GNL20
gamer 20

Q&A: Hoe zijn games veranderd sinds 1999?

Verbetering en diversiteit en Facebook-spelletjes

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
In twintig jaar Gamer.nl is het medium games aan alle kanten uitgedijd. Maar wat is er nu precies veranderd? Ik sprak met een aantal oud-redacteuren en huidig hoofdredacteur Lucas en stelde hen de vraag: hoe zijn games veranderd sinds 1999?

Erwin Bergervoet (redacteur, hoofdredacteur, 2002-2012)

Door de technische vooruitgang en hogere eisen die gamers gingen stellen, werd het vanaf 1999 steeds duurder om games te ontwikkelen. Uitgevers namen steeds minder risico met vernieuwende spelconcepten. Kleinere uitgevers werden opgeslokt of gingen failliet en zo verdwenen de niche-genres naar de achtergrond. Mocht je rond 2004 een nieuwe adventure-game, turn-based strategygame of side-scrolling platformen willen spelen, dan had je weinig keuze. De grote kentering kwam met Xbox Live Arcade, dat voor het eerst een breed toegankelijk platform bood voor indie-ontwikkelaars. Nu vinden we het niet meer vreemd dat een 8-bit platformer gemaakt door drie mensen op een zolderkamer net zo hard om onze tijd en euro’s concurreert als een epische openwereldgame waar duizend mensen vijf jaar lang aan gewerkt hebben. Als je me in 1999 had verteld dat mijn favoriete game van 2019 een monochroom kleurenpalet zou hebben, dan had ik je keihard uitgelachen. Maar toch is het zo en dát is een enorme verbetering.

Daniël Verlaan (redacteur, 2011-2015)

Games zijn niet meer alleen voor nerds. Ik heb het daar een tijdje lastig mee gehad: alsof iets wat mij zo aan het hart gaat, niet meer alleen van mij – de nerd – was. Verandering is soms lastig, maar inmiddels ben ik er blij mee. Games vertellen verhalen, laten ons dingen voelen, dagen ons uit, geven ons plezier of rust, bieden de mogelijkheid om dingen te verwerken – er zijn zo veel dingen waar games een rol in ons leven spelen. Het is mooi dat inmiddels ook ‘niet-nerds’ dezelfde passie delen en kunnen genieten van alles wat games ons te bieden hebben. Of je nu metrostelsels maakt in Mini Metro, aan het grinden bent in Destiny of loopt te janken door That Dragon, Cancer: er is voor iedereen plek.

That Dragon, Cancer

Lucas May (hoofdredacteur, 2017-nu)

We hebben te maken met een heus luxeprobleem. Er komen zo ongelooflijk veel fantastische games uit tegenwoordig dat je backlog onverbiddelijk door blijft groeien. Er zijn in de afgelopen twintig jaar niet alleen enorme ontdekkingen gedaan wat betreft technologie en gameplay, maar het begrip ‘game’ is oneindig veel breder geworden dat naast traditionele shooters en racegames ook de meest bizarre, ontroerende, grappige creaties tot het medium behoren. Ook is het veel toegankelijker geworden om games te maken en te verspreiden dankzij gratis game-engines en online distributiekanalen als Steam en Itch.io. Omdat de kwaliteit van games al jarenlang op zo’n hoog niveau ligt, zijn er in feite genoeg goede games om me de rest van mijn leven bezig te houden. Kun je je voorstellen hoe immens veel fantastische games we over nog eens twintig jaar tot onze beschikking hebben?

Iris Kroonstuiver (manager, 2005-2008)

Toen ik 20 jaar geleden begon als gamejournalist ging bijna alles over AAA-games en waren het vooral pc en consoles wat de klok sloeg. Er waren ook wel flashspelletjes online en ik geef toedat ik flink wat tijd op Zylom.com heb doorgebracht met Mahjong en Bejeweled op MSN! Vervolgens kwamen daar online social games op Facebook bij met Farmville als lokkertje - ook daar, guilty as charged. Snel daarna maakte mobile gaming haar opkomst en kunnen we dit platform niet meer wegdenken. Social games, indie en nu ook meer de midcore-games zijn nu de norm en het draait daarbij allemaal om je monetisation & core loop. Dat ik nu een verschuiving naar de meer indiegames zie komen en dat men kwaliteit weer centraal wil stellen, vind ik helemaal niet erg. Waar en waarop ik game maakt me eigenlijk niets meer uit, als het maar pareltjes zijn die mij mooie herinneringen geven. En gelukkig is dat een ding dat niet veranderd is in het gaming landschap - creativiteit viert nog steeds hoogtij!

Pascal Badenbroek (redacteur, 2008-2016)

Ik houd van games en ik word helemaal blij als ik naar de afgelopen twintig jaar kijk. De manier waarop games zichzelf keer op keer opnieuw uitvinden is heerlijk om te zien. Want even los van alle lootbox-drama’s zijn games als medium behoorlijk geëvolueerd. Hadden we twintig jaar geleden een Death Stranding kunnen bedenken of maken? Of een Legend of Zelda: Breath of the Wild? Of wat te denken van de redelijk succesvolle VR-brillen waar we nu mee mogen spelen? Ontwikkelaars bedenken constant nieuwe manieren om de gamer mee te nemen in hun verhaal. En dat lukt ze heel goed. Hoe gaaf is dat? Zelfs wanneer we denken dat we alles al hebben gezien, komt er weer een onontdekt stukje gameplay crossover boven drijven in een of andere indie of staan we met onze mond wijd open van verbazing midden in een wereld die weer mooier en groter is dan de vorige. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende twintig jaar!

Youri Dechesne (hoofdredacteur, manager games, 2008-2012)

Het feit dat steeds meer huishoudens een betrouwbare internetverbinding hebben gekregen heeft de opkomst van online multiplayer een enorme schop onder de kont gegeven. Het jaar 1999 speelde daar een belangrijke rol in: Quake III Arena, Unreal Tournament en Counter-Strike zijn toen uitgekomen. Tegelijkertijd werd het ontwikkelen van games steeds duurder. Daardoor komen er steeds minder triple A-games uit, bestaat de B-game eigenlijk niet meer en zien we dat uitgevers steeds harder hun best doen om je zo lang mogelijk aan hun games te binden. Gelukkig zien we ook dat het juist weer makkelijker is geworden voor een zelfstandige ontwikkelaar om games uit te brengen. Indiegames (bij gebrek aan een betere term) hebben geen duizelingwekkende graphics nodig, maar een goed verhaal, goede artstyle en/of een heel goede gameplay-hook. Dat kost een stuk minder om te maken. Nog een hele belangrijke verandering is dat iedereen nu gamet, ook al noemt lang niet iedereen zich een gamer. Zelfs mijn moeder belt me regelmatig, omdat ze tech support nodig heeft bij het spelen van haar Facebook-spelletjes.

En nu jij! Hoe zijn games volgens jou veranderd in de afgelopen twintig jaar? Laat vooral een reactie achter onder dit artikel.

We vieren twintig jaar Gamer.nl! Lees hieronder meer artikelen met hoogtepunten en persoonlijke verhalen .

Dit artikel delen:

Lees meer

Arsenal-speler Mesut Özil verwijderd uit PES 2020 in China Mario Kart Tour krijgt een multiplayermodus
0

Reacties op: Q&A: Hoe zijn games veranderd sinds 1999?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.