Op gebied van games heeft de PlayStation Vita nog niet echt weten te imponeren. Grote series als Uncharted en Resistance werden niet door hun oorspronkelijke ontwikkelaar naar de handheld gebracht. Beide handheld-iteraties waren dan ook van mindere kwaliteit dan we gewend zijn. Sony lijkt ook in de gaten te hebben dat dat niet de beste koers is om te varen en heeft inmiddels twee grote studio's op projecten voor de Vita staan. Media Molecule, de creatieve studio die zijn strepen verdiende met LittleBigPlanet, maakt Tearaway voor de handheld. Killzone: Mercenary wordt mede-ontwikkeld door Guerrilla Games, de oorspronkelijke maker achter de serie. Sony is bovendien niet de enige uitgever die nu gerenommeerde teams op Vita-titels zet. Need for Speed: Most Wanted bijvoorbeeld wordt gewoon door Criterion gemaakt. Wat dat betreft begint de Vita stappen naar volwassenheid te zetten.

Cross Buy, Cross Control en PlayStation Mobile

Tevens brengt Sony diverse prominente games naar de handheld door games van de PS3 over te zetten naar de Vita. Met PlayStation All-Stars Battle Royale, Sly Cooper: Thieves in Time en Insomniacs Ratchet & Clank: Q-Force is de Vita opeens drie interessante games rijker. Deze games zijn zelfs onder de noemer Cross Buy voor zowel de Vita als de PS3 in huis te halen, terwijl je maar één keer hoeft te betalen. Of Sony wat dit betreft op de steun van derde partijen kan rekenen, is onduidelijk. EA gaf al aan dat er geen soortgelijke actie op FIFA van toepassing is, maar zou wel de mogelijkheden voor Need for Speed: Most Wanted bekijken.

Tearaway

De Vita kan daarnaast vanaf de volgende firmware-update PSOne-titels afspelen. Bovendien wordt de Vita onderdeel van het PlayStation Mobile-platform. Hierdoor zijn kleine games, bedoeld voor de mobiele telefoon, ook op de handheld te spelen. Tot slot geeft Sony met LittleBigPlanet 2 betekenis aan de term Cross Control. Dit is een Wii U-achtige feature waarbij de Vita aan de PS3 wordt gehangen en als tweede scherm dient. Vanaf de Vita zijn puzzels op te lossen, of soms zelfs hele delen van de game te spelen.

Verlengstuk Vita?

De nieuwe features hebben één gemeenschappelijke factor: ze maken het mogelijk om games bedoeld voor andere platformen op de Vita af te spelen. De catalogus van Vita-games bestaat straks voor een groot deel uit games die ook op de PlayStation 3, PlayStation One of diverse mobiele apparaten te spelen zijn. Tegenover deze games, die dus niet bepaald unieke trekpleisters genoemd kunnen worden, staan vooralsnog maar een klein aantal daadwerkelijk exlusieve titels. Zo lijken alle aankondigingen die op de E3 en Gamescom gedaan zijn de Vita niet volwassen te maken, maar juist een verlengstuk van de PlayStation 3.

Overigens is dit argument niet alleen van toepassing op de Vita, maar, zij het in mindere mate, op alle PlayStation-apparaten. Games als PlayStation All-Stars Battle Royale, Sly Cooper en Ratchet & Clank zijn niet langer PS3-exclusives en een telefoon met PlayStation Mobile heeft voor de Vita-bezitter al geen meerwaarde meer. We zagen dit fenomeen al eerder bij de PS Mini's, die sowel op PSP als PS3 speelbaar waren. Sony vist steeds vaker uit één vijver, alsof het diverse apparaten wil creëren die allemaal hetzelfde kunnen. Daarbij wordt echter vergeten dat elk apparaat, of het nu een PS3, Vita of mobiele telefoon is, wel weer een paar honderd euro kost. Het is moeilijk te verantwoorden naar de consument dat zij meer dan tweehonderd euro moeten neerleggen voor een handheld die vooral hetzelfde kan als de thuisconsole die zij al hebben aangeschaft.

PlayStation Cross Control

Ook Cross Control kan dit soort aanschafprijzen moeilijk verantwoorden. Bij Cross Control is de Vita letterlijk een verlengstuk van de PS3, daar het met een USB-kabel aan de console wordt gehangen. Om gebruik te maken van deze feature heb je dus beide apparaten nodig. Een dure grap, die alleen verantwoord kan worden als beide apparaten ook genoeg unieke content hebben.

Het lijkt wel alsof Sony met al deze features, die met name tijdens de persconferentie op de Gamescom in rap tempo achter elkaar werden gepresenteerd, wil verdoezelen dat er een gebrek is aan originele content voor de Vita. Hoewel we de uiterst klantvriendelijke Cross Buy-feature alleen maar aanmoedigen en het nooit verkeerd is dat ook klassiekers als Crash Bandicoot naar de Vita komen, mogen dit soort features niet dé trekpleisters van het apparaat zijn. Dat horen de exclusieve games te zijn. Zoals Tearaway, een game die duidelijk gemaakt is om de mogelijkheden van de Vita te benutten, in plaats van dat deze mogelijkheden binnen een gevestigde formule worden geforceerd. Alleen met zulke games, die echt bedoeld zijn voor deze handheld en niet eens op andere platformen mogelijk zijn, kunnen we van de volwassen Vita spreken die het aanschaffen waard is. Op het moment is het nog vooral een verlengstuk, dat grotendeels hetzelfde kan als een PlayStation 3 en binnenkort een mobiele telefoon.