Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Games
None

Skylanders: SuperChargers

Supercharmant

Geschreven door Laura Kempenaar op

Conclusie

  • <p>Skylanders: SuperChargers betekent een flinke prijsverlaging voor Skylanders. De fysieke speelgoedfiguren zijn minder charmant dan voorheen, maar in de game wordt dat goedgemaakt door het online racen, een junior-versie van Hearthstone en een uitgebreide, gevarieerde campaign.&nbsp;</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Afwisselend leveldesign, veel upgrademogelijkheden, aanpasbare moeilijkheidsgraad
    • Meer nadruk op ‘nodige’ aankopen, uiterlijk figurines valt tegen
Skylanders, de toys-to-life-game waarmee het allemaal begon, is voorzien van alweer de vijfde grote game uit de franchise. De vrienden van gameheld Spyro beleven ditmaal niet alleen een avontuur te voet, want SuperChargers introduceert voertuigen waarmee ter land, ter zee en in de lucht (online) kan worden geracet.

Activision heeft met Skylanders een geheel nieuw gamegenre op de markt gezet en kreeg vervolgens logischerwijs te maken met de nodige concurrentie. Disney Infinity was de eerste toys-to-life-tegenhanger die de kop opstak, al bleek die game vooral technisch aanzienlijk instabieler dan het solide Skylanders. Nintendo’s Amiibo hebben geen dedicated game, waardoor zij zich in een soort subcategorie scharen van het genre. Dit jaar is de tweede echte concurrent erbij gekomen voor Skylanders, namelijk Lego Dimensions. Laatstgenoemde voegt een interactieve portal toe plus voertuigen, maar daarvoor vraagt het wel een hoge prijs. SuperChargers doet dat anders, want met deze toevoeging is juist de Skylanders-prijs omlaag gegaan. 

None

Niet goed uit de verf

De spannendste vernieuwing aan SuperChargers zijn de voertuigen. In de starterset krijg je, naast de portal en de gamedisc, een autootje plus de Skylanders Super Shot Stealth Elf en Spitfire. In elk level wordt action/adventure-gameplay afgewisseld met het gebruik van het voertuig – in elk level opgedeeld in een stuk autorijden, vliegen en varen. Om ook die gedeeltes van de levels te bereiken moet je een schip en vliegtuig aanschaffen, als is de hele verhaalmodus gelukkig uit te spelen met alleen de auto uit de starterset. Het zijn puur verzamelitems die je mist wanneer lucht en zee worden overgeslagen, maar meer dan ooit dringt de game erop aan dat je toch die twee voertuigen erbij koopt, want anders haal je het level niet volledig.

Dat is jammer, want door het gebruik van elementen (vuur, water, etc.) was in eerdere games de keuze meer aan de gamer zelf om extra Skylanders te kopen. En een van die extra’s, de ‘traps’ waarmee in het vorige deel vijanden konden worden opgesloten, blijken nu nog maar weinig waard. Er is in de nieuwe portal nog wel plek voor een trap, maar deze biedt alleen een extra kracht op het voertuig. Daar had ontwikkelaar Vicarious Visions iets originelers mee kunnen doen. Sowieso gaat die vlieger op voor SuperChargers, want het ontwerp van de portal is inspiratieloos, zeker vergeleken met eerdere portals. Ook de Skylanders zelf komen letterlijk en figuurlijk niet zo goed uit de verf. De kleuren van de figurines zijn niet levendig en fel als normaal, maar juist wat mat. 

None

#genieten

Gelukkig wordt dat goedgemaakt in de game, waarin de graphics juist wel rijk en kleurig zijn. In haarscherp HD vertelt een grappig geanimeerde schurk Kaos dat hij alle macht over de wereld wil opeisen. Elk level speelt vervolgens zo zijn eigen rol in dit narratief, waarin de Skylanders in een soort circustent terechtkomen om tegen de ene na de andere vijand te vechten, in een bibliotheek al sidescrollend informatie moeten ontfutselen, en daar komen ook regelmatige autoritjes bij om slechteriken voor te blijven. De gameplay is veelzijdiger dan in eerdere delen en dat maakt SuperChargers een verrassende mix om alleen of in co-op van te genieten.

Het is een prestatie dat Skylanders na vijf grote delen nog steeds uniek uit de hoek blijft komen. Dat geldt ook voor de levelopbouw. Dit is geen sandboxgame waarin je kunt gaan en staan waar je wilt, maar er wordt wel degelijk een gevoel gegeven dat er meerdere opties zijn dan slechts een dezelfde weg. Ook biedt elk gedeelte in Skylanders weer nieuwe objecten en nieuwe personages, waaronder een soort godenwereld waar Stratosfear de scepter zwaait. De levels hebben allemaal een originele insteek, en Vicarious Visions heeft er alles aan gedaan om elk kleine detail helemaal dat thema te laten ademen. Door het hele op de Oudheid gestoelde level vol perfect gehovenierde coniferen zijn wolken verspreid die je Skylanders moeten verwijderen. Op sommige locaties volgt dan een puzzel waarin laserstralen op de juiste manier ingesteld dienen te worden om een deur naar de rest van het level te openen. Hoewel Stratosfear de slechterik is in dit level, wil dat in deze Skylanders niet zeggen dat je hem aan het einde ook moet bevechten – soms worden andere eindbazen ingezet, of kom je met je voertuig in een Destruction Derby-achtige arena terecht om een hele line-up van gespuis uit te schakelen.

None

Cyberpesten

Dat autorijden gaat in de gamehub verder dan slechts de ritjes uit de verhaallijn, want het is mogelijk om online te racen. Dit gaat op rolletjes en zorgt ervoor dat ook na het einde nog steeds genoeg reden is om SuperChargers weer op te starten. Het racen werkt in principe hetzelfde als in Mario Kart, met hier en daar verschillen in power-ups en de toevoeging van een beschermlaag. Omdat elke auto voorzien is van een geweertje, kun je voortdurend op elkaar schieten om die protectie van de concurrent af te breken waardoor de auto tijdelijk komt stil te staan. Meer pesterijtjes dus, en dat niet alleen als er net power-ups voorbij zijn gekomen. De mogelijkheid om de snelheid van de auto’s aan te passen wordt wel gemist in deze modus.

Naast online tegen anderen karten, is de verhaallijn en het racen in Skylanders: SuperChargers ook weer lokaal te spelen in co-op. In voertuigen is de ene speler de bestuurder, terwijl de andere het schieten overneemt. Het is jammer genoeg niet mogelijk om met allebei in een eigen voertuig te rijden; dat past ook niet op de portal. Toch hoeft de tweede speler zich niet te vervelen in de schietstoel. Er moeten namelijk Gearbits worden opgepakt, waarvan je weer upgrades kunt kopen voor het voertuig. Wil je de ultieme auto creëren, dan heb je daar niet alleen upgrades voor nodig, maar ook de bijbehorende Skylander. Elk voertuig heeft een dedicated Skylander, en samen kunnen ze ‘superchargen’, wat betekent dat het voertuig direct veel krachtiger wordt. Die kracht komt vooral van pas in de verhaallijn, want daarin kan het met een opgeschroefde moeilijkheidsgraad een uitdaging zijn het einde met slechts twee Skylanders te halen. Niet alleen voor kids, maar ook voor ervaren gamers. 

None

Skylanders: SuperChargers is gespeeld op PlayStation 4 en is ook beschikbaar op Nintendo 3DS, PlayStation 3, Wii, Wii U, Xbox 360 en Xbox One. Sommige versies hebben een andere starterset of een iets beperktere game. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Live-action teaser getoond van Mass Effect Andromeda Nieuws van de week: Activision koopt Candy Crush-ontwikkelaar
0

Reacties op: Skylanders: SuperChargers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.