Nederlandse pers over Super Smash Bros. 3DS | Gamer.nl

Nederlandse pers over Super Smash Bros. 3DS | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

89/100 – Power Unlimited – “In feite de draagbare versie van de game die records gaat breken.” Link

9- - InsideGamer – “Super Smash Bros is ook op de 3DS een waardig vechtfeestje.” Link

8/10 - Eurogamer.nl – “Een aanrader voor wie enkel een Nintendo 3DS heeft.” Link

9/10 – Gamersnet – “Met een beetje geluk verschijnt elke nieuwe Smash ook op zakformaat.” Link

8/10 - IGN NL – “Dit is de uitgebreidste Smash Bros.-game tot nu toe.” Link

8,6/10 – 9lives.be – “Een van de verslavendste multiplayer-games die de 3DS te bieden heeft.“ Link

9/10 – XGN – “Een volwaardig deel in de Smash-serie.” Link

Op moment van schrijven hebben 4gamers.be, kijk-online, en Tweakers geen recensies beschikbaar. Al met al is de Nederlandse pers goed te spreken over Super Smash Bros. 3DS, hoewel de game op sommige punten beter had gekund. Dit geldt voornamelijk voor de handheld zelf als platform voor deze game. Een aantal argumenten komt meermaals voorbij.

Veel content…

De game zit “tjokvol” content volgens 9lives. IGN vindt dat Nintendo "zichzelf heeft overtroffen". Super Smash Bros. 3DS biedt veel nieuwe personages en laat bijna alle vertrouwde personages terugkeren. Ook twee niet-Nintendo personages (Mega Man en Pacman) betreden het toneel. Daarbij worden verschillende modi op de schop genomen en toegevoegd en zijn nieuwe items vindbaar. De game bevat daarnaast ook veel verwijzingen. Gamer.nl noemt het een “onderdompeling in een oceaan aan Nintendo-content”. InsideGamer beaamt het gevoel van Nintendo-nostalgie, evenals 9lives.

…maar teleurstellend in singleplayer

Hoewel de game alsnog “belachelijk veel content voor de eenzame speler” bevat volgens Power Unlimited, lijkt het toch een stapje terug te doen van zijn twee voorgangers. Zo is de Event Mode volledig afwezig, evenals Hit the Target. Eurogamer vindt dat de singleplayercontent sinds de originele Nintendo 64-versie “niet meer zo karig” is geweest. Gamer.nl, InsideGamer en onder andere Power Unlimited mi en de Adventure Mode van Super Smash Bros. Melee en de Subspace Emi ary van Brawl.

Smash Run verveelt snel

Eén van de nieuwe singleplayermodi is Smash Run. Hierin krijgt de speler vijf minuten de tijd om vijanden van diverse Nintendo-reeksen te verslaan en power-ups te verzamelen. De modus kan niet online gespeeld worden. Gamer.nl, Power Unlimited en XGN vinden dat Smash Run snel verveelt en 9lives is het eens dat de modus “veel minder verslavend is dan gehoopt”. Eurogamer ziet geen andere reden om de modus lang te spelen dan het verzamelen van unieke karaktertrofeeën.

Diepgaand gevecht ysteem

InsideGamer plaatst de gameplay tu en “de chaos van Brawl en de strakke snelheid van Melee”. Gamersnet beaamt dit. De speler struikelt niet meer en Super Smashes zijn minder prominent aanwezig. Wanneer de speler door een Super Smash geraakt wordt is het “minder besli end dan voorheen”, aldus Eurogamer. Daarbij benoemen InsideGamer en Gamersnet het gevecht ysteem verraderlijk diep. Elk personage heeft een breed scala aan verschillende aanvallen. Elke vechter kan zodanig getweakt worden dat de speler hier “optimaal mee overweg” kan, volgens Gamer.nl.

Aanpa en personages is leuk

Een aantal redacteuren benoemt het aanpa en van personages als leuke extra. In Super Smash Bros. 3DS kunnen spelers hun eigen Mii-personage in een vechter omvormen die zij “verra end uitgebreid” kunnen personaliseren, meldt 9lives. Spelers kunnen tevens kleding voor hen verzamelen, merkt Gamer.nl op.

Meesterlijk design

Volgens Eurogamer horen de verschillende stijlen en achtergronden met elkaar te botsen, maar doen zij dit niet dankzij Sakurai’s “meesterlijke design”. Gamer.nl benoemt hierbij de Omega-vorm van levels. Dit zijn eenvoudige, vlakke weergaven van een level, die de originele achtergrond en muziek gebruiken die sommige levels “zo leuk” maken. Het 3D-effect is wellicht “niet fantastisch” volgens InsideGamer, maar dit stoort niet bij een game zo snel als deze.

Niet hetzelfde gevoel

Menig redacteur is positief over een handheld-versie van de populaire series, hoewel het niet hetzelfde gevoel geeft als op een thuisconsole. Gamer.nl benoemt de series bij uitstek om met vrienden op de bank te spelen, “starend en vloekend” naar hetzelfde scherm. Eurogamer vraagt zich af hoe vaak er nog naar de handheld-versie wordt gegrepen wanneer de Wii U-versie uit is “op groot scherm met vier vrienden op de bank en ergonomische controllers”.

Handheld zelf is een beperking

Vrijwel iedere redacteur kaart de handheld zelf als mankement aan. Het scherm van de 3DS is af en toe net te klein, wanneer de camera inzoomt in een spel met meer dan twee spelers. Dit probleem wordt onder meer door Gamersnet, Eurogamer, Gamer.nl en XGN benoemt. Op de 3DS XL is dit probleem iets minder prominent aanwezig.

De circlepad is niet nauwkeurig genoeg en niet ideaal gepositioneerd voor een game waarin je regelmatig “razendsnel in alle windrichtingen stuurt”, aldus InsideGamer. PowerUnlimited vindt de besturing “prima werken”, na de knoppen naar smaak te hebben geconfigureerd. Hoewel de redacteur wel zijn circlepad lam had gespeeld.

XGN heeft weinig last van de “minder soepele controls” op de handheld. Na ongeveer twee uur spelen heeft de speler door hoe het werkt en voelt de besturing van het personage “zeer natuurlijk aan” volgens 9lives.

Super Smash Bros. 3DS

Opvallend

Opvallend was dat vrijwel elke review voor de helft over de handheld en/of de Smash Run ging. Hierdoor was een groot deel tekst vrij negatief. Ondanks dat krijgt Super Smash Bros. 3DS van iedere redacteur minstens een 8. Dit komt doordat de game zelf positief wordt ervaren. Wellicht is de 3DS nog even wennen als console om een ‘button smashing’ game op te spelen. InsideGamer vindt de overzetting van de game naar 3DS wellicht niet perfect, maar wel geslaagd. Volgens 9lives is Super Smash Bros. technisch gezien juist een van de indrukwekkendste titels vindbaar op de 3DS.

Een aantal redacteuren wacht daarom op de Wii U-versie. Gamer.nl meldt hogere verwachtingen te hebben van de Wii U-versie, "al is het alleen maar omdat die met diverse controllers te spelen zal zijn". Het ontwikkelteam achter Super Smash Bros. 3DS verdient volgens Gamer.nl en onder andere IGN och een grote pluim.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou