Wat kunnen we bijvoorbeeld verwachten van de verhoudingen de volgende generatie. Weet de Wii U nog een impact te maken, zoals de Wii dat eigenhandig deed met meer dan honderd miljoen verkochte exemplaren? Het apparaat is nu een goed tijdje uit en voorlopig voelt het niet alsof de Wii U tractie heeft. Bovendien zijn er verscheidende ongunstige berichten van uitgevers die Nintendo’s nieuwste overslaan, zoals Electronic Arts.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op verkoopcijfers. Daarom vroegen we Superdata-analist Joost van Dreunen naar hoe de Wii U momenteel presteert. Volgens hem zijn de verkopen in de Verenigde Staten “op z'n zachtst gezegd erbarmelijk. Maandelijks verkoopt de Wii U steeds minder, met een geschat totaal van rond de 60,000 exemplaren in april. Dat is ongeveer 20% minder units dan er van de Wii verkocht zijn in diezelfde periode.”

Als dat aantal naast bijvoorbeeld de PlayStation 3-verkopen wordt gezet, dan is het even schrikken. “De PS3 verkoopt nog elke maand rond de 175,000 units. En dat is na de aankondiging van de PS4! Historisch gezien houden mensen juist hun centjes in de knip, wanneer nieuws over de nieuwe consolegeneratie bekend wordt gemaakt.”

Van Dreunen signaleert hierin ook alvast twee trends voor 2014. Nintendo gaat volgens hem terrein verliezen aan Sony en Microsoft in de consolemarkt, terwijl de consolemarkt zelf met “tenminste tien procent zal teruglopen.” De volgende generatie krijgt het dus moeilijker om zichzelf te verkopen, waarvan we nu al bewijs zien bij de Wii U. Zijn verwachting is dat ook de PS4 en nieuwe Xbox niet automatisch net zo succesvol worden als hun voorgangers. Of succesvoller.

Het gehele ecosysteem is volgens van Dreunen aan het veranderen. Uitgever gokken al langer niet enkel meer op consoles, maar ook bijvoorbeeld op de mobiele markt. Van Dreunen: “The Simpsons: Tapped Out (iPhone, iPad) doet het uitstekend met rond de 50 miljoen dollar in sales. Dat geeft goed aan hoe de markt aan het veranderen is, en wie daar goed op in weet te spelen. Voor eind 2014 verwachten we dan ook dat het leeuwendeel van (uitgever) Electronic Arts’ inkomen uit digitale games bestaat.” Een uitspraak die overeenkomt met de recente jaarcijfers die EA bekendmaakte. Hieruit blijkt dat EA in fiscaal 2013 de grootste mobiele uitgever was.

Op 21 mei zijn alle ogen desondanks gericht op de traditionele consolemarkt. De nieuwe Xbox wordt ongetwijfeld door de early adopters omarmd en op dag één aangeschaft. Maar of het apparaat net zo groot wordt als de Xbox 360? De lat ligt erg hoog met 77 miljoen verkochte exemplaren, de directe concurrentie van de PS4 en een algeheel krimpende markt. Misschien is het vooral een kwestie van ‘goed genoeg’.