Favorieten van de Redactie
Elden Ring

Elden Ring is mijn gesprek van het jaar

Jolly conversation

Geschreven door Marcel Vroegrijk op
In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Marcel met Elden Ring, Youri met Elden Ring, Erwin met Elden Ring, Erik met Elden Ring en Jocelyn met Elden Ring.

Ik zou hier heel tegendraads kunnen vertellen hoe de avonden dat ik met vrienden The Quarry speelde me dit jaar stiekem het meeste spelplezier hebben gezorgd. Of hoe Ghost Song mijn honger naar meer metroidvania’s op de valreep nog wist te stillen in een mager jaar waarin Hollow Knight: Silksong opnieuw weigerde uit te komen. Ik zag het ook nog wel gebeuren dat hier een lovend stuk zou staan over Signalis, want dankzij die ‘moderne’ survival-horrorgame snap ik eindelijk waarom mensen vroeger zo enthousiast werden van al dat gesluip en gepuzzel in het klassieke Resident Evil.

Toch zouden dat allemaal leugens zijn. Ik heb Elden Ring letterlijk een half jaar lang iedere dag gespeeld. Als het mijn game of half the year is, dan moet het ook wel mijn game of the year zijn. Het voelt alleen een beetje plichtmatig om het weer te hebben over waarom ik Elden Ring zo goed vind. Als je mijn mening wilt lezen, kun je de review er altijd nog op naslaan. Ik geef het woord liever aan de lieve mensen om mij heen, die minstens net zo hard van de game hebben genoten. We begrijpen elkaar nu nog beter, en wat is er nou mooier dan op dezelfde golflengte kunnen praten over je favoriete tijdsbesteding?

Youri, oud-hoofdredacteur Gamer.nl:

“Elden Ring is helemaal geen game voor mij. Ik houd niet van moeilijke games, niet van duistere games en niet van lange games. Het waren de vergelijkingen met Zelda: Breath of the Wild - die me wel meer dan honderdvijftig uur wist te boeien - die mij het toch deden proberen. Op zoek naar datzelfde gevoel van avontuur en verwondering. Wel met een paar afspraken met mezelf zodat ik niet gefrustreerd zou raken. Dus af en toe gewoon informatie googelen, overleggen met vrienden, NPC Summons gebruiken en bovenal lekker een andere kant opgaan als het te moeilijk wordt. En tot slot: het alvast accepteren dat ik die game niet ga uitspelen. Mijn avontuur, mijn regels. 

Met dat alles in het achterhoofd heb ik mijn eerste stappen in een FromSoftware-game gezet. Het was onvergetelijk. Dat gevoel van avontuur en verwondering was er zeker. Sterker, Breath of the Wild viel erbij in het niet. Dagelijks gaf ik mijn beste vriend een update over mijn voortgang - over vernederd worden door een eindbaas (die achteraf geen eindbaas bleek te zijn, maar gewoon een trol), over tactieken die ik gebruikte, over m’n build, maar bovenal over de uithoeken die ik had verkend en de bizarre shit die ik was tegengekomen. Ik ging naar bed met Elden Ring en ik stond ermee op.

Er zijn maar weinig games die in mijn gedachten blijven als ik niet aan het spelen ben, maar Elden Ring is er zo een. Ook al ben ik heel ver voor het einde gestopt toen ik vastliep en een andere game ging spelen. Maar het avontuur dat ik heb beleefd was geweldig, de herinneringen zijn er nog en dat is me heel veel waard. Misschien stap ik de wereld nog wel weer eens in, want Elden Ring heeft mijn gedachten - en mijn harde schijf - nooit verlaten.”

Erwin, redacteur van Gamer.nl en co-host van de gamepodcast Spelkost:

“Bloodborne was de eerste game van FromSoftware die ik heb uitgespeeld, maar dat komt doordat ik aan de hand werd meegenomen door een goede vriend. Via coöp kon ik voor het eerst de pracht achter deze helse games meemaken, zonder angst om vast te komen zitten. Elden Ring zou mijn kans zijn om het eens helemaal zelf te doen. Ik begon aan de game met het idee dat ik wel zou zien hoever ik zou komen in mijn eentje, maar ik was ook gemotiveerd en had de tijd en ruimte om deze wereld rustig te ontdekken.

Dit is waar ik al mijn hele gamende leven naar heb uitgekeken zonder het te weten

Wat ik niet had verwacht is dat ik compleet meegesleept zou worden. De vrijheid die Elden Ring je geeft in vergelijking met de vorige FromSoftware-games is een game changer. Lukt iets niet? Dan ga je wat anders doen, want overal waar je kijkt is iets waardevols te vinden. Zij het een item, een wapen, een tof gevecht of een mooi vergezicht. En meer dan eens al die dingen tegelijk. De reis die Elden Ring mij heeft gegeven is onvergetelijk. Dit is waar ik al mijn hele gamende leven naar uit had gekeken zonder het te weten. Elden Ring is niets minder dan een droomgame. En ik ben heel erg trots dat ik deze droom in mijn eentje heb uitgespeeld.”

Erik, redacteur van Gamer.nl en Erik van de Ron & Erik Podcast:

“Eerlijk gezegd leerde Sekiro mij al om te genieten van veel te moeilijke gevechten en het steeds opnieuw proberen, het opzoeken en oprekken van mijn eigen gamegrenzen en het constant beter worden in het herkennen van aanvalspatronen en het timen van tegenaanvallen en ontwijkingen. Maar het was Elden Ring die mij leerde om ernaar te smachten. 

Toen de game er eindelijk was, raakte ik op de meest positieve manier geobsedeerd. Ik had al meerdere keren tegen mensen gezegd: “Elden Ring, dat wordt een game waar ik het hele jaar mee ga doen, die ik een beetje tussen alles door speel. Als ik eventjes genoeg heb van een ander spel, dan pak ik Elden Ring er weer bij.” Zelden heb ik er zo naast gezeten, want ik kon niet stoppen met spelen. Ik hou van het gevoel van een groots avontuur, ik hou van de onvergeeflijke combat en de gigantische bazen, ik hou van de rustige wereldkaart zonder icoontjes, ik hou van de nachtmerries, draken, onverslaanbare ridders en van mijn gigantische schild. 

Maar het meest hou ik van hoe ongelooflijk dom deze geniale game is. Welk ander spel zou zijn meest toffe content zo goed verstoppen, dat je het zonder guide (of in mijn geval: Marcel die bij me meekeek) waarschijnlijk niet eens kan vinden? Alleen maar zodat het voelt als een enorme ontdekking als je in een verborgen hoekje toch iets cools vindt? Daardoor voelt mijn playthrough helemaal als mijn eigen avontuur, eentje die ik nooit ga vergeten.”

Jocelyn, co-host van de podcast ‘Een Geanimeerd Gesprek’:

“‘She is the Moment.’ Ik riep het regelmatig als ik het over Elden Ring had. Want dit spel was meer dan een game. Het was een moment. En tegelijk was het ook een game van momenten die me altijd bij zullen blijven. Voor het eerst de wijde wereld ingaan en meteen geroast worden door een mafkees die me maidenless noemt; van een vulkaan worden geslingerd door een rare insectenstier; met m’n kaak op de vloer een mysterieus gebied ontdekken vol twinkelende sterren; na honderd pogingen schreeuwend Malenia verslaan. Zo kan ik nog wel even doorgaan. En dat deed ik ook. Ondanks dat ik qua gameplay blijer word van Bloodborne of Sekiro, bleef ik Elden Ring spelen, smachtend naar mijn volgende moment. Oh ja, en er zat ook nog een lief paardje in.“

Elden Ring is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Dit artikel delen:

Lees meer

der8auer: 'verhitte RX 7900 XTX te wijten aan dampkamer' De Top 100 van 2023: alle artikelen verzameld
12

Reacties op: Elden Ring is mijn gesprek van het jaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Hellspawn

    • 1 januari 2023 10:51
    Ik zou Elden Ring heel graag willen spelen. En Sekiro ook. Maar het lukt niet. Beide games heb ik geprobeerd, in beide gevallen heb ik niet door kunnen zetten. Misschien heb ik te weinig geduld. Elden Ring leek aanvankelijk wat toegankelijker, zeker na mijn eindeloze falen in Sekiro. Maar na een aantal uren te hebben gespeeld en talloze malen in het stof te hebben gebeten realiseerde ik dat mij dat in ieder geval niet zou lukken.

    Ik werd zelfs op een gegeven moment nerveus door Elden Ring, want ik kreeg de flow van de combat maar niet onder de knie. Terwijl anderen voluit genoten van deze game, begon ik me af te vragen waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Ik ben afgehaakt en heb de game uiteindelijk maar verkocht. Ik vind het nog steeds erg jammer. Ik vind het spel er mysterieus uitzien, het fantasy gehalte bevalt mij zeer. Maar het is me niet gelukt, helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • turkieturkiei

    • 1 januari 2023 12:21
    @Hellspawn beter niet aan beginnen. Je gaat er heel veel tijd insteken(verslavend) en je krijgt nooit een voldoening omdat je het spel gewoon niet kan afronden. Het is veelste groot en lijkt oneindig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 1 januari 2023 15:49
    @Hellspawn Vat dit alsjeblieft niet op als het standard elitaire soulsborne speler praatje, zo bedoel ik het echt niet. Ik ben er van overtuigd dat je namelijk helemaal geen bovengemiddelde gamer hoeft te zijn om die games te spelen. Ik beschouw mezelf zeker niet zo goed, en toch kom ik er wel doorheen. Maar de game klikt gewoon met mij, en dat is iets wat je moeilijk kan afdwingen.
    Maar het is toch gewoon dikke prima dat een game je niet ligt? Niet alles kan je ding zijn.
    Ik vind het principe achter een MOBA game ook tof, en het lijkt mij heel tof om daar goed in te zijn. Maar ik heb het meerdere keren geprobeerd en het klikt gewoon niet bij mij. En dus heb ik besloten het genre achter me te laten. Helaas, gelukkig zijn er nog zoveel andere games te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 2 januari 2023 11:59
    @Messtranor Ik vind het ook jammer. Het lijkt een mooi spel Elden Ring. Maar als die xo moeilijk is dat je er geen plezier aan beleefd heeft het geen zin. Ik vind wel dat een ontwikkelaar moet proberen om voor verschillende spelers een goede ervaring te bieden. En dus moeilijkgeidsgraden moet toevoegen als ze een moeilijke game maken. Ik zou Elder Ring op de pc kunnen draaien met een easy mod als die straks op gamepass staat of in de budgetbak ligt. Maar ik weet nog niet of ik dat nog ga doen. Ik vind eigenlijk dat de ontwikkelaar zelf daarvoor had moeten zorgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 2 januari 2023 13:14
    @lightyears Als je een game als elden ring makkelijker gaat maken haal je wel een deel van de ervaring weg imo. Vooral omdat t niet echt een enorm verhalende game is. Juist de ontlading van verder komen is wat de game zo rewarding maakt.
    Een gemiddelde standaard RPG kan je inderdaad een moeilijkheidsgraad in zetten. Maar bij soulsborne games is de uitdaging nou juist het hele punt van de gameplay.
    Dan kan je eigenlijk net zo goed een playthrough op youtube gaan kijken. Is nog gratis ook.
    Maar goed dat moet je voor jezelf beslissen. Mijn persoonlijke mening is dat je dan een enorm deel van de ervaring mist.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 2 januari 2023 14:59
    @Messtranor Ik vind het mooiste aan gamen vaak om in indrukwekkende virtuele omgevingen rond te lopen. Zeker niet om 20x dezelfde eind baas proberen te verslaan. Dat vind ik alleen maar frustrerend. Elder Ring leek wel mooie graphics en omgevingen te hebben. Dat wilde ik ook graag ervaren maar dat kan dus eigenlijk alleen via een mod. Maar eigenlijk speel ik nog vooral in VR en nog zelden een game op plat scherm. De ervaring is dan meestal sowieso al stukken minder. Als je dan ook nog 20x een eindbaas moet verslaan dan hoeft het voor mij niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 2 januari 2023 13:50
    @lightyears de moeilijkheid is juist een belangrijk onderdeel van het plezier. De voldoening die het geeft na het verslaan van een moeilijke baas is heerlijk. Nadat je zelf een manier hebt gevonden om voorbij een obstakel te komen volgt er een gevoel van overwinning die weinig andere games kunnen bieden.

    Zodra je de keuze hebt om op easy mode te spelen is er een makkelijke uitweg om voorbij die obstakels te komen en krijg je ook niet die voldoening. Er zijn andere manieren om de game makkelijker te maken. Door op onderzoek uit te gaan in de wereld vind je items om je wapens te verbeteren en jezelf sterker te maken. Je leert vijanden beter kennen waardoor je ze makkelijker kan verslaan. Je kan eventueel ook hulp inschakelen van andere spelers.

    Ik vind niet dat een ontwikkelaar voor zo veel mogelijk verschillende mensen een game moet maken. Zij moeten de game maken die zij willen. Fromsoft kiest er voor om het zo te doen, een gelijkwaardige ervaring voor iedere speler. Het kan zijn dat mensen dan afhaken maar de mensen die het wel leuk vinden gaan er van houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 2 januari 2023 15:05
    @DarkSlide.nl Het argument dat ontwikkelaars een game moeten ontwikkelen zoals ze zelf willen kun je eigenlijk altijd gebruiken als antwoord op elke vorm van kritiek. Ook als je Messi en Neymar toevoegt als soldaten in Call of Duty. Daarmee vind ik het nog geen echt argument. Meer een dooddoener. Maar goed zo denk ik erover.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 2 januari 2023 16:34
    @lightyears Wat hij vooral bedoeld is dat in elden ring, en in iedere soulsborne game eigenlijk iedere vijand, of dat nou een boss is of een gewone vijand altijd een patroon heeft. Door ervaring en uitproberen leer je dit te herkennen en kan je ze op de duur verslaan. Je kan het makkelijker maken door jezelf te levellen en sterkere uitrusting the verzamelen. Maar in theorie is iedere vijand, baas of niet te verslaan op level 1 met de basis uitrusting.
    De hele gameplay draait nou juist om de vijanden leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 2 januari 2023 19:31
    @lightyears Er zijn echter nu eenmaal verschillende doelgroepen die developers kunnen aanspreken, elk met eigen behoeften.
    Een developer hoeft dus zeker niet elke doelgroep aan te spreken met elk spel. Niet elke game hoeft er voor iedereen te zijn en de hele gamesindustrie kan zelfs nog bepalen om meer soulslike te gaan als de gemiddelde gamer daar om zou vragen.

    FromSoftware kan dus wel degelijk niet zomaar eenvoudige moeilijkheidsgraden aan haar soulslikes toevoegen zonder de bijbehorende doelgroep ermee weg te jagen.
    Ze zal dan liever aparte, meer laagdrempelige games willen maken met enkele vereenvoudigde soulslike-mechanics, om daarmee een andere doelgroep aan te boren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 januari 2023 13:55
    @Hellspawn Dat is begrijpelijk, de combat in FromSoft games is wel redelijk intens. Je moet ineens echt aanvallen, pareren, ontwijken en terugkaatsen met uiterst precieze timing in plaats van button mashen. De hoeveelheid knoppen die daarbij komen kijken daar moet je voor geoefend zijn. En je moet de tijd nemen. Juiste positie aannemen, zorgen dat je niet in een hoek geduwd kan worden, opportuun toeslaan.

    Het kan helpen om eerst een game als Street Fighter of Mortal Kombat te meesteren zeg maar :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hellspawn

    • 2 januari 2023 23:15
    Het is wel degelijk mogelijk om in een soulslike game een soort easy mode aan te brengen. De game Steelrising heeft dat bijvoorbeeld. Via een procentuele slider kun je het zo moeilijk of makkelijk mogelijk maken. Het argument dat het soulslike gamende publiek zal afhaken als er een easy mode in Elden Ring wordt gezet, geloof ik niet. Want je kunt het spel gewoon spelen zoals het bedoeld is. Dus zal men gewoon soulslike games van From Software blijven kopen.

    Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen om het spel misschien toch uiteindelijk te kunnen spelen. Dat dit niet via button mashing kan in Elden Ring, is mij duidelijk. Maar ik heb destijds al besloten om de game te verkopen, dus ik kan Elden Ring niet meer spelen. En het spel opnieuw aanschaffen, terwijl ik al weet dat het niet gaat, is voor mij geen optie. De gameplay zoals die wordt gepresenteerd, moeilijk dus, is voor mij gewoon te moeilijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.