Favorieten van de Redactie
Fortnite

Fortnite Battle Royale gaat PUBG verslaan

De strijd is aan in 2018

Geschreven door Gillian De Nooijer op
We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en we hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2017 en de Top 100 van 2018 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2017. Vandaag: Gillian de Nooijer met Fortnite: Battle Royale.

“Wat, Fortnite is je favoriete game van 2017? Maar gaf je die geen 7 in de review?” Ja, dat klopt en dat cijfer staat nog steeds. Vijf maanden later is die game, na zeven jaar ontwikkeling, nog steeds niet af. De UI is intussen wel sterk verbeterd, maar de gehele tweede helft van het spel zit er bijvoorbeeld nog steeds niet in. Na level 42 (uit 100) zijn de geplande missies op. Uiteraard is het Early Access, maar de geplande releasedatum komt er hard aan. Dus hoe is Fortnite alsnog zo tof geworden?

Battle Royale

Het antwoord is een van de grotere controverses van 2017. Fortnite-ontwikkelaars Epic en People Can Fly hebben vrij plat de populaire game PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) gekopieerd en gratis aan Fortnite geplakt onder de naam Battle Royale. Niet heel sjiek, maar helaas business as usual in gamesland. Epic kreeg een flinke tik op de kop in de media, maar daarbij werd vaak vergeten dat GTA Online even ervoor ook een PUBG-mode toevoegde met Motor Wars en bijvoorbeeld Minecrafters al volop PUBG-mods speelden. Niet te vergeten was de laatste game van de ontwikkelaar achter PUBG zelf wel heel erg ‘geïnspireerd’ door Diablo 3.

Fortnite

Maargoed, de hype is los en andere aangekondigde Battle Royale-genre games vliegen al de headlines in. En met enkel kopieerwerk ben je er nog niet. Fortnites versie van PUBG is kleiner, sneller en erft de stijl en bouwtechnieken van Fortnite. Fortnite Battle Royale wist binnen no-time miljoenen spelers te verzamelen omdat het gratis was en op de PUBG-loze Xboxen en PlayStations verscheen. De sterkste troef moet dan nog komen. Bij release is Fortnite Battle Royale nog een leeg spiegelbeeld van PUBG, maar ervaren ontwikkelaar Epic is achter de schermen hard aan het werk.

Events, modes, patches, updates!

Epic start gelijk na de release van Battle Royale met haar eerste Events in basisgame Fortnite. In onlinegames is het vrij standaard om op langere termijn evenementen te organiseren rond bijvoorbeeld Pasen en Kerstmis, met allerlei thematische cosmetische items om te ontgrendelen. Fortnite start er al mee in Early Access en voegt, naast allerlei tijdelijke nieuwe wapens, telkens totaal nieuwe spelmodi toe. Dit doen ze nu al vrijwel onafgebroken iedere maand, waardoor er ineens een hoop afwisseling in de endgame is gekomen.

Fortnite

Zo was er de Survival-modus. Hierin moest je met je team iedere speldag in tien minuten tijd een gigantisch gezamenlijk fort bouwen, om vervolgens ’s nachts stand te houden tegen aanvallende zombies. Dit kon uitgerekt worden tot een marathon van wel 14 nachten, gelijk aan vier volle uren aan slopende survival waar spelers zelfs geen schroefje meer over hadden om kogels te maken.

Dan was er een evenement waarin je, buiten het spel, een minifort kon voorbereiden met beperkte materialen (alsof je met een ouderwets zakje Lego te maken had). Deze werd opgeslagen en vervolgens gebruikt in een survival-modus met drie andere minifortjes tegen steeds zwaardere golven vijanden. Dan kwam er weer een Halloween-event met een compleet nieuwe kaart en missies, nu is er een kerstevenement gaande met een verbeterde survival-modus en het gaat maar door.

Fortnite

50 vs 50

Epic heeft dus flink wat mankracht ingezet om Fortnite constant fris te houden. Belangrijker: dit is ook aan het overslaan naar Battle Royale. Na de introductie van ranking, een cosmetisch systeem en dergelijke basisbenodigdheden is nu ook het eerste kerstevenement voor Battle Royale gaande – met de tijdelijke introductie van een 50 vs. 50-modus, de leukste variant in het Battle Royale-genre tot dusver. Met een team van vijftig mensen forten bouwen is chaotisch, tof, leuk en alles wat je ervan verwacht.

We hebben al de tofste tactieken voorbij zien komen. Spelers zonder goede wapens rammen (op welke willekeurige plek dan ook) tijdens de grote confrontatie gigantisch mooie forten eruit, waar de spelers met goede snipers en rocket launchers direct inklimmen om het vijandelijke fort te bestoken, terwijl de bouwers terugrennen om neergehaalde teamleden tot leven te wekken, terwijl de troepen met goede machinegeweren met een omweg tussen de bomen sluipen om het vijandelijke fort in de rug te bestoken. Dat is wat je wil in multiplayer!

Die modus zal wanneer je dit artikel leest weer verdwenen zijn, maar we hopen dat het snel terugkomt. Dat, en in combinatie met de productiekracht van Epic (we zien al de eerste sporen van een focus op de personages in hun productie á la Overwatch), maakt van Fortnite Battle Royale een onverwacht sterke tegenstander voor PUBG komend jaar.

De twee kemphanen pochen beiden met miljoenen. Heeft PUBG 25 miljoen spelers? “Nou wij 30!”, roept Epic. Epic 1,5 miljoen gelijktijdige spelers? “Nou wij 3 miljoen!”, roept PUBG Corporation. Feit is, door Epics gesloten systeem kunnen wij het niet controleren. Maar duidelijk is wel: dit gaat de grote strijd van 2018 worden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kylo 'Matt' Ren speelbaar in Star Wars Battlefront 2 via mod Paladins krijgt battle royale-modus
13

Reacties op: Fortnite Battle Royale gaat PUBG verslaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 5 januari 2018 11:44
    Hé Gillian, leuk artikel. Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar jouw mening over welke Battle Royale game je nu het beste vindt. Dus de BR-modus van Fortnite vergelijken met PUBG.
    In een eerder geplaatst artikel hier op gamer.nl werd het feit dat je ook kon bouwen in Fortnite niet echt gezien als iets wat iets toevoegde, terwijl mijn ervaring heel anders is. Snel een muur neerzetten om dekking te zoeken bijvoorbeeld geeft je extra mogelijkheden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 5 januari 2018 15:57
    @fonsrutte Ik waardeer het 'realisme' van PUBG, maar ik ben een grotere fan van de buildingmechanics en de iets hogere snelheid in Battle Royale.

    't is jammer dat bouwen in Battle Royale is verzwakt ivm de basegame, maar Epic is duidelijk nog aan het zoeken hoe ze het systeem het beste kunnen gebruiken. In het begin was het nog wat optioneel en wilden ze gewoon strak PUBG nadoen, nu beginnen ze wat meer te begrijpen dat ze een eigen nieuwe mix-formule in handen hebben en spelers er wel degelijk veel gebruik van willen maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 5 januari 2018 13:29
    PUBG heeft 'Battle Royale' grootgemaakt, maar was daarbij lang niet de eerste. Oke de bedenkers van PUBG waren er vroeg bij (Arma, H1Z1), maar een jaar voordat ik PUBG speelde, speelde ik al ARK: Survival of the Fittest. Er wordt dus al langere tijd gekopieerd.

    Maarja, als je elke game die "Team-deatchmatch" heeft vergelijkt, zou je ook kunnen zeggen dat iedereen die gamemode van anderen gejat heeft.

    "Battle Royale" is inmiddels een Genre. Ik stel voor dat we dat dan ook gebruiken ipv. het genre "PUBG".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 5 januari 2018 16:09
    @Ragpost
    En uiteindelijk kom je dan uit bij John Romero, van Id software, de uitvinders van multiplayer deathmatch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 7 januari 2018 23:55
    @TripleDad En zelfs dat klopt niet. In de jaren 70 werden er al multiplayer 3d shooter games gespeeld op militaire en universiteits computers en netwerken. Dus het speltype is al veel ouder. Het is alleen inderdaad wel John Romero van ID software die het de naam deathmatch gaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 5 januari 2018 16:55
    @Ragpost In mn tekst staat ook 't Battle Royale-genre :-)

    Ik hou altijd wel van genre-discussies. ^_^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 5 januari 2018 22:05
    @Gillian Heb je helemaal gelijk in! Ik betrap me er ook wel op dat ik een "scan" millenial ben en niet altijd even goed lees ;) Het was ook geen persoonlijke aanval, je artikel is verder heel goed.

    Het is meer dat ik vaker "PUBG" lees waar mensen in werkelijkheid "Battle Royale" bedoelen, of hoe je het ook wilt noemen. Ik ben voor de genre-discussie!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 5 januari 2018 17:57
    @Ragpost Nou battle royale modus kwam al uit in de tijd van Unreal Tournament (toevallig ook van Epic).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 5 januari 2018 22:07
    @SuperDre Ik wist niet dat het al zolang bestond!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 5 januari 2018 22:16
    @SuperDre

    Klopt ja. Ik kan me de Last Man Standing-modus herinneren, waarin je een beperkt aantal levens had. In die tijd had je ook bij veel shooters een arena-modus, waarbij je een enkele keer dood mocht gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 6 januari 2018 14:35
    @Swieb Verschillen met Last Man Standing zijn overigens vrij duidelijk.

    Voorwaarden voor Battle Royale-genreduiding:
    - krimpende arena (zoals de film)
    - beperkte, willekeurige wapens (zoals de film)
    - overleving van 1 persoon is geen voorwaarde, duo en team survival mogen ook (zoals die Amerikaanse rip-off film met JLaw)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 8 januari 2018 03:04
    @Gillian

    Tuurlijk, er zijn flink wat verschillen. Maar is dat niet de modus die SuperDre bedoelde? Het principe van 'x aantal spelers in de arena, 1 persoon overleeft' zit er in, en dat is waar het allemaal mee begint.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 5 januari 2018 23:55
    Moest zo enorm lachen om dat gejank van de ontwikkelaar achter PUBG, Brendan Greene, betreffende Fortnite. Hij heeft één van de meest succesvolle games uit 2017 uitgebracht, maar hij is zo bang dat Fortnite hem verslaat. Hij dreigde zelfs met rechtszaken en andere ongein. Het leukste is dat dankzij zijn gejank Fortnite alleen maar meer media aandacht heeft gekregen.

    Wat een ontzettende sukkel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.