Favorieten van de Redactie
Splatoon 2

Geniale multiplayer zonder lootboxes in Splatoon 2

Een heerlijke kledderboel

Geschreven door Thijs Barnhard op
We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en we hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2017 en de Top 100 van 2018 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2017. Vandaag: Thijs met Splatoon 2.

De laatste maanden van 2017 werden gedomineerd door een discussie die broodnodig gevoerd moest worden. Terwijl het budget van menig multiplayerspektakel met de jaren explosief gestegen is, blijft het lastig om gamers ook voor dit alles te laten betalen. EA was de zoveelste uitgever die het een prima plan leek om microtransacties te stoppen in een game die al zestig euro kost, maar dat pakte met Star Wars Battlefront 2 net even anders uit.

Battlefront 2

De onrust rondom de lootboxes en het vrijspelen van nieuwe helden in deze game lijkt inmiddels over zijn hoogtepunt te zijn, maar de iconische scifi-shooter was verre van de enige multiplayergame die zich aan dit fenomeen schuldig maakte. De hele industrie laat spelers eigenlijk gokken met loot door verrassingspakketten aan te bieden. Door al dat gedoe zou je bijna vergeten dat er ook games zijn die na de release prima ondersteund worden zonder dat er na de aanschaf om extra geld wordt gevraagd. In dat opzicht is Splatoon 2 een lichtpuntje in een wereld van lootboxes.

Unieke kledderboel

In de tweede Splatoon kun je alleen de beste wapens en gear krijgen door zoveel mogelijk te winnen en door constant te levelen. Dat is absoluut geen straf, want de verfgevechten zijn net zo hyperactief, kleurrijk en uniek als in het eerste deel. In Splatoon 2 draait het niet om het maken van zoveel mogelijk kills, maar om het onder kledderen van de arena in de kleur van jouw team.

Super Soaker-achtige verfspuiten bevinden zich daardoor tussen het standaardarsenaal, maar sinds de release in juli heeft Splatoon in een gestaag tempo nieuwe en originelere wapens gekregen. Denk bijvoorbeeld aan een emmer waarmee je in een keer een dikke laag kleur over de wereld heen kan gooien, of een paraplu die schiet als een shotgun en tegelijkertijd als schild functioneert.

Splatoon 2

Gratis grind

Splatoon 2 om de zoveel tijd weer opstarten om de nieuw toegevoegde arena’s en wapens te ontdekken heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik deze unieke shooter zes maanden later nog steeds speel. Overwatch heeft misschien een dominantere rol in mijn leven, maar weinig games kunnen opboksen tegen de snelle fix die Splatoon 2 weet te bieden. Een potje duurt nooit langer dan drie minuten, waardoor het spel ook prima functioneert als algemene opwarmer voor een avondje gamen op de Switch.

Het zijn echter de ranked speelstanden en de grind voor de beste gear die ervoor zorgen dat ik om de zoveel weken ineens weer heel erg fanatiek met Splatoon 2 bezig ben. De obsessie om de coolst mogelijke outfits te combineren met de handigste perks, zorgt ervoor dat het cruciaal is om aan evenementen deel te nemen die zo hun effect hebben op mijn vrije weekenden.

Splatoon 2

Splatfest, wat was je mooi

Tijdens de Splatfests worden spelers gedwongen om een kant te kiezen in een vrij stompzinnige strijd tussen twee uitersten (Vliegen of onzichtbaarheid? Wc-papier laten hangen aan de voorkant of achterkant?). De gehele dag worden de spelers uit deze twee kampen tegenover elkaar gezet in strijd om kostbare zeeschelpen die ervoor zorgen dat je je favoriete gear verder kan uitbreiden.

De Splatfests zijn een geweldige reden om iedere maand Splatoon 2 weer opnieuw op te starten, omdat ze het spel tijdelijk transformeren. Het centrale plaza in het spel wordt een soort gigantische dansvloer en er is een steeds terugkerende, magisch veranderende arena die alleen tijdens de Splatfests te spelen is.

splatfest

Terugkeren naar Splatoon 2 is zo fijn omdat het spel in zijn stijl en gameplay ondertussen nog steeds ongeëvenaard is. Het heeft misschien niet de potentie om de allergrootste eSport-titel te worden, maar Splatoon 2 is door de razendsnelle verfgevechten en uitstekende ondersteuning van Nintendo een game die over een jaar nog steeds bruist van de aanstekelijke energie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de Week: Kerstupdate voor GTA 5 Niantic voegt kerstevenement toe aan Pokémon Go
11

Reacties op: Geniale multiplayer zonder lootboxes in Splatoon 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ttthimo

    • 23 december 2017 11:06
    Altijd heerlijk om na een lange dag een paar potjes Splatoon te spelen. Wel jammer dat er connectie problemen zijn waardoor het soms 2v4 gevechten worden die je onmogelijk kan winnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jurry1984

    • 23 december 2017 12:01
    @ttthimo Oeh, dit lijkt mij wel een game-brekend aandachtspunt voor nintendo en een reden voor mij om deze aan mij voorbij te laten gaan. Of is het niet zo prominent aanwezig?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 24 december 2017 20:35
    Ik wil alleen even reageren op één gedeelte van dit artikel:
    "Terwijl het budget van menig multiplayerspektakel met de jaren explosief gestegen is, blijft het lastig om gamers ook voor dit alles te laten betalen. "

    Ontwikkelbudgetten zijn de laatste jaren gestabiliseerd en zelfs in sommige gebieden gedaald. Daarentegen is de groep potentiële klanten alleen maar gestegen, hebben grote ontwikkelaars steeds meer sponsorcontracten en zijn er ook heel veel belastingvoordelen beschikbaar voor bedrijven zoals EA. Games ontwikkelen op AAA schaal is nog nooit zo betaalbaar geweest en heeft nog nooit zoveel opgeleverd voor de maker. Maar ze willen alleen maar meer en meer.

    Het zou prettig zijn als gamer.nl niet meer dit broodje aap verhaal in stand zou houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 24 december 2017 21:37
    @Qinneth

    Journalisten als Jason Schreier hebben de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de ontwikkelkosten en ondervond aan den lijve hoe moeilijk het is om te achterhalen hoeveel de ontwikkeling van een game nou echt heeft gekost: https://kotaku.com/why-video-games-cost-so-much-to-make-1818508211

    Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd naar de ontwikkelkosten van elke primaire Battlefield of Call of Duty. Dat zou mooi vergelijkingsmateriaal zijn, maar daar is niets over bekend. Dit maakt het erg moeilijk om goed in kaart te brengen hoe de budgetten zich van jaar tot jaar zich ontwikkelen, maar over de lange termijn is het echt niet zo raar om te stellen dat de ontwikkelkosten enorm zijn gestegen: https://www.forbes.com/sites/quora/2016/10/31/why-have-video-game-budgets-skyrocketed-in-recent-years/#4e6f26233ea5

    Zoals Erwin het opschrijft is wellicht ongenuanceerd, maar om het nou een broodjeaapverhaal te noemen gaat wat ver. Niet dat ik daarmee microtransacties wil goedpraten, maar de eis van de gemiddelde consument dat elke game er mooier uit moet zien dan de vorige heeft een prijs. Dat kost meer mensen, die meer tijd nodig hebben om meer gespecialiseerd werk te doen. Als het maken van een AAA-titel tegenwoordig echt zo betaalbaar is, kan ik dat bijvoorbeeld niet rijmen met de sluiting van Visceral Studios.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 24 december 2017 23:43
    @Swieb De sluiting van Visceral Studios heeft niks te maken met niet of wel betaalbaar, dat is gewoon EA die onredelijke verwachtingen heeft en zelf opgeblazen ontwikkelbudgetten opstelt voor games die het niet waar kunnen maken. Zoals een horrorgame series als Dead Space dat altijd maar een kleine groep liefhebbers heeft, simpelweg omdat het een horrorgame is, maar dan wel verwachten dat Dead Space 3 veel meer verkoopt dan überhaupt redelijk is. Dat is gewoon slecht inschatten.

    Ik zeg ook niet dat games goedkoop zijn om te maken, ik zeg dat over de jaren heen, de stijging van ontwikkelkosten meer dan gecompenseerd worden door efficiëntere ontwikkeling en een grotere markt (er worden meer PS4's verkocht dan PS3's, zoals er ook meer PS3's werden verkocht in verhouding met PS2's).

    En misschien dat broodje aap verhaal wat overdreven is als benoeming, dus laat ik het anders zeggen: Het is lang niet zo'n doemverhaal als het wordt voor gedaan en we moeten niet zo snel ontwikkelaars na-papegaaien. We hoeven hun financiële plannen niet te verdedigingen.

    Je hebt een interessant Otaku artikel gelinked, en ik geef je een youtube video daarvoor terug: https://youtu.be/0qq6HcKj59Q

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 25 december 2017 00:00
    @Qinneth Er komen steeds minder games uit van de grote ontwikkelaars…ik bedoel, wat heeft Rock Star uitgebracht de laatste vijf jaar? Alleen maar GTA V. Red Dead Redemption 2 is hun eerste titel sinds lange tijd en die komt pas op zijn vroegst eind volgende jaar uit.

    Ik kan me nog een tijd herinneren dat Rock Star meerdere games per jaar uitbracht, maar de laatste jaren hebben ze alleen maar vette cash geïnd via GTA V microtransacties (€40,- voor een vliegtuig, yay!) en af en toe een update voor GTA Online uitgepompt. Dus ik kan me niet voorstellen dat hun ontwikkelkosten zijn gestegen, die zijn eerder gedaald.

    Het is ook niet de vraag of microtransacties nodig zijn om een game winstgevend te maken, GTA V heeft zoveel verkocht dat de game allang winstgevend was. Maar toch hebben ze er microtransacties in gepompt, want hoe meer geld hoe beter. En maak je borst maar nat voor Red Dead Redemption 2, die willen ze helemaal volproppen met microtransacties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 25 december 2017 00:33
    @Qinneth

    Bedankt voor de link. :)

    Tarmack maakt een sterk punt over dat microtransacties niet noodzakelijk zijn voor een game om winst te maken en vooral dienen voor hogere winsten, maar hij bevestigt wel dat de budgetten voor individuele games sterk zijn gestegen. Het totale budget voor R&D; blijft grotendeels hetzelfde of daalt licht, maar het aantal titels per jaar daalt sterk. Dan is het toch niet gek om te spreken over hogere ontwikkelkosten, of mis ik nu iets?

    Nog over Visceral Games: de redenen waarom de studio ten onder ging zijn legio (slecht management, Frostbite, Disney die alles goed moest keuren), maar de sluiting heeft ook te maken met de hoge kosten. Om het uitstekende Kotaku-artikel te quoten:

    "One of the big issues was where they lived. Expenses in San Francisco were so high, between salaries and rent and costs of living, that by one source’s estimate each employee could cost over $16,000 a month. (That number, which includes salary and other expenses, dwarfs the widely accepted average estimate of $10,000 a month.) Compared to EA’s studios in cities like Vancouver, Montreal, and Austin—all of which offered tax benefits to video game companies—Visceral was way too pricey to maintain a staff as large as they needed. “Visceral was the most expensive studio that EA had,” said one person who worked there. “Even during Dead Space 3 and then Hardline, we would always joke, ‘I don’t understand why [EA] still has a studio here.’ Financially, it made no sense.”"

    (https://kotaku.com/the-collapse-of-viscerals-ambitious-star-wars-game-1819916152)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 25 december 2017 01:57
    @Swieb De budgetten stijgen, maar de markt groeit ook. Continue.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 25 december 2017 03:11
    @Qinneth

    Als dat zo is - de groei van de game-industrie de laatste jaren komt in de eerste plaats door de explosie van mobiele games - groeien ze evenredig? Om de voorbeelden uit de video van Tarmack te gebruiken: in 2010 brachten de uitgevers EA, Activision en Ubisoft gemiddeld 19 multiplatform-titels uit. In 2017 gemiddeld 5. Om dan dezelfde omzet te draaien moet je van een game bijna vier keer zoveel exemplaren verkopen.

    Dat staat niet in verhouding tot het aantal verkochte consoles: http://www.vgchartz.com/analysis/platform_totals/

    De vorige generatie - en daar reken ik de Xbox 360, PlayStation 3 en Wii onder - is respectievelijk 85 miljoen, 87 miljoen en 102 miljoen keer verkocht, voor een totaal van 274 miljoen thuisconsoles. De huidige generatie - Xbox One, PlayStation 4, Wii U en Switch - respectievelijk 33 miljoen, 67 miljoen, 14 miljoen en 9 miljoen, voor een totaal van 123 miljoen. Nou weet ik niet hoe stevig al deze cijfers zijn en deze generatie is natuurlijk in volle gang, maar dit wordt geen verviervoudiging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 25 december 2017 12:27
    @Swieb Mijn excuses voor de laatste, nogal korte reactie…tegen dat tijdstip had ik behoorlijk wat wijn en eten op, want kerstavond. Ben nog steeds niet helemaal hersteld…

    De groei van de game-industrie zit voor een gedeelte in mobiele games, maar dat voor het grootste gedeelte een nieuwe generatie kinderen en extreme casual gamers die nooit in hun leven een console zouden kopen, behalve misschien een Wii (als die uberhaupt nog te krijgen was)…

    We zitten nog maar halverwege in deze console generatie, maar als ik al de enorme hoeveelheid consoles zag die de afgelopen tijd verkocht werd in mijn winkel… vooral als ik dat vergelijk met de verkoopcijfers van de vorige console generaties (yep, ik zit al veels te lang in retail…) dan worden de verkoopcijfers van de PS3 en Xbox 360 wel verslagen, maar niet die van de Wii. Maar dat komt vooral om de Wii betreft hardware enorm goed verkocht, maar betreft software niet veel deed (relatief gezien), het gros van de Wii kopers speelde alleen Wii Sports, sommige klanten noemden het zelfs een 'Tennis Machine' toen ze kwamen vragen om een exemplaar.

    De Switch is dan ook veel meer een game console dan de Wii was, en dat zie je ook terug in de software verkoop, vooral nu Nintendo dan ook eindelijk weer is een kwalitatieve software line-up heeft (vooral in vergelijking met de Wii U. Mistakes were made.).

    Het zal inderdaad geen verviervoudiging worden, maar het gaat zeker meer worden.

    En hoewel Activision en Ubisoft minder veel minder games uitbrachten, harkten ze meer geld binnen betreft fysieke en digitale verkoop en vooral met alle microtransacties daarom heen, plus minder games ontwikkelen betekent minder ontwikkelkosten, betekent minder marketingkosten, betekent minder productiekosten.

    Anyway, ik zou graag van Gamer.nl een wat meer kritische houding willen zien en misschien zelfs wat eigen onderzoek werk, i.p.v. alleen maar artikelen en persberichten overtypen vanuit andere websites. Het is zeker rozengeur en maneschijn in de ontwikkelwereld voor de aandeelhouders en management, want de grote AAA studio's rollen in het geld, terwijl ze hard hun best doen om over te komen als slachtoffers die moeite hebben om de touwtjes bij elkaar te knopen.

    Maar goed, dit was een prettig gesprek, en ik wens je dan ook een vrolijk kerstfeest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 25 december 2017 12:44
    @Qinneth

    Insgelijks! (Ik zit nu in een vergelijkbare situatie :))

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord