E3-persconferentie van Sony | Gamer.nl

E3-persconferentie van Sony | Gamer.nl

Na afgelopen nacht kunnen er een hoop memes bij het grofvuil. En we kunnen een nieuwe trolkoning kronen: Sony. Op het waarom moet je nog even wachten. We komen eerst even met een gortdroge analyse van wat het bedrijf precies in petto heeft voor de PlayStation 4.

Dat is althans wat Sony leek te gaan doen. Het gat dat Jack Tretton, voormalig ceo, na zijn vertrek bij Sony Amerika achterliet blijkt nog steeds moeilijk te vullen, maar door een persconferentie met loze marketingkreten te beginnen maakte zijn opvolger de krater nog net even wat dieper. We noemen bewust zijn naam niet, want die is ons ontschoten en blijkt maar moeilijk op te zoeken. Wie googelt op de ceo van PlayStation US komt nog altijd uit op Tretton.

Heel hard

En dan The Last Guardian. Want zo ging het. Onze redacteuren waren nog maar halverwege hun relaas - waarom moet Sony diep in de nacht weer zo nodig lang van stof zijn - of er wordt overgeschakeld naar de eerste onthulling. Een game waar we al jaren op wachten, volgens de meneer die niet snel genoeg van het podium kan verdwijnen. Vanaf dat moment is er geen ruimte meer voor cynische opmerkingen. Daarna gaat het vooral heel erg hard.

Media has no description

Sony kondigt The Last Guardian voor de PlayStation 4 aan. Er wordt gesproken over 2016 en dat geloven we wel. De game had echter net zo goed voor de PS3 uit kunnen komen, afgaand op de ‘eerste’ beelden. Maar ergens stemt dat ons gerust. Het oogt nog precies als de game waar we in 2009 al eens helemaal door van ons stuk werden gebracht, maar dan voor de Sony-console waar het op dit moment om draait. En dit keer is het overduidelijk gameplay die we te zien krijgen.

Na de trailer verschijnt PS4-posterboy Shuhei Yoshida even om het krediet dat Sony met deze stunt terugwint in te cashen. Maar daarna is het weer tijd voor nog een aankondiging. Hermen Hulst van Guerrilla Games mag dan eindelijk onthullen waar de ontwikkelaar de afgelopen tijd aan heeft gewerkt: Horizon: Zero Dawn. We kenden het al van de gelekte concepttekeningen, maar in bewegend beeld maken de robotdino’s van deze actie-rpg toch net wat meer indruk. 

Alsof Sony nog honderd andere AAA-games aan te kondigen heeft dendert de presentatie 

Alsof Sony nog honderd andere AAA-games aan te kondigen heeft dendert de presentatie door via een trailer van de nieuwe Hitman, die als eerste op PlayStation 4 verschijnt. Daarna is het tijd voor de nieuwe vaste prik van Sony-persconferenties: No Man’s Sky. Dit keer geen zorgvuldig gechoreografeerde trailer maar echte gameplay. De ruimtesimulator moet daarom wat inboeten op overtuigingskracht. Dat bekruipende gevoel van teleurstelling maakt echter snel plaats voor bewondering. Vergeleken met al die gelikte trailers komt de daadwerkelijke gameplay gevaarlijk dicht in de buurt. 

User generated dreams

Daarna zijn we de chronologie eerlijk gezegd een beetje kwijtgeraakt. Sony ruimde in ieder geval nog tijd in voor Media Molecule’s nieuwe project, Dreams. De titel zegt eigenlijk alles als we bedenken dat de ontwikkelaar eerder LittleBigPlanet maakte. In plaats van levels deel je dit keer dromen. Dat klinkt zweverig, en is het ook, maar we zouden het niet anders willen. Het toont aan dat Sony nog altijd durft te investeren in first-party titels. 

Media has no description

Want daar twijfelden we de afgelopen maanden een beetje aan. Sony leek een beetje achterover te rusten terwijl derde partijen de PS4-kar verder omhoog trokken. Wie pas vanaf de tweede helft van de persconferentie inschakelde zou daarom zomaar kunnen denken dat Sony het Microsoft van twee jaar geleden was geworden. Er kwamen in korte tijd een hoop deals met third-party’s voorbij. Destiny, Call of Duty: Black Ops 3, Disney Infinity 3.0 en zelfs de nieuwe Hitman hebben iets extra’s op PlayStation.

Wanneer John Vignocchi van Disney iets te uitbundig over een exclusief poppetje voor Disney Infnity 3.0 praat, kakt de presentatie even in. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk zoals griep dat is. Vervelend. We scharen het maar onder een noodzakelijk kwaad, al heeft Microsoft soortgelijke praktijken juist vakkundig uit zijn presentatie weten te weren.

Final Fantasy

Tot zover de serieuze analyse. Althans, we hebben het nog niet over de volledige remake van Final Fantasy 7 en Shenmue 3 gehad. Laatstgenoemde was een vreemd geval. Het is opmerkelijk om een nog niet-bestaand spel waarvan de Kickstarter-actie nog moet beginnen al op het hoofdpodium te zien. Maar aangezien Shenmue 3 op het moment dat dit stuk verschijnt waarschijnlijk al gefinancierd is, maken we daar geen heel groot punt van.

Final Fantasy 7 voor PlayStation 4 (en andere platformen) is een ander verhaal. De aankondiging op zich was al genoeg geweest om de hele Sony-persconferentie voor altijd diep in het geheugen van gamers te kerven. Maar blijkbaar was dat niet genoeg voor Sony. Net voor de onthulling kwam het nog met een andere Final Fantasy-game, die het met veel meer bombarie aankondigde. Wij waren er zelf van overtuigd dat het een neppe game was, bedoeld als grap om vervolgens toch maar de remake te tonen. We kunnen ons echter de acute woede van fans voorstellen.

Media has no description

Zij dachten na die misplaatste actie van Square Enix eind vorig jaar opnieuw in de zeik te worden genomen. Nog geen minuut later kregen ze een tweede keer ongelijk. Een meesterlijke trolactie van Sony. Net zoals toen het zich uit de opmerking dat de PS Vita een “legacy” device is probeerde te lullen, om vervolgens tijdens de E3 amper een woord over de handheld te reppen. Maar dat vergeven we een bedrijf dat zoveel fanservice in één persconferentie propt. Wat dat betreft zijn Sony en Microsoft allebei winnaars. 

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou