GNL20
gamer 20

Van gewone pixels naar hoogstaande graphics

En nieuwe manieren van verhalen vertellen

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Gamen zonder 4K en met 3D-graphics? Kun je het je nog voorstellen? Dan nu even een reality check: net voordat Gamer.nl begon, kwam Quake (1996) uit. De eerste game volledig in een 3D-wereld met 3D-personages. In de afgelopen twee decennia is er dus veel gebeurd op dat vlak. En door de snelheid waarmee dat gebeurde, is het soms lastig om daarbij stil te staan. Het is als vanzelfsprekend dat we tegenwoordig pietluttig doen over 30 frames per seconde en hoeveel impact dit wel of niet heeft op de game zelf. Je kunt je maar ergens druk over maken, toch?

Dat we er ons hoofd over breken, laat vooral zien hoe ver we zijn gekomen. We hoeven het vaak niet meer te hebben over onrealistische personages. Of over werelden die niet overtuigend op ons overkomen. Alles ziet er zo goed uit dat we het vooral hebben over de hoeveelheid fps waarmee onze pc of console een game afspeelt. En dat is enerzijds best wel fijn. Maar anderzijds laat het ook zien dat gamen in een totaal nieuwe fase is terechtgekomen, waar onze fantasie wordt overgenomen door de game en we vooral als een soort van visuele passagier genieten van de rit. Dit is prima, maar zeker anders dan hoe we games in de voorgaande decennia hebben ervaren.

Excalibur

In de periode voordat Gamer.nl bestond, waren gamers namelijk met heel andere zaken bezig. Grafisch was het vaak behelpen. Zeker als je heel ver teruggaat in. Naar de tijd van Will Crowther en zijn Adventure in 1976 bijvoorbeeld, waarin je alleen regels tekst als grafisch hulpmiddel krijgt. Een decennium later kunnen we denken aan bijvoorbeeld Arthur: the Quest for Excalibur (1989). Ook dit is een rpg waarin je heel veel tekst voor je kiezen krijgt, met hier en daar wat fraaie afbeeldingen die het verhaal kracht bijzetten. Je fantasie deed destijds de rest. Iets wat ook gold voor Simcity uit datzelfde jaar. Eigenlijk grappig hoe we in onze gedachten een game voor ons zien met hoge wolkenkrabbers en straten vol verkeer. Maar in werkelijkheid is deze game niet veel meer dan een kleurrijke lappendeken van vierkanten en pixels, overgoten met een bak cijfers.

Wie overigens nog nooit Simcity heeft gespeeld, kan zich alsnog herkennen in het beeld dat we schetsen. Start maar eens een game uit je jonge jaren, die je lang niet hebt gespeeld, maar waar je wel met weemoed aan terugdenkt. Grote kans dat de game grafisch bij lange na niet in de buurt komt van je herinneringen. Het is echter niet raar dat we dit doen, aangezien onze mentale beeldvorming hier voor een groot gedeelte voor verantwoordelijk is. Omdat de games in die tijd nauwelijks meer boden dan een pixelbrij aan kleuren, zorgde ons brein ervoor dat we de rest zelf invulden. Wij maakten zelf die drukke straten in Simcity of die donkere, griezelige gang in Arthur. En wat onze gedachten toen invulden, is precies datgene wat er nu nog is blijven hangen.

We hoeven nog maar nauwelijks onze fantasie aan het werk te zetten als het gaat om graphics. Sterker nog, eigenlijk helemaal niet meer.

Grote sprongen

Terug naar eind jaren negentig, zien we dat games grafisch grote sprongen maakten. Games als Quake, Legacy of Kain: Soul Reaver en, ook weer, Simcity 3000 lieten mooie dingen zien. Meer dan eens toonden ze ons schitterende werelden die op sommige vlakken dichter bij de realiteit kwamen. Met de nadruk op ‘dichter’, want nog steeds bestonden de games uit voornamelijk platte vlakken, nauwelijks detail, weing interactie en een pixelbrij. Maar ook hier zorgde je fantasie voor dat laatste zetje om zo die platte wereld van pixels en vlakken om te toveren in een weelde aan visuele pracht. Vierkante personages kregen in onze gedachten mooie, afgeronde vormen en bomen die bestaan uit niets meer dan een grote ronde, groene bol kregen volle takkenbossen met bladeren.

Spoelen we weer verder door, naar het huidige tijdperk, dan beseffen we eigenlijk pas wat er veranderd is. We hoeven nog maar nauwelijks onze fantasie aan het werk te zetten als het gaat om graphics. Sterker nog, eigenlijk helemaal niet meer. Kijk maar eens naar een Red Dead Redemption of God of War. Het is bijna griezelig echt wat we te zien krijgen. De games schotelen ons een dusdanig hoge mate van realisme en details voor dat we vooral visueel veel geprikkeld worden, waardoor er van een eigen invulling nauwelijks meer sprake is. Is dat verkeerd? Natuurlijk niet. Maar het is wel anders.

God of War

Technologie

De huidige grafische mogelijkheden stellen de ontwikkelaar in staat om het verhaal van een game kracht bij te zetten door de visuele pracht. Wat dat betreft neemt design in de hedendaagse games een groot gedeelte van de storytelling voor haar rekening. Het geeft de makers de mogelijkheid om grenzen te verleggen en dingen te doen die voorheen niet mogelijk waren. Denk hierbij aan Liberty City uit GTA 5. De omgeving waarin de game zich afspeelt dient niet langer meer als achtergrond, maar maakt een wezenlijk onderdeel uit van de gameplay. En dat geldt bijvoorbeeld net zo goed voor een game als Death Stranding.

Deze nieuwe grafische technologieën zijn inmiddels onderdeel van de complete game-ervaring. Maar of de games zonder al die pracht er minder door zouden worden, valt nog te bezien. We komen van ver, als we terugdenken aan de pixelbrijen uit de beginjaren van gaming. Maar zelfs in die grote pixelbrij was ons geniale brein, dat zelf tot best wel veel in staat is, de verhaalverteller. Daar hadden we geen 4K of 3D-graphics voor nodig. Alleen een regeltje tekst.

Pascal Badenbroek (redacteur Gamer.nl, 2008-2016).

Dit artikel delen:

Lees meer

Star Wars Jedi: Fallen Order-vervolg mogelijk al in de maak De Apex Legends Global Series worden volgend jaar gehouden
8

Reacties op: Van gewone pixels naar hoogstaande graphics

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    HunterSeeker

    • 18 december 2019 10:15
    Nog steeds worden er pixel games gemaakt, wel vaak door indi ontwikkelaars. En vaak wanneer er pixel games ala Sega megadrive worden gemaakt, zou je dat nooit op een oude console kunnen spelen omdat er vaak bepaalde technieken achterzitten die teveel kracht zouden trekken.
    Nog steeds geld voor mij gameplay boven graphics, maar het is wel leuk te zien dat het steeds vaker samen kan :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 december 2019 11:45
    @HunterSeeker Door het kunnen gebruiken van miljoenen kleuren zijn de pixelgames van nu niet meer te vergelijken met de pixelgames uit de jaren 90.
    Ben zelf opgegroeid met de hele innovatie van graphics (nog de Philips odysee 2001 gehad wat niets meer dan pong was), en ik erger me groen en geel aan mensen die bij de release van een spel als RDR2 gaan klagen dat het er niet uit ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 18 december 2019 13:00
    @SuperDre Helemaal mee eens. Ik ben in de 80's begonnen met bandjes laden op de MSX.. Dat duurde mega lang; maar je bleef wachten.. En was de game eenmaal geraden was het nog hopen dat hij werkte. Wat je vervolgens voorgeschoteld kreeg was ook maar de vraag. Die basis heeft mij de game liefhebber gemaakt die ik nu op mijn 38e nog steeds ben. Gezeur om laadtijden en graphics vind ik dan ook bijzaak. Natuurlijk wil je tegenwoordig dat het vlot loopt en het er fancy uitziet.. maar het doel van gamen is nog steeds entertainen. Goede gameplay overruled te allen tijde goede graphics wat mij betreft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 18 december 2019 10:19
    "Denk hierbij aan Liberty City uit GTA 5"

    GTA V speelt zich af in Los Santos, of je bedoeld GTA IV?

    Leuk artikel, heb inderdaad vaak games in mijn gedachten als mooie games, met goede gameplay. Maar vaak als je dan teruggaat is de game niet om aan te gluren en is de gameplay erg houterig. Vaak moet je je favorite games in het verleden houden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 18 december 2019 10:51
    Ik speel nog graag oude games omdat, door de beperkingen van die tijd, ze niet nodeloos veel opties hadden. Ik hou van de eenvoud en focus die er daardoor vaak was.
    Doom (uit de jaren 90) was simpel een knalfestijn in hoog tempo en dat is makkelijker op te pakken dan een Red dead redemption 2. Dat heeft meer te maken met tijdgebrek dan iets anders maar het is een factor die erg mee speelt in mijn drukke leven.

    Uiteraard worden games steeds mooier en zijn er meer mogelijkheden om van alles uit te werken. Gelukkig begrijpen een aantal ontwikkelaars ook dat het niet altijd nodig is om dat uit te buiten. Een mooi voorbeeld is de nieuwe Doom. En met mods (zoals 'Brutal Doom') kan het oude spel ook nog wel even mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Wiepie

    • 18 december 2019 13:25
    @Roolio
    Als je nog geïnteresseerd bent in oude stijl shooters moet je de dit jaar uitgekomen Dusk, Ion Fury en (mijn game van het jaar) Amid Evil eens proberen. Ik beloof je dat je gaat genieten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Roolio

    • 18 december 2019 13:33
    @Wiepie
    Bedankt voor de tips!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 18 december 2019 11:31
    Ik mis soms ook wel die eenvoud in games. Ik geniet met volle teugen van RDR2, absoluut! Maar als ik een paar weken niet gespeeld heb, moet ik altijd eerst weer even een uurtje inkomen voordat ik weer weet hoe alles werkt. Met het gebrek aan tijd tegenwoordig zorgt dat er soms voor dat ik bepaalde games op een gegeven moment niet meer op pak, omdat ik er teveel tijd in moet steken om elke keer weer in te komen.

    Mijn vrouw bijvoorbeeld, is niet opgegroeid met games. De learning curve voor iemand in de 30 die nooit games gespeeld heeft is soms echt te steil, waardoor ik moeite heb o de juiste games uit te zoeken voor ons om samen te spelen.

    Dat gezegd hebbende, ik ben wel heel blij met de grafische ontwikkelingen in games! Rondlopen in een game als RDR2 is genieten en geeft je echt het gevoel dat je er midden in zit. Ik sta regelmatig stil om even van de uitzichten te genieten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.