The Division 2 (hands-on) | Gamer.nl

The Division 2 (hands-on) | Gamer.nl

Na veel controverse en hard werk van ontwikkelaar Massive is The Division een uitstekende game geworden. Hoewel de game al tijdens de bèta zeer goed ontvangen werd door zowel gamers als media, kreeg Ubisoft flink wat kritiek vanwege een gebrek aan content en liep het spelersaantal drastisch terug. Het is daarom uiterst belangrijk dat The Division 2 goed uit de startblokken gaat, en op basis van onze eerste speelsessie kunnen zijn we behoorlijk positief.

The Division 2 laat New York voor wat het is en ruilt de stad in voor een veel aantrekkelijker Washington D.C. De Amerikaanse hoofdstad is wederom tot in de kleinste details overgezet naar de game, maar ditmaal met een aantal veranderingen dat de wereld zowel qua gameplay als uiterlijk een stuk gevarieerder maakt.

Media has no description

Terreur

Het vervolg speelt zich namelijk vele jaren na de uitbraak van het dodelijke virus af. Een aanzienlijk deel van de mensheid is uitgeroeid en de stad gaat gebukt onder het terreur van verschillende bendes. Dit heeft ook tot gevolg dat Washington behoorlijk is verloederd en gebouwen langzaam verdwijnen onder de groeiende natuur. Dit maakte de wereld van The Division 2 tijdens onze kennismaking een stuk aangenamer dan de grauwe, eentonige straten van New York. Vrijwel direct kunnen we bijvoorbeeld meerdere posities kiezen om ons team te voorzien van dekking en het vliegtuigwrak aan het einde biedt een variatie die we nog niet eerder van de serie zagen.

Onze mi ie betreft het veroveren en vasthouden van dit wrak, zo meldt de Ubisoft-medewerker die ons samen met twee andere spelers bijstaat in de strijd. De mi ie blijkt een leuke uitdaging, want vijanden komen van alle kanten en we moeten als sniper zijnde slim positie kiezen om als team niet uiteengedreven te worden. Samenwerking is weer even belangrijk als voorheen en dankzij deze opstelling hebben we even kunnen proeven van hoe de game bedoeld is om te spelen.

Media has no description

Het valt ons vooral op dat The Division 2 een stuk vloeiender speelt dan het eerste deel. In en uit dekking gaan en wi elen van wapens voelt meer aan als een actiegame, zonder de kenmerkende rpg-elementen los te laten. De game speelt verder namelijk exact zoals voorheen, met vijanden die een onrealistisch grote hoeveelheid kogels kunnen vangen en allesbepalende loot laten vallen. We bespeurden zelfs een iets kortere time to kill, maar dat is nergens expliciet gezegd.

Meer specialisatie

De grootste verandering qua gameplay is het nieuwe specialisatiesysteem, waarbij spelers kunnen kiezen uit drie subkla en. Elke kla e draait om een zogenaamd signature wapen: een sniper, een granaatwerper of een kruisboog. Bij elk wapen past uiterst zeldzame munitie die je het beste kunt bewaren voor zeer listige eindbazen, omdat ze veel meer schade doen dan andere kogels. In onze demo hadden we slechts drie kogels om de zwaar bepantserde man met onze krachtigere sniper af te maken, dat overigens niet voldoende was om hem eigenhandig uit te schakelen.

Het subkla esysteem sluit spelers overigens ook niet uit van de andere wapens, want de bijbehorende skill tree geeft de mogelijkheid later alsnog te wi elen. De specialisaties bieden vooral speciale versies van vaardigheden om het aantrekkelijker te maken om een actieve rol te vervullen binnen het team. Helaas hebben we de skill tree zelf nog niet mogen aanschouwen, maar het klinkt als een intere ante toevoeging die samenspel in de hand werkt.

Dé co-op-ervaring?

Het eerste deel van The Division staat bekend om het gebrek aan content bij lancering, maar voor het vervolg heeft Ma ive nu al laten merken dat de game beter uit de startblokken gaat. Raids komen namelijk naar The Division 2, waarbij je met acht man de ultieme uitdagingen van de game aangaat. Ook belooft de ontwikkelaar meer PvP-actie en nieuwe coöperatieve mi ies en verschijnen er drie gratis verhaaluitbreidingen. Het klinkt voor The Division-spelers als een droom die uitkomt, dus laten we hopen dat we ons nog vele uren kunnen vermaken na het behalen van het hoogste level.

Al met al zijn we zeer positief over The Division 2. Washington D.C. is een stuk aantrekkelijker en gevarieerder dan New York en de gameplay is iets gestroomlijnder. De specialisaties geven het samenstellen van je agent net iets meer diepgang en de raids en gratis uitbreidingen suggereren dat de game dé co-op-ervaring van 2019 gaat worden.

The Division 2 verschijnt op 15 maart 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

E3
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou