Terwijl we wandelen naar ons driehonderdduizendste avontuur in een ijsgrot, komt een postbode ons toegesneld. Hij overhandigt ons een brief. “Exclusieve aanbieding, u kunt nu een stuk land kopen in het idyllische Skyrim! Oh ja, en als je toch bezig bent, adopteer een wees.” Leuk, dachten we zo, aangezien dat stadse leven vanuit de villa in Solitude toch een beetje begon te vervelen. En een wees adopteris toch het minste wat we kunnen doen na het bruut uitmoorden van hun ouders.
Eenmaal bij het kantoor van de Jarl komen we toch een beetje bedrogen uit. In al die vierkante kilometers leegte die Skyrim rijk is, blijken nog slechts drie beschikbare kavels te zijn. En wij maar denken dat het in Nederland redelijk vol gepland is. Maar goed, we laten onze levensdroom die we al een hele vijf minuten hebben, niet zo makkelijk afpakken en schikken voor een stukje grond ergens in het hoge noorden naast een bevroren meer. Klinkt als de ideale plek om in een schommelstoel oud te worden.
Doe het zelf maar
Op onze kavel aangekomen blijkt er eindelijk een meevaller. Iemand is zo vriendelijk geweest om vast de eerste bouwmaterialen achter te laten. Maar onze nieuwe droom om Skyrims beste architect te worden, valt al binnen enkele minuten in diepe duigen. De wetgeving rondom ruimtelijke ordening in Skyrim blijkt nog strenger dan die van Nederland. We mogen een huis in vooraf ontworpen stijl neerzetten om deze, naarmate we meer bouwmaterialen verzamelen, uit te breiden met enkele vleugels (die vleugelindeling en hun functie is wel enigszins vrijuit). Dingen als een keuken, bibliotheek of arsenaal. Toch fijn, die keuzevrijheid.
Ook studeren voor interieurdesigner zit er overigens niet echt in met ons nieuwe huis. Want hoewel we mogen kiezen welke meubels we wel of niet neerzetten, dicteert de wetgeving van Skyrim blijkbaar ook de positie die tafels en stoelen in moeten nemen. Je mag ook niks in dit land!
Kinderen
Gelukkig mogen we nog wel kiezen wie er in ons huis mag wonen. Een vrouw hadden we al en op de advertentie van butler krijgen we maar één reactie, maar in ieder geval zijn we vrij om ons eigen kind uit te zoeken tussen de wezen van het weeshuis (en als je liever een ander kind hebt, dan maak je hem of haar toch eerst even wees?). Moeten we wel eerst even een kinderkamer inrichten (en nee stelletje sadisten, die mag je niet in de kelder plaatsen.) Eenmaal ingetrokken wil het kind natuurlijk ook nog een hond, maar daarna kan het rustieke leven echt beginnen. Tijd om lekker tot rust te komen op die schommelstoel.
Totdat we beseffen dat we geen schommelstoel kunnen plaatsen en al konden we dat; het rustieke leven in Skyrim heeft eigenlijk ook niet veel te bieden buiten af en toe een skeever-plaag. En die grotten hebben we inmiddels ook wel gezien. Nee, met Hearthfire blijkt wonen in Skyrim een grote desillusie.
Voor de 360-gebruikers is Hearthfire dus geen reden om terug te keren naar Skyrim. En voor de pc-gebruikers zijn er tal van kleine mods die huizen aanpassen of het adopteren van wezen mogelijk maakt. We konden geen echte kopieën van Hearthfire vinden, maar het lijkt ons eigenlijk slechts een kwestie van tijd eer er een bouw-wat-je-wilt-mod verschijnt. Blijf in de tussentijd nog maar even in die villa in de stad wonen.
Reacties op: Wonen in Skyrim
Magister
sniperx79
XtraLinkUK
Echt jammer dat Bethesda hier geen prioriteit aan gegeven heeft, want wat is er nu leuker dan in je eigen gemaakte huisje te wonen en van daaruit je avonturen te beleven? Mede hierom zijn spellen zoals Terraria, de Sims en Minecraft zo leuk.
Ik vind dat mmo's hier ook meer aandacht aan zouden moeten besteden. Dorpen en steden met huizen van spelers in de spelwereld zelf, zou toch fantastisch zijn?!
manstrite
DirtyHarry
Er werd volgens mij door de makers beloofd dat het "niet zomaar uitbreidingen zouden zijn"… De mannen zouden zo de politiek in kunnen.
President evil
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Daeda
President evil
Vanmiddag ff proberen.
Lawnmower Sauce
Ok, open wereld maar je wordt nog altijd te veel aan het lijntje gehouden imo.
Een heleboel ontwikkelaars snappen het vaak gewoon niet, de gamers zelf bedenken vaak betere ideëen dan hun. Bijna alles is kopie van andere games, dat vind ik echt jammer.
Magister
snapgab
BlackRush
Zeker in MMO's zou dit goed werken omdat je er meestal veel tijd insteekt waardoor je echt "hardcore" kunt bouwen. Bijvoorbeeld door eerst het hout zelf te hakken, het te zagen en daarmee op een kar naar je toekomstige huisje gaan om daar plank voor plank iets in elkaar te zetten. In een futuristische setting, maar ook in de middeleeuwen. Alhoewel mij een hedendaagse Sims/GTA MMO met goede graphics en gameplay hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik kan wel een heel scenario opnoemen maar dat kan ik beter op een Forum doen.
Dit zou in welke setting dan ook een goed idee zijn in mijn opzicht.
Lawnmower Sauce
Lawnmower Sauce
Als die game in ontwikkeling was met bijv. Activision als uitgever, hadden ze hem gewoon gecancelled.
Uitgevers zijn vaak ook de schuld van slordige producten door tijdnood etc.
Tegenwoordig komt niemand meer met een origineel idee als Portal bijvoorbeeld.
Magister
Heb je deze al geprobeerd?
http://www.playdeb.net/software/Sandbox%20Game%20Maker
Unreakrex
chemicalscum
Scriptkiddie
Multikiller
http://www.squidoo.com/games-that-are-like-minecraft
Akuran