Favorieten van de Redactie

Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel

Guerilla Games geeft een masterclass in art design

Geschreven door Alie Sierkstra Sierkstra op
In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Alie met Horizon Forbidden West.

Horizon Forbidden West plofte de dag van de release al op mijn deurmat. Voor mij was het een hele logische day one-aankoop: ik had enorm van Zero Dawn genoten en kon niet wachten om met dit vervolg aan de slag te gaan. Toch bleef Forbidden West een poos onaangeraakt onder mijn tv liggen. Een goede verklaring heb ik daar eigenlijk niet voor. Misschien was ik te druk met Pokémon Legends: Arceus? Of misschien was het wel voorbestemd?

Fotomodus 

Omdat ik Horizon Forbidden West een paar maanden na de release speelde, kon ik meteen in de inmiddels volledig uitgewerkte fotomodus duiken. Die werd namelijk pas na een paar patches volledig geperfectioneerd. En het is juist door de fotomodus dat Forbidden West dit jaar de meeste indruk op me heeft gemaakt.

Ja, je leest het goed: de fotomodus. Ik had natuurlijk ook het interessante verhaal, de mooie personages en de soepele combat kunnen noemen, want ook op die vlakken heeft Guerrilla Games mij weggeblazen. Het is echter de fotomodus die de ervaring helemaal afmaakte. Het voelde dankzij die modus net alsof ik op vakantie ging en er kiekjes van maakte!

Horizon forbidden West

Een plaatje 

Horizon Forbidden West verdient het wat mij betreft om in één adem genoemd te worden met andere PlayStation-exclusives als Uncharted, The Last of Us en God of War. De game is zoals gezegd op alle vlakken geweldig. Natuurlijk is niet elke zijmissie even spannend en natuurlijk biedt het duizendste gevecht met een Burrower geen uitdaging meer. Dat zijn nou eenmaal de valkuilen van een openwereld-rpg. Er is in Forbidden West echter zoveel te zien, dat ik alle kleine minpuntjes graag door de vingers zie... of misschien ben ik ook wel te afgeleid door alle pracht en praal om ze op te merken.

Waar anderen maar bleven klagen over de performance en de graphics van de game, vind ik Forbidden West de mooiste game die ik ooit heb gespeeld. De schitterende landschappen en de minstens zo fraaie mensen zorgden ervoor dat ik vaak totaal vergat wat ik aan het doen was. Ik kon soms oprecht secondenlang verwonderd om me heen te kijken. Om daarna heel snel de fotomodus te openen, natuurlijk.

horizon forbidden west

Vakantie 

Door die schitterende omgevingen voelde rondlopen in Horizon Forbidden West alsof ik in een exotisch land op vakantie was. Tijdens een vakantie moet ik van alles en iedereen foto’s maken. Vrienden en familie vinden dat altijd erg grappig, want in het dagelijks leven vergeet ik juist altijd foto’s te maken. Ik ben de laatste die tijdens een etentje of een feestje haar mobiel pakt. Op vakantie verander ik echter in een ware fotoholic. 

horizon forbidden west
horizon forbidden west

Geen stress, geen gehaast, geen moeten: het is net alsof ik op vakantie pas echt van dingen kan genieten en ze daardoor ook pas echt zie. Juist omdat alles op vakantie zoveel meer binnenkomt, wil ik alles graag delen. Dat doe je natuurlijk het beste met een foto. Die zeggen immers meer dan duizend woorden.

Dat ik honderden foto’s heb gemaakt in Horizon Forbidden West is daarom veelzeggend voor hoe erg ik ben meegezogen in de schitterende spelwereld, hoe erg ik heb kunnen ontspannen en hoe erg ik dat heerlijke vakantiegevoel had tijdens het spelen. 

(Niet) hetzelfde 

De fotomodus in Forbidden West is niet veel veranderd ten opzichte van die in Zero Dawn, maar dat was ook niet nodig. Niet dat de fotomodus nou zo vreselijk uitgebreid is, maar de opties die je krijgt geven je voldoende kans om de schitterende wereld naar eigen inzicht vast te leggen. Je kunt Aloy laten poseren, haar gezichtsverf aanpassen, haar zelfs helemaal weglaten, het tijdstip van de dag aanpassen, filters gebruiken, de focus verleggen en nog veel meer.

Wil je dat zelf ontdekken? Check dan deze leuke how-to!

Ik maak sowieso graag foto's in games. Of nou ja, in games waar ik dat vakantiegevoel ervaar. Neem The Last of Us: Part 2. Hoewel dat ook een schitterende game is – misschien is-ie objectief gezien nog wel mooier dan Forbidden West – is het lang niet zo leuk om foto’s te nemen van een gehavende Ellie in een grauwe stad. Maar weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed. 

Weinig fotomodi geven me hetzelfde vakantiegevoel als Forbidden West dat deed

Omdat ik niet wilde dat er een einde aan kwam, heb ik heb tientallen uren gestoken in het verkennen van het spel. Overal waar ik keek, in elk hoekje en elk gaatje, zag ik zoveel kleine details. Game Award of niet, Guerrilla Games heeft enorm veel werk gestoken in elk onderdeel van het art design van het spel.

En het resultaat mag er zijn: elk frame is een schilderij... of nou ja, in ieder geval een foto!

Horizon Forbidden West is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Dit artikel delen:

Lees meer

'Direct-achtige Xbox-presentatie laat niet lang meer op zich wachten' Marvel's Midnight Suns al met korting te koop
8

Reacties op: Horizon Forbidden West gaf me het ultieme vakantiegevoel

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 7 januari 2023 12:40
    Ik had dit nu net bij Ghost of Tsushima. Ook omdat ik een grote passie heb voor Japan. Dit heeft waarschijnlijk niemand geraden maar dan dus bij deze. XD


    Maar die game gaf me ook het gevoel hoe ik in Japan maar elk ander land ben, zelf onderzoeken.
    Ik krijg van bijvoorbeeld toeristen info in kamakura door waar de grootste bekendste tempels liggen in de stad, en ik zie onderweg totaal andere kleinere dingen die nergens op de kaart staan, tempels gewijd aan bloemen en weet ik wat voor dingen.
    Uiteindelijk doe ik die bijna geen van de echte grote dingen en ben ondertussen heel avontuurlijk bezig zelf te ontdekken.
    In Japan kan dat ook echt. Daar zijn in sommige steden zoveel tempels dat ze niet allemaal even bekend zijn en ook niet allemaal even goed te vinden. Zoeken en goed kijken kan echt een verschil maken.
    En net dat is wat Ghost of Tsushima voor mij ook deed.
    En ik hoop dat forbidden west dat ook kan doen want die staat nog op mijn wishlist. Maar nu net pas een week een ps5 dus eerst even nog een rondje back catalog afwerken. En de ps5updates van Ghost en final fantasy 7 remake goed spelen en beleven.

    Maar games, ongeacht welke, die je het gevoel geven een vakantie of reis te maken zijn voor mij de top. En zijn meestal ook de enige geweldige open wereld games die ik interessant vind.

    Leuk stukje om te lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 januari 2023 13:01
    @watashi wa maurice desu. Haha ik las de titel en daarna het artikel en moest ook de hele tijd aan Ghost denken. Die game doet me zoveel meer dan Horizon. Precies de juiste lengte, combat is echt de lekkerste die ik in tijden gespeeld. Geeft me veel meer plezier dan Horizon die vond ik maar saai

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 7 januari 2023 17:01
    @fonsrutte

    Ja ik vind ghost ook de beste in open wereld wat ik in jaren heb gezien.
    Dat zit al de vallende bladeren en zulke dingen. En die dan ook op de grond nog kunnen opwaaien.
    Die game bevat zoveel simpele details die zo 1 heel Japans aanvoelen, en 2 gewoon aangeven dat de makers veel naar de details keken.
    Maar simpel het feit al dat de makers een buig functie hebben gemaakt zegt veel over hoe zij kijken naar de cultuur.
    Ze hadden dat ook automatisch kunnen laten gebeuren maar toch kozen ze voor optioneel nog te kunnen buigen naar elke steen die je maar wil. En soms levert dat ook dingen op.

    Maar wat me vooral bij bleef van die game is het wuiven van het pampasgras, of als je hoog staat en je ziet het en der rook van vuurtjes dat je dan de wind kunt draaien door een ander doel te kiezen en je de rook ook ziet meegaan. Of de haiku die je her en der zelf min of meer kunt samen stellen.

    Ongelofelijk dat een game waar ik technisch zoveel rare keuzes zag zoveel indruk kon maken enkel vanwege de omgeving, de juiste plaatsing van locaties, de juiste sfeer bij gevechten en de juiste lore bij side quests.
    En met rare keuzes bedoel ik dat ik soms zag dat Jin gewoon dwars door een omgevallen boom liep in plaats van eroverheen en zulke dingen.of dwars door bosjes bamboe kon lopen. Kleine dingen die wel opvallen omdat de rest zo op detail is.


    Voor mij is ghost de perfecte game, en dan vooral omdat dit mijn drang om te reizen in Corona tijd kon laten vallen, dit was mijn vakantie in die tijd. Lekker op reis naar Japan.
    Met alle zen en rust die ik daarmee ook kreeg.



    Oh en soms een vijand die liever aan mijn zwaard hing dan slim zijn en vluchten. XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 januari 2023 17:15
    @watashi wa maurice desu. Ik kan me alleen maar aansluiten bij jouw lofzang over deze game.
    In eerste instantie, ik heb de game wat later gespeeld, vroeg ik me af waar iedereen nou zo lyrisch over was. Ja ziet er fantastisch uit, maar doe je echt heel veel meer bijzondere dingen dan een gemiddelde AC game, behalve dan dat de combat meteen beter aanvoelt.
    Maar dan gaan je de details opvallen die jij noemt en kom je ineens in een hele mooie omgeving, ik vond vooral de bomen met de gele bladeren bizar mooi. De rustige omgevingen die niet volgepropt zijn met allerlei domme en onnodige sidequests.
    Het is bewust niet te ingewikkeld gemaakt en volgestouwd met activiteiten, gewoon een lekkere game waar je je enorm mee kan vermaken en niet een game die je kunstmatig lang in de game houdt.
    Ik hoop dat Ubisoft er ook van geleerd heeft en de kortere AC games zo op gaat zetten met een dieper verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AlieSierkstra

    • 7 januari 2023 20:03
    @watashi wa maurice desu. Dank je wel! :) En wat fijn dat jij die ervaring Ghost of Tsushima had. Mooi om te lezen! Hopelijk ga je ook genieten van Forbidden West.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WinNow

    • 8 januari 2023 09:43
    Echt een heerlijke game!
    Zo vaak ook stil gestaan om te genieten hoe mooi deze game wel niet is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 8 januari 2023 10:35
    Ik heb forbidden west nog steeds niet uitgespeeld.

    Gek genoeg kom ik telkens quest brekende bugs tegen.

    persongages waarmee je moet praten die in onzichtbare muren terecht zijn gekomen.
    Mensen die ik moet volgen die gewoon stil blijven staan.

    Ik heb hem een maandje geleden nogmaals geprobeerd, maar ik geraakte nog steeds niet verder.

    Misschien moet ik hem eens helemaal opnieuw installeren, maar dit haalde het plezier er vrijwel meteen uit.

    Wel blij dat de shimmering op de performance modus helemaal opgelost is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • burningcactus

    • 8 januari 2023 19:08
    Ja ik ben de game nu aan het spelen, bijna bij het einde, en denk dat het wel mijn favoriete game van het afgelopen jaar is. Ik haal hier meer plezier uit dan uit een God of War of Elden Ring.

    God of War voelde te linear voor mij, terwijl Elden Ring juist weer zo vaag was over wat je moest doen en op het einde toch wel in herhaling viel(death bird nummer 9, copy/paste mini dungeon nummer 20…) weet Horizon voor mij perfect de balans te vinden tussen verkennen belonen, goede side quests om je te motiveren dingen te doen en onwijs toffe combat.

    Plus het is by far de mooiste game van het afgelopen jaar. Echt bizar hoe ver ze naar voren zijn gesprongen met de graphics tov HZ1.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.