Favorieten van de Redactie

Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden

Van ziekenhuisverblijf naar zalige zen-game

Geschreven door Tom Kauwenberg op
In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Shredders.

Begin 2022 stond ik voor het eerst sinds jaren weer bovenaan een skipiste, het snowboard vers aan de voeten geklikt. De hoop was om dat weekend eindelijk wat mooiere 360’s onder de knie te krijgen, maar in nota bene de eerste afdaling gleed ik ietwat ongelukkig onderuit. Spoel een paar uur vooruit en een Oostenrijkse chirurg worstelde een rubberen slang tussen twee van mijn gebroken ribben. Daaronder lag een klaplong.

De laidback 360’s waar ik zelf niet aan toekwam, mocht ik gelukkig niet lang na mijn ziekenhuisverblijf alsnog meemaken. De echte bergen hadden mij verslagen, maar ik kon tenminste nog zegevieren in het digitale poeder. Het meermaals uitgestelde snowboardspel Shredders verscheen afgelopen maart en bewees zich direct als een gedegen ‘Skate in de sneeuw’. 

Shredders

Net als EA’s bejubelde skateboardfranchise biedt Shredders een overwegend realistische vertolking van de sport, met voldoende nadruk op het creatieve besturen van de plank. Perfect voor snowboarders die, hopelijk om minder pijnlijke redenen dan de mijne, de sport niet fysiek kunnen beoefenen.

Van plank tot pookjes 

Wat doet Shredders zo goed? Het spel slaagt waar andere snowboardgames vaak tekortschieten: het ‘porten’ van het snowboard naar een controller. Aan de hand van een ongekend sterk physics-systeem is het mogelijk om bijna elke nuance van de bewegingen te besturen. Er zijn geen knoppencombinaties voor automatisch uitgevoerde gnarliness, er is enkel een plank en een momentum om te manipuleren. Elke beweging doet ertoe, net als in het echt.

De mooiste trucs vereisen daarom ook een secuur uitgekiende aanloop, waarbij zelfs de druk op de plank en het indraaien van het lichaam in ogenschouw genomen moet worden. Shredders laat je extreem mooie sprongen landen, maar niet voordat je zelf uitvogelt hoe. De landingen zijn vergevingsgezind genoeg om het leuk te houden, maar het daadwerkelijke trucwerk is bijna simulator-esk. Zomaar een mooie kurk draaien vergt aardig wat voorbereiding. 

Je voelt je echt het snowboard

Voor nieuwkomers is Shredders’ precieze besturing misschien wel wat overweldigend, maar zij die zelf op de plank staan, zullen de klik snel voelen. Voor mij bleek Shredders het cliché waardig: je voelt je echt het snowboard. Van de realistische physics tot de vloeiende animaties: het klopt allemaal. Dat maakt het dat ook kleine sprongen en slides ontzettend veel voldoening kunnen geven, zeker wanneer ze de juiste hoeveelheid stijl uitstralen.

Met beide voeten in de bindingen 

Shredders komt daardoor dichter bij de essentie van snowboarden dan voorgaande pogingen ooit kwamen. Genuanceerde besturing of niet: spelers zijn vogelvrij om ermee te experimenteren. Zet die rotatie eens overdreven laat in of probeer vanuit een abrupte rembeweging een ollie te poppen. Het zijn precies die probeersels die freestyle snowboarden zo mooi en uniek maken. Shredders laat je daar virtueel van proeven. 

Shredders
Shredders

Voor mij bleken de digitale, laidback 360’s zoet genoeg om de pijn van mijn eigen sneeuwhapsessie te verzachten. Shredders liet me vallen en opstaan, experimenteren en leren. Een stijlvolle lijn aan trucs leggen geeft daardoor zo veel meer voldoening. Dat is toch andere koek dan een retourtje 1080° Avalanche of SSX 3 — beide briljante games in hun eigen klasse — waar een rustige rotatie juist lachwekkend lullig voelt. Op Shredders’ bergen gaan stijl en souplesse boven over-the-top trucs en hoge scores. Juist die gegronde aanpak voelt verfrissend voor de extreme sport.

Niet gek ook dat Shredders als game wat karig afsteekt. Naast de pure beleving van het snowboarden zelf, heeft de game bar weinig om het lijf. Aan de hand van een tenenkrommend slecht verhaal met tenenkrommend slecht stemmenwerk (soms van echte snowboardbekendheden) stippelt Shredders nog een telg lineaire opdrachtjes uit, maar veel meer is er niet te overwinnen op deze bergen. De maak-je-eigen-plezier-factor ligt vanaf de eerste afdaling hoog. 

Realistische physics, zalige vibes 

Shredders’ karige opzet hoeft verder ook geen probleem te zijn — voor mij in ieder geval niet. Wie simpelweg de flow van snowboarden wil voelen, kan hier eindeloos in vertoeven. Verspreid over de bergen zijn genoeg interessante locaties te vinden om creatief doorheen te glijden en te springen. Met behulp van een teleporterende drone, persoonlijke sneeuwscooterservice en Forza-achtige terugspoelfunctie biedt Shredders voldoende gereedschap om je eigen snowboarddromen te verwezenlijken. Gretig maakte ik daar gebruik van.

Avondenlang heb ik ‘gewoon’ gesnowboard. Zorgeloos van boven naar beneden, voortdurend op zoek naar die net wat mooiere truc of transitie. Nul druk: ik werd er zen van. In de freestyleparken scheurde ik rustig met andere spelers mee, terwijl ik hun trucs achtervolgde en aanvulde met mijn eigen stijl. Ik zal nooit weten of ze mij überhaupt gezien hebben, maar mijn afdalingen waren een behoorlijke vibe. Precies dat gevoel had ik gemist.

Shredders

Eenmaal geheeld van de fysieke en mentale wonden, is mijn zalige zen-game langzaamaan weer naar de achtergrond verdwenen. Ook Shredders’ sneeuw blijft niet eindeloos vers en er lonken dringendere werelden om te ontdekken. Des te mooier ook om te zien dat ontwikkelstudio FoamPunch de game recentelijk voorzag van een tweede seizoen, met nieuwe locaties en trucmechanieken. Dus ja, ik denk dat ik terug ben. Al is het maar ter voorbereiding van de volgende poging op echte 360’s.

Met een beetje geluk steek ik nog wat op van mijn experimenten met de simulatorwaardige physics. Mochten de Oostenrijkse bergen komend jaar dan toch weer van me winnen, dan heb ik tenminste Shredders nog.

Shredders is verkrijgbaar voor Xbox Series X/S, PlayStation 5 en pc (via Steam en de Microsoft Store). De game maakt sinds diens verschijning onderdeel uit van Xbox Game Pass. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Dit artikel delen:

Lees meer

Joel heeft lichamelijke tekortkomingen in The Last of Us-serie Nvidia ververst RTX 3050 met nieuwe gpu
7

Reacties op: Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 27 december 2022 10:16
    Shredders is een leuke game. wat voor mij deze game leuk maakt is gewoon een leuke afdaling maken.
    Dat vond ik overigen ook van steep, en van de Shaun White game op de GameCube.
    Gewoon lekker afdalen zonder veel poespas.

    Niet dat ik SSX niet goed vind. Vooral SSx3 is een geniale over de top game die toch ook lekker voelt als je gewoon een afdaling maakt.

    Snowboard games komen niet zo vaak maar meestal zijn ze best leuk.

    Ik sta in het echt heel graag op mijn snowboard. En gelukkig nog nooit zo hard gevallen dat ik wat gebroken heb. Maar wel vaak een behoorlijke klap met nog een paar meter doorrollen.

    Jammer dat je wintersport toen zo snel onderbroken werd Tom.
    Hopelijk gaat de komende wintersport wel een succes worden voor je. Alvast veel plezier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 27 december 2022 12:59
    @watashi wa maurice desu. Haha, dank! Ik had hiervoor zelf ook nog nooit iets gebroken, dacht ik. In retrospect vermoed ik dat er misschien eerder al wat ribben gesneuveld zijn, al kwamen bij die klappen nooit x-rays kijken.

    Maar inderdaad, Shredders doet dat "gewoon lekker afdalen" heel goed. Naar mijn idee daalt het dus ook veel lekkerder af dan een Steep, al wordt elke poging om de sport tot game te maken gewaardeerd. Shredders is voor mij simpelweg de poging die het dichtste bij 'the real deal' komt.

    Nu maar hopen dat we overeind blijven met het echte werk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 27 december 2022 14:41
    @TomKauw

    Hahah ik hoop het ook. Klinkt x alsof je toch wel genoeg ervaring hebt. Niet zoals sommigen die 1 lesje van een uur pakken en dan denken alles te kunnen.
    Nu is een les niet noodzakelijk maar wel meer ervaring dan een uur.

    Denk dat menig boarder wel eens wat gekneusd heeft. Ook meer geluk dan wijsheid vaak. Hahha

    Geniet ervan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 27 december 2022 11:11
    Shredders aardig tijdje gespeeld. Leuk en verrassend dat hij er nog even wordt bijgehaald aan het einde van het jaar. Inderdaad flink geworstel met de controles in het begin, maar daarna goed te doen. Verwacht geen top kwaliteit triple A titel, maar bij gebrek aan andere toffe sb games (ik vond riders echt tegenvallen) is deze zeker aardig om te proberen.. zit op gamepass

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 27 december 2022 13:08
    @kleinekoosjer Riders Republic was 'm inderdaad toch niet helemaal. Vond zelf dat de game op het snowboardfront veel te arcade is gegaan; een soepele 'flow' zat er niet echt in.

    Helpt ook niet dat Riders Republic (en Steep in zekere zin ook) de extreme sportcultuur zo overdreven hip en happening aanzetten. Ik stierf echt van binnen toen een stemacteur me naar de "totally radical" microtransactie-tent gidste.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Nuage

    • 28 december 2022 22:06
    Ik heb voorlopig nog geen ps5 maar vermaak mij prima met Infinite air. Een behoorlijk onbekende game, maar het snowboardgevoel is ook bij deze game heel goed overgebracht naar de controller (itt Steep imo). Wat deze game verder uniek maakt zijn de bergen die gemaakt zijn door de community. Ik heb 50 van de beste gedownload, allemaal met toffe afdalingen en funparks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TomKauw

    • 29 december 2022 18:09
    @Nuage Infinite Air had inderdaad ook al een net gevoel voor de snowboardbewegingen, al ogen sommige landingen en wind-ups imho nog behoorlijk stijf. Naar mijn idee mist het die echt boter-achtige flow van Shredders, maar de game is dan ook ruim vijf jaar ouder.

    Die focus op community kan Shredders, met een beetje post-launch-ondersteuning, nog dunnetjes overnemen. Had begrepen dat het binnenkort ook mogelijk wordt om zelf kickers en slides op de bergen te plempen, dat is al een goed begin. De hoop is vooral dat dit soort toevoegingen uiteindelijk omgezet worden in een volwaardig (en vooral deelbare) bouwmodus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.