E3 preview

The Division 2 (hands-on)

Goed uit de startblokken

Geschreven door Jacco Peek op
Na veel controverse en hard werk van ontwikkelaar Massive is The Division een uitstekende game geworden. Hoewel de game al tijdens de bèta zeer goed ontvangen werd door zowel gamers als media, kreeg Ubisoft flink wat kritiek vanwege een gebrek aan content en liep het spelersaantal drastisch terug. Het is daarom uiterst belangrijk dat The Division 2 goed uit de startblokken gaat, en op basis van onze eerste speelsessie kunnen zijn we behoorlijk positief.

The Division 2 laat New York voor wat het is en ruilt de stad in voor een veel aantrekkelijker Washington D.C. De Amerikaanse hoofdstad is wederom tot in de kleinste details overgezet naar de game, maar ditmaal met een aantal veranderingen dat de wereld zowel qua gameplay als uiterlijk een stuk gevarieerder maakt.

Terreur

Het vervolg speelt zich namelijk vele jaren na de uitbraak van het dodelijke virus af. Een aanzienlijk deel van de mensheid is uitgeroeid en de stad gaat gebukt onder het terreur van verschillende bendes. Dit heeft ook tot gevolg dat Washington behoorlijk is verloederd en gebouwen langzaam verdwijnen onder de groeiende natuur. Dit maakte de wereld van The Division 2 tijdens onze kennismaking een stuk aangenamer dan de grauwe, eentonige straten van New York. Vrijwel direct kunnen we bijvoorbeeld meerdere posities kiezen om ons team te voorzien van dekking en het vliegtuigwrak aan het einde biedt een variatie die we nog niet eerder van de serie zagen.

Onze missie betreft het veroveren en vasthouden van dit wrak, zo meldt de Ubisoft-medewerker die ons samen met twee andere spelers bijstaat in de strijd. De missie blijkt een leuke uitdaging, want vijanden komen van alle kanten en we moeten als sniper zijnde slim positie kiezen om als team niet uiteengedreven te worden. Samenwerking is weer even belangrijk als voorheen en dankzij deze opstelling hebben we even kunnen proeven van hoe de game bedoeld is om te spelen.

Het valt ons vooral op dat The Division 2 een stuk vloeiender speelt dan het eerste deel. In en uit dekking gaan en wisselen van wapens voelt meer aan als een actiegame, zonder de kenmerkende rpg-elementen los te laten. De game speelt verder namelijk exact zoals voorheen, met vijanden die een onrealistisch grote hoeveelheid kogels kunnen vangen en allesbepalende loot laten vallen. We bespeurden zelfs een iets kortere time to kill, maar dat is nergens expliciet gezegd.

Meer specialisatie

De grootste verandering qua gameplay is het nieuwe specialisatiesysteem, waarbij spelers kunnen kiezen uit drie subklassen. Elke klasse draait om een zogenaamd signature wapen: een sniper, een granaatwerper of een kruisboog. Bij elk wapen past uiterst zeldzame munitie die je het beste kunt bewaren voor zeer listige eindbazen, omdat ze veel meer schade doen dan andere kogels. In onze demo hadden we slechts drie kogels om de zwaar bepantserde man met onze krachtigere sniper af te maken, dat overigens niet voldoende was om hem eigenhandig uit te schakelen.

Het subklassesysteem sluit spelers overigens ook niet uit van de andere wapens, want de bijbehorende skill tree geeft de mogelijkheid later alsnog te wisselen. De specialisaties bieden vooral speciale versies van vaardigheden om het aantrekkelijker te maken om een actieve rol te vervullen binnen het team. Helaas hebben we de skill tree zelf nog niet mogen aanschouwen, maar het klinkt als een interessante toevoeging die samenspel in de hand werkt.

Dé co-op-ervaring?

Het eerste deel van The Division staat bekend om het gebrek aan content bij lancering, maar voor het vervolg heeft Massive nu al laten merken dat de game beter uit de startblokken gaat. Raids komen namelijk naar The Division 2, waarbij je met acht man de ultieme uitdagingen van de game aangaat. Ook belooft de ontwikkelaar meer PvP-actie en nieuwe coöperatieve missies en verschijnen er drie gratis verhaaluitbreidingen. Het klinkt voor The Division-spelers als een droom die uitkomt, dus laten we hopen dat we ons nog vele uren kunnen vermaken na het behalen van het hoogste level.

Al met al zijn we zeer positief over The Division 2. Washington D.C. is een stuk aantrekkelijker en gevarieerder dan New York en de gameplay is iets gestroomlijnder. De specialisaties geven het samenstellen van je agent net iets meer diepgang en de raids en gratis uitbreidingen suggereren dat de game dé co-op-ervaring van 2019 gaat worden.

The Division 2 verschijnt op 15 maart 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Cyberpunk 2077: meer screenshots en details bekend Peter Parker slingert er op los in Spider-Man
13

Reacties op: The Division 2 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TheChief

    • 13 juni 2018 10:48
    Ik vond The Division enorm tegenvallen, na de open beta te hebben gespeeld. Waar een game als Destiny 2 (ook de beta gespeeld en daarna links laten liggen) etc iig nog veel variatie heeft qua typen vijanden was The Division een niet aflatende shooting galery tegen niet al te intelligente bulletsponge menselijke vijanden.

    De setting was geweldig, met desolate besneeuwde straten etc, de gameplay begon echter heel snel repetitief en saai te worden.

    En de interface van de game qua skills instellen, gear aanpassen etc was echt nodeloos clunky.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 13 juni 2018 11:02
    @TheChief Heb je The Division recentelijk al geprobeerd? Er zijn een hoop goede verbeteringen aangebracht en er is aardig wat meer content. Zeker nu The Division 2 in aantocht is zal deel 1 regelmatig, al dan niet met de season pass content welke ik absoluut aanraad, in de aanbieding gaan. Ik heb mij er vele uurtjes mee vermaakt moet ik zeggen. Goed, het heeft nog steeds een aantal "problemen". Bulletsponge is nog steeds vrij onveranderd, maar dat zit nou eenmaal in de game mechanic. Kijk hier voorbij en je hebt een vermakelijke game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 juni 2018 13:47
    @Shoney Het bulletsponge 'probleem' vind ik zelf ook niet zo'n issue, dat is best logisch dat het erin zit.
    Ik vond het concept van de game helemaal geweldig, alleen heeft Ubisoft het voor mij verpest door updates uit te brengen waarmee ze werkelijk de game nagenoeg onspeelbaar maakten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 13 juni 2018 15:06
    @fonsrutte Welke update heeft het voor jou dan onspeelbaar gemaakt en op welke manier? Ik vraag dit omdat mijn vrouw, die ook gamed, ontzettend veel last van motion sickness krijgt bij deze game. En vreemd genoeg alleen deze game. Bij andere fps of zelfs 3rd person games zoals Ghost Recon Wildlands heeft ze totaal geen probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 13 juni 2018 16:32
    @Shoney Niet op die manier in ieder geval.
    Het was redelijk in het begin al, toen was het bij elke 'patch' raak. Zakte je ineens door de vloer en zat je vast. Het ging vooral mis bij instances. Ik ben ook een keer flink wat progressie verloren. Dat duurde een aantal maanden geloof ik, toen was ik het zat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 13 juni 2018 17:47
    @fonsrutte AH dat kan ik begrijpen ja. Ik heb nog wel eens af en toe gehoord van het door de vloer zakken. Verder draait het nu erg stabiel. Community is volgens mij wel sterk aan het dalen, maar ja, dat maakt de DZ wat mij betreft dan weer wat aantrekkelijker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 13 juni 2018 12:44
    Deel 2 ziet er prachtig uit en lijkt zeer intresant maar ik stoor me zo aan de bullet sponges deze is niet voor mij weg gelegd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stickz

    • 13 juni 2018 13:01
    @rpenning snap de irritatie, echter is het een mechanic. Of er komen tientallen enemy’s op je af, of je krijgt er iets minder, maar moet wel dezelfde inspanning geven als met die tientallen.

    Ik vind het persoonlijk wel tof dat je positie moet blijven veranderen en aggro kunt wisselen. Is in iedere RPG zo’n beetje wel het geval. Enige verschil is dat je hier met guns werkt en in bijvoorbeeld WoW met spells. Daar is een boss ook een sponge. 😊

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Stickz

    • 13 juni 2018 12:55
    Deel 1 was zeker niet slecht. Het was alleen wat beperkt in content bij release. Heb me echter dik 100-150 uren vermaakt met die game.

    Ben zodoende ook wel benieuwd naar deel 2. Gaat er hier zeker komen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Battlestar28

    • 13 juni 2018 22:49
    Gaaaaaap

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Joooooop

    • 14 juni 2018 00:18
    Deel 1 was super en deel 2 gaat er ook zeker komen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • edwinkox

    • 14 juni 2018 18:29
    Deze game zal ik graag spelen vooral dat met vliegtuig zag er brut uit. wist je trouwens dat The Division 1 nu 10 euro is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 15 juni 2018 17:36
    Nog geen goede indruk kunnen krijgen van de beelden. Deel 1 heeft mij goed vermaakt maar daarbij wil ik wel zeggen dat dat niet kwam door een overvloed aan content.
    Wat dus inhoudt dat de hoeveelheid content niet gelijk staat aan hoeveelheid plezier. Toch ben ik bang dat het gaat tegenvallen. Dat is een vooroordeel gebaseerd op het feit dat van elke Triple-A titel die de afgelopen jaren een sequel hebben gezien het slechter deden dan de voorganger. Voorbeelden hiervan zijn: Watch Dogs 2, FarCry 5(elke titel na 3), Destiny 2, etc.
    Daarnaast, zoals hierboven al benoemd, ben ik ook geen fan van de "bulletsponges" dus het lijkt erop dat ik ook deze aan mij voorbij zal laten gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.