game beleving kapot maken moet je lekker naast je glaasje azijn voor je houden.

    Ik speel Doom 2016 op 144Hz QHD 1ms en een ander op zijn TV met een console op 30 Hz en 10 ms. Lekker boeie, beide hebben plezier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 25 januari 2020 20:55
    @incarnatus Ze maken mijn game beleving niet kapot.
    Ze houden wel de ontwikkeling van games ansich tegen.
    Blijven veel langer rondzingen in allerlei technische beperkingen.
    Kortzichtig vind ik het niet.
    Ik vind het juist kortzichtig om te zeggen; als jij daar van geniet dan is het toch goed.
    Ik vind het prima dat iemand er van kan genieten.
    Maar ik vind het problematisch dat men als een kudde schapen kiest voor het meest gemakkelijke en saaie ontwerp en/of besturing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fordon_Greeman

    • 23 januari 2020 13:00
    Sweet!!!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 24 januari 2020 08:53
    Doom 2016 is een briljante game, als ze daar gewoon een beetje op door bouwen kunnen ze mijn geld alvast claimen.

    Ben wel benieuwd of en zo ja wat ze doen voor de multiplayer. Het is voor mij geen noodzaak, de singleplayer voert de boventoon, maar de MP in Doom 2016 was nogal standaard.

    Stel je een Team Fortress 2 voor maar dan met marines vs demons als mode, hoe awesome zou dat zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 24 januari 2020 11:34
    @TheChief er zit geen traditionele multiplayer in. Wel een 2 vs 1 mode, waarbij een speler de Doom slayer is en de andere demons. Er zit geen reguliere deathmatch in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tremere

    • 24 januari 2020 13:19
    Ben hier wel echt benieuwd naar, klassieke doom speel ik niet meer omdat ik echt misselijk word van die pixelbrij (waar ik vroeger geen last van had) maar dit is wel mooi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.