E3 preview
Battlefield V

Battlefield V (hands-on)

Veilig, solide en authentiek

Geschreven door Jacco Peek op
Zoals verwacht keert Battlefield dit jaar terug naar waar het allemaal begon: de Tweede Wereldoorlog. Twee jaar terug bewees Dice dat het heer en meester is in het overbrengen van historische conflicten en ook dit jaar zet de ontwikkelaar alles op alles om van Battlefield V hun beste shooter ooit te maken.

Tijdens EA Play ging Gamer.nl hands-on met de nieuwe Grand Operations-modus. Hierin wordt een slag uit de oorlog uitgelicht, klein of groot, en verdeeld over vier dagen. Elke dag betreft een nieuwe modus binnen Grand Operations op een ander gedeelte van de map, waarvan de uitkomst invloed heeft op de volgende dag. Hoewel we slechts twee van de vier dagen konden spelen, was de sessie al goed voor behoorlijk intense oorlogsvoering, zoals we eigenlijk van de serie gewend zijn.

Battlefield V

Grand Operations

Een besneeuwde haven in Noorwegen vormde het strijdtoneel voor onze kennismaking met Battlefield V. Langs de druk bebouwde haven loopt een spoor waarop een gigantische trein is geparkeerd en daarachter bevinden zich uitgestrekte bergen en afweergeschut. Het is een typische Battlefield-map waarop zowel langeafstandsgevechten plaatvinden als keiharde actie van dichtbij.

De opzet van Grand Operations is in essentie absoluut niet nieuw in de serie, maar dat maakt het niet minder geschikt voor een diverse map als deze. Tijdens de eerste dag moesten we in de rol van Duitsers onze opslagplaatsen beschermen tegen de geallieerden, terwijl de tegenpartij bommen moest plaatsen met een gedeeld aantal levens. Het aantal levens dat een team heeft, hangt af van de prestaties op de eerste dag, dus absolute focus is een vereiste. De meeste spelers kiezen een sniper of het semiautomatische langeafstandsgeweer, waarmee vijanden tussen de dennenbomen van veraf uitschakelen relatief eenvoudig is.

Battlefield V
Battlefield V
Battlefield V

De tweede dag bevatte meer van de onwijs intensieve oorlog die de serie kenmerkt, omdat het gevecht zich vooral afspeelde tussen de gebouwen van de havens. Niet in de laatste plaats waren we geïntimideerd door de geoefende piloten die met een oorverdovend geluid totale squads uitschakelden en huizen platlegden. Battlefield V is audiovisueel sowieso weer een stapje omhoog ten opzichte van het indrukwekkende vorige deel. Geweren klinken zoals ze moeten klinken, fluitende kogels werken daadwerkelijk desoriënterend en het geluid van rubberen banden door de blubbersneeuw is ontzettend realistisch. Wel opvallend is dat we van de vernieuwde animaties eigenlijk weinig hebben gemerkt.

Subtiele vernieuwingen

Hoewel dit allemaal vrij bekend in de oren klinkt, kent de game een aantal subtiele aanpassingen. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om je squadmaten weg te slepen en te reviven, ook als je geen Medic bent. Na meerdere malen te zijn geholpen door teamleden die ons anders voor dood achter hadden moeten laten, kunnen we concluderen dat deze aanpassing de game in sommige situaties ten goede komt. Het geeft spelers die liever iets anders kiezen dan de semiautomatische wapens van de Medic meer vrijheid om te kiezen. Anderzijds blijft het een probleem dat lang niet iedere Battlefield-speler zo sociaal is als onze teamleden tijdens de speelsessie. Zeker nu squads beloond worden met voertuigen, een allesvernietigende V1-raket en meer wapentuig, is samenwerken belangrijker dan ooit.

Een andere significante aanpassing is de omgang met munitie, dat vele malen schaarser is dan voorheen. In Battlefield V ben je namelijk merkbaar sneller door je kogels en explosieven, waardoor je uiterst goed in de gaten moet houden of er Support-spelers in de buurt zijn. Wederom hadden we ditmaal geluk met een aantal behulpzame medespelers, maar ook dit is uiteraard geen garantie wanneer je speelt met vreemden. Wel zijn er munitievoorraden verspreid over de map, zodat je in ieder geval niet zonder zit als je bereid bent om een eind te lopen.

Veilig, maar solide

Al met al is de gameplay van Battlefield V zeer vergelijkbaar met Battlefield 1. Het schieten lijkt iets vergeeflijker te zijn dan het pittige Battlefield 4 en als veteraan kun je direct uit de voeten. De game moet het vooral hebben van de authenticiteit waarop Dice de oorlog poogt neer te zetten, met speelplezier uiteraard nog altijd als hoogste prioriteit. Zolang je niet te veel grote veranderingen verwacht lijkt Battlefield V een zeer solide Battlefield-game en complete Tweede Wereldoorlog-shooter te gaan worden.

Battlefield V komt op 19 oktober uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Pirates of the Caribbean in Kingdom Hearts 3-trailer E3-podcast #2: 'Sony's games staan een stapje boven de rest'
11