Beyond Good & Evil 2 | Gamer.nl

Beyond Good & Evil 2 | Gamer.nl

Sinds de release van Beyond Good & Evil heeft Michel Ancel met Ubisoft lang gesleuteld aan het vervolg. In de tussentijd zijn trailers en stukken concept art getoond, demobeelden uitgelekt en een onnoemlijk aantal geruchten de wereld in geholpen. Op de E3 href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/beyond-good-and-evil-2-aangekondigd/">vorig jaar</a> werd BG&E2 opnieuw aangekondigd en lijkt het ontwikkelteam onderweg te zijn naar een release over een aantal jaar. Tijdens deze E3 gingen we naar een exclusieve sessie om te ontdekken of we ons vertrouwen bij Ancel en zijn team kunnen leggen.

Lees ook ons interview: 'Beyond Good & Evil 2 geeft de speler de keuze' - In gesprek met senior producer Guillaume Brunier

Het is inmiddels vijftien jaar geleden sinds de eerste Beyond Good & Evil. Games zijn op exponentiële wijze geëvolueerd, waardoor een direct vervolg sowieso iets heel anders gaat worden. Met het eerste deel wilden Ancel en zijn team de grenzen van gameontwikkeling op PlayStation 2, GameCube en Xbox opzoeken en in BG&E2 pogen ze dit nogmaals te doen met de huidige technologie.

Beyond Good & Evil 2

Het duistere verleden

Op het eerste gezicht lijkt Beyond Good & Evil 2 een compleet andere game te worden. Spelers moeten ditmaal hun eigen personage maken in plaats van het verhaal vanuit het perspectief van Jade te ervaren. Tevens kan de gehele game in co-op worden gespeeld, wat ook even wennen is voor de fans. Daarbij wordt dit een prequel, waardoor de cliffhanger van het eerste deel waarschijnlijk niet wordt opgelost.

Gelukkig hebben we in de nieuwe trailer gezien dat Jade wel terugkeert, al is het niet op de manier waarop we hadden verwacht. De meest gestelde vraag na de E3 van vorig jaar ging zonder twijfel over de aanwezigheid van de groen gelipte heldin. Het idee dat de prequel geen plekje had voor dit iconische personage voelde toch niet helemaal juist.

De verra ing is ditmaal echter dat zij de antagonist lijkt te zien. In haar korte verschijning zien we een jongere Jade met een boze blik, katana in haar hand en imponerende Alpha Sections-soldaten aan haar zij. Betekent dit dat we het verhaal gaan zien over hoe Pey’J en Jade uiteindelijk op Hyllis zijn beland? We vermoeden dat Beyond Good & Evil 2 ons gaat uitleggen waarom Jade de DomZ-krachten uit het eerste deel kan gebruiken en waarom ze van kwaadaardige vijand verandert naar goedzak die weeskinderen helpt.

In Beyond Good & Evil 2 maak je onderdeel uit van een groep ruimtepiraten die het ongelijk in de wereld recht willen zetten. Het belangrijkste thema in de game is het gebruik en misbruik van de Hybrids: klonen van mensen die door middel van genetische aanpa ingen worden gekruist met dieren. Zo ontstaan bijvoorbeeld neushoorn-achtigen die uitstekend kunnen vechten of aap-Hybrids die door hun behendigheid goed in de mijnen kunnen werken. Feitelijk worden de Hybrids als slaven gebruikt en aan jou en je piratenvrienden de taak om een revolutie te starten.

Beyond Good & Evil 2

No Man’s-schaal

De schaal van de wereld die nu al te zien is in de gameplaydemo, is bizar groot. We beginnen in een ondergrondse tempel, waar illegale experimenten op Hybrids worden uitgevoerd. Na het uitschakelen van de verantwoordelijken, vliegen we vervolgens door Ganesha om deze gigantische stad te ontdekken. Hier komt de sfeer uit het origineel het duidelijkst terug. De gebouwen zijn hier enorm hoog, waardoor indrukwekkende verticaliteit wordt gecreëerd. Deze uitgestrekte gebouwen hebben ook nut voor het verhaal. De rijkste inwoners van de planeet wonen bovenin, terwijl de armen een plekje onderin hebben gekregen. De mengelmoes van Indiase architectuur en futuristische structuren en neon-belichting maken duidelijk dat het hier echt om Beyond Good & Evil gaat. De wereld van Hyllis was in die game ook gevuld met een mix van oud en nieuw en dat is in dit deel niet anders.

Na een toeristisch ritje door Ganesha en een gevecht met de politie boven de stad, gaan we nog een stapje verder door het moederschip te bezoeken dat zich in de ruimte boven de planeet bevindt. De naadloze overgang doet gelijk denken aan No Man’s Sky en is ook in deze game een plezier om mee te maken. Ubisoft Montpellier heeft aangegeven niet een nagenoeg eindeloos universum te willen maken zoals in No Man’s Sky, maar zich op één enkel systeem te richten. Door middel van de Galaxy Viewer wordt er nog verder uitgezoomd en zien we toch een behoorlijk aantal planeten en manen die bezocht kunnen worden. Hopelijk zijn deze allemaal rijkelijk gevuld met unieke content, zodat de valkuilen van No Man’s Sky kunnen worden vermeden.

Beyond Good & Evil 2

Het is duidelijk dat Beyond Good & Evil 2 zich nog steeds in een vroeg ontwikkelstadium bevindt. De nieuwe E3-demo laat zeker de ambitie van het team zien, maar er waren nog genoeg ruwe randjes en onafgewerkte onderdelen. Door de vertoning op deze E3 weten we gelukkig iets meer over de rol van Jade en Pey’J en begint het verhaal van de game iets meer vorm te krijgen. Wat wij in een klein kamertje op de beurs hebben gezien is meer een tech-demo dan “echte” gameplay, maar de makers hebben nog een lange weg te gaan voor release. Het gebruik van de community om muziek, kunst en andere a ets bij te dragen kan daarbij een slimme manier zijn om diepgang toe te voegen, maar het is nog even afwachten of deze ambitieuze plannen goed op hun pootjes vallen.

Met Beyond Good & Evil 2 belooft Michel Ancel in ieder geval te doen wat hij met het eerste deel ook deed: grenzen opzoeken. Van wat we tot nu toe hebben gezien, lijken Ancel en zijn team een duidelijke visie te hebben voor deze prequel, waardoor we reikhalzend uitkijken naar de volgende updates over dit project.

Beyond Good & Evil 2 staat gepland voor release op PlayStation 4, Xbox One en pc. Een releasedatum is nog niet aangekondigd. Lees ook ons interview met de senior producer van de game.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou