Dragon Ball FighterZ rekent af met oppervlakkigheid | Gamer.nl

Dragon Ball FighterZ rekent af met oppervlakkigheid | Gamer.nl

We hebben een heerlijk gamejaar achter de rug en de redactie heeft weer volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2018 en de Top 100 van 2019 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2018. Vandaag: Tom met Dragon Ball FighterZ.

Nostalgie is een krachtig gevoel. De game-industrie speelt dan ook maar al te graag in op de heimwee naar de jeugdjaren van hun doelgroep. Hebbedingetjes zoals de NES Cla ic Mini, of de recent verschenen PlayStation Cla ic, danken hier zelfs hun complete bestaansrecht aan. Zelf ben ik ook behoorlijk ontvankelijk voor de lokroep van nostalgie: meer dan eens zijn dergelijke gevoelens voor mij de drijfveer geweest om een game te omarmen en dat was ook dit jaar weer het geval.

Onder andere met het briljante Hollow Knight, een fantastische game die absoluut als aanrader genoemd mag worden en de nodige Metroid-kriebels wist op te roepen. Maar veel meer nog met een game die in het begin van 2018 ten tonele verscheen: Dragon Ball FighterZ. Dat die game nostalgische gevoelens oproept zit niet zozeer in het spel zelf, maar ligt voornamelijk aan het bronmateriaal. Tijdens het spelen van Dragon Ball FighterZ waan je je namelijk met gemak weer in die tijd dat je telkens naar Cartoon Network keek om de nieuwe aflevering van de kla ieke animatieserie maar niet te hoeven mi en.

Dragon Ball FighterZ

Oude bekenden

Hoewel Dragon Ball mij vooral doet terugdenken aan mijn jeugd, is het natuurlijk nog steeds populair. Dragon Ball Super is net beëindigd, maar dat is maar tijdelijk. In de nabije toekomst gaan de avonturen van Goku gewoon weer verder. Het lag in de lijn der verwachting dat Dragon Ball FighterZ hier gretig op zou inspelen, maar doet dat maar deels. Er is wel degelijk rekening gehouden met het bestaan van Dragon Ball Super, maar het grootste deel van de speelbare personages is gebaseerd op hun voorkomen in Dragon Ball Z. Die Z zit dus niet voor niets in de naam van de titel.

Dat maakt het spel een liefdesbrief aan de serie die mij als puber aan de buis gekluisterd hield. Boordevol herkenbare personages, aanvallen en memorabele elementen die tot in de details zijn overgenomen uit de serie. Zelfs de animaties van bijna elke normale schop of stoot zijn te herleiden naar een scène of animatie uit het bronmateriaal. De vechtstijlen van alle personages waren nooit eerder zo authentiek als dat ze in deze game zijn, en daar mag best wel de loftrompet over worden gestoken.

Nadat het effect van de eerste spetterende indruk van Dragon Ball FighterZ was uitgewerkt, kwam de werkelijke verra ing: de gameplay zit óók uitstekend in elkaar

Eindelijk raak

Voor liefhebbers van Dragon Ball worden die warme gevoelens opgerakeld bij elke nieuwe game gebaseerd op de populaire serie, maar helaas kom je vaak al snel bedrogen uit als je op zoek bent naar een goed spel. Zoals bij veel licentiegames het geval is, zijn ze bijna steevast enorm oppervlakkig. De presentatie is bij zo'n spel blijkbaar veel belangrijker dan de inhoud. Zodoende worstelen bijna alle Dragon Ball-games er mee om na de eerste kick de aandacht vast te houden. Dáár kwam dit jaar eindelijk verandering in. Want nadat het effect van de eerste spetterende indruk van Dragon Ball FighterZ was uitgewerkt, kwam de werkelijke verra ing: de gameplay zit óók uitstekend in elkaar.

Dragon Ball FighterZ

Zo uitstekend zelfs, dat Dragon Ball FighterZ best wel eens de beste Dragon Ball-game tot nu toe zou kunnen zijn. We hebben er veel te lang op moeten wachten, maar uiteindelijk hebben we toch een spel waarin we Kamehameha's naar elkaar kunnen smijten zónder dat de visuele pracht de gebrekkige diepgang verhuld. De gameplay is vrij eenvoudig in de basis, maar om het spel echt onder de knie te krijgen moet je flink wat ervaring opdoen. Daarmee wordt de kunde van Arc System Works op het gebied van vechtspellen voortreffelijk geëtaleerd. De game leent enkele elementen van Guilty Gear en de focus op drie-tegen-drie gevechten, terwijl a ist-aanvallen juit aan spellen zoals Marvel vs. Capcom doen denken. Het vinden van het juiste team is niet gemakkelijk, maar de uitstekende balans tu en alle personages maakt het bijna altijd mogelijk om goed te worden met je persoonlijke favorieten. Dit keer dus géén button bashing of voorkeursbehandeling voor personages die Super Saiyan zijn.

Het eindresultaat is een spel met een geheel eigen karakter, dat heerlijk speelt én een lust voor het oog is; een spel dat bijna een jaar nadat het uitkwam nog even leuk is om te spelen. In 2019 gaat de ondersteuning van Dragon Ball FighterZ gewoon door in de vorm van balance-patches en nieuwe speelbare personages. En voor iedereen die graag gamecompetities kijkt: gezien de ongekende populariteit van het spel tijdens EVO afgelopen zomer, kunnen we titel komend jaar hoogstwaarschijnlijk gewoon weer op het programma verwachten. Het is duidelijk dat de levensduur van het spel nog lang niet ten einde is. Dat is een eer die Dragon Ball-games al jaren verdienden, maar pas nu eindelijk eens hebben gekregen.

Tot en met volgende week kan je op Gamer.nl elke dag een nieuwe Favoriet van de Redactie verwachten waarin we de games behandelen die ons dit jaar het meest hebben gegrepen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou