(Een kleine waarschuwing: er staan spoilers in dit artikel)
Over een antwoord op die vraag kunnen we kort zijn: nee. Althans, dat geldt voor het concept van het einde. BioWare heeft slechts scènes toegevoegd aan de originele eindes en daarnaast nog de spelers de mogelijkheid gegeven alle keuzes af te wijzen. De daadwerkelijke invloed van de keuzes die je hebt gemaakt, worden aldus niet beter gerepresenteerd in de nieuwe eindes. BioWare houdt daarmee vast aan de artistieke beslissing die ze hebben gemaakt en dat recht hebben ze.
Conceptueel probleem
De meest voorkomende kritiek op het einde ging over de belofte dat de keuzes tijdens de drie delen invloed zouden hebben op de daadwerkelijke eindes. En dat klopte inderdaad niet; het maakte voor het einde niks uit of je je als een klootzak gedroeg tegenover je teamgenoten of dat je er bijvoorbeeld voor koos om de genophage te herstellen of niet. Ongeacht de honderden uren aan gameplay, had je twee keuzes. Het was daarbij wel zo dat je met meer effectieve militaire kracht ook nog een derde keuze vrijspeelde.
De fout in dezen ligt bij het gegeven dat er überhaupt gekozen kon worden tussen verschillende eindes. Niet alleen wordt het verhaal daarmee sowieso op een onnatuurlijke manier afgesloten, er wordt ook een grote verantwoordelijkheid gegeven aan de speler. Zij moeten op het laatste moment beslissen welk einde beter bij zijn of haar eigen ervaring past. Hetzelfde zien we bijvoorbeeld ook bij het einde van Deus Ex: Human Revolution. In het geval van Mass Effect 3 is die verantwoordelijk nog groter, omdat het een keuze betreft tussen opties die in de laatste 10 minuten een geheel nieuwe dekking krijgen. Je kon je vorige ervaringen in je achterhoofd houden, maar het maakte voor het verloop van het einde weinig uit. In de DLC is dat concept niet veranderd, omdat BioWare anders waarschijnlijk het gehele laatste half uur had moeten herschrijven. En het zou natuurlijk vreemd zijn als ‘extra content’ betekent dat er originele content weggehaald wordt, alhoewel veel fans dat graag wel zo hadden gezien.
Inhoudelijke verbetering
De extended cut richt zich dan ook voornamelijk op inhoudelijke verbeteringen en dat is ze verdienstelijk gelukt. Elk einde heeft extra beelden met een ondersteunende monoloog die een mooie emotionele lading geven aan de opoffering van Shepard. Hoe je het namelijk ook wendt of keert: Shepard zal altijd doodgaan. Het is slechts de erfenis die hij achterlaat die verandert. Het is daarbij nu echter wel duidelijker wat voor een levenssituatie de keuze van Shepard in de Citadel oplevert en dat is telkens een nobel einde van de oorlog. Natuurlijk is het vreemd en schokkend om conceptueel gezien de spelers drie nieuwe keuzes te geven die weinig te maken hebben met het verleden, maar het past wel perfect binnen het universum. Mass Effect kent als hoofdthema’s namelijk persoonlijke offers, de uiterst dunne scheidingslijn tussen goed en slecht en de waarde van menselijkheid. En juist op het einde word je daar keihard mee geconfronteerd, ook al komt dat wellicht vreemd en abrupt over.
Die verontwaardiging kreeg extra kracht, omdat het verdere verloop van de keuze kort en vaag was. Op de nieuwe manier eindigt het verhaal echter een stuk bevredigender, omdat het meer sluiting heeft en nadruk legt op het heldendom van Shepard. Los van elk ander plot ging Mass Effect namelijk vooral om de ontwikkeling van jouw eigen persoonlijke held en die voortgang wordt eervol afgesloten. Fans zullen het weliswaar nog steeds jammer vinden dat de interactiviteit van de speler daar een scheve invloed op heeft, maar als complete ervaring kan niemand ontkennen dat het verhaal van Mass Effect bovengemiddeld goed in elkaar steekt.
Excuses voor persoonlijke fouten?
Overigens is er ook een vierde keuze waarbij Shepard elke keuze kan negeren en er dus voor kiest om gewoon op de conventionele manier de oorlog tegen de Reapers verder te vechten. Dit loopt echter af met een korte monoloog waarin Liara uitlegt dat er nog altijd hoop is voor volgende generaties. Dit is een einde dat vrij abrupt wordt afgesloten en erg onbevredigend verloopt. Het is bijna alsof BioWare hier bewust hun originele keuzes wil beschermen, door de keuze om volledig tegen het eerdere einde in te gaan, nogal oninteressant te maken.
De stortvloed kritiek had BioWare echter vooral aan zichzelf te danken. In vele interviews gaf het bijvoorbeeld zelfs aan uiteindelijk de beslissing te hebben gemaakt om het einde mysterieus te houden, omwille van de onvergetelijke perceptie. Mensen zouden er nog jaren lang over door moeten praten en het einde zou open moeten zijn voor interpretatie. Analyse en interpretatie dwing je echter niet af door vragen op te wekken zonder ook maar enig bewijs te leveren voor eventuele antwoorden. Dat kan met recht een zwakke keuze genoemd worden. Het had tot gevolg dat fans zochten naar een verklaring om het einde te rechtvaardigen in plaats van te interpreteren en dat had onder andere de Indoctrination Theory tot gevolg.
Hopelijk is deze DLC dan ook excuses voor deze fout en als dat het geval is, dan wordt dat van harte aangenomen. Mass Effect is en blijft namelijk een serie die de haat en kritiek nooit had verdiend en herinnerd had moeten worden om de schitterende ervaring die het honderden uren lang heeft geboden aan miljoenen spelers. Hopelijk zijn we met deze DLC een stukje dichter bij die herinnering.
Reacties op: Het nieuwe einde van Mass Effect
Noble7
Ter aanvulling. In het perfecte destroy einde leeft Shepard nog, je ziet dan de breathe scene. Dit alleen met een hoge EMS en GR.
Reeserbleet
Daarnaast kan ik het TOTAAL niet eens zijn met je beoordeling van het nieuwe einde. Voelt helemaal niet onbevredigend aan en ik ben juist heel blij dat dit tot de opties behoord. Je bent in oorlog tegen de Reapers, in principe de goden van het hele universum en bij ieder einde won het universum. Juist goed dat er nu een 'unhappy end' bij is gekomen, niet alleen omdat het het meest logische is, het voelt ook aan alsof dit precies is hoe het moet zijn. Het is simpelweg het meest realistische einde van de vier.
Phobia
Ik ben persoonlijk wel blij met de DLC. Het verschaft niet echt meer duidelijkheid, maar wel wat meer bevrediging. (overigens vind ik de nieuwe synthesis einde slechter dan het origineel.)
Wuppie
De DLC maakt het iets beter maar alsnog is het een zwak einde, met een dikke deus ex machina. Dat vind ik jammer. En dat vierde einde is misschien wel welkom, maar klinkt ook wat als iets wat ze geforceerd hebben. Wat als je GR en EMS op max hebt, verslaan de Reapers je zelfs dan? Daar zit geen verschil in. En waarom praat de Star Child in de stem van Harbinger als je dat kiest ('So be it')? Die indoctrinatietheorie lijkt wel afgeschreven maar toch, blijft raar.
Phobia
Je kunt een dikke middelvinger geven aan dat ***kind. Oke, je mag dan wel ''verloren'' hebben, de epiloog bied dan weer wel hoop voor de toekomst van de ''nieuwe'' rassen.
XtraLinkUK
Nee, voor mij was Mass Effect een teleurstelling, één van de grootste van dit jaar. Het verhaal in het origineel was behoorlijk goed, net zoals ik van het Halo verhaal hou, valt wel een beetje onder dezelfde epische schaal. Metroid mag je daar ook gerust bij rekenen.
Ook Mass Effect 2 deed het, vooral qua gameplay die verwoven was in het verhaal, verbazingwekkend goed. Mass Effect 3 sloeg naar mijn mening die plank echter helemaal mis.
Eigenlijk was er verder vrij weinig aan te merken op ME 3, wat niet meer dan logisch is. Het is immers net als Fifa. Zoveel mogelijk hetzelfde laten, en op kleine puntjes verbeteren. En dan een uitglijer maken door aanpassingen te maken die een negatief effect hebben op de dingen die de vorige games zo goed maakten.
_insanity_
*Edit, net even alle eindes bekeken, en eigenlijk vind ik als enige de Refusal een echte ME gevoel geven.
Sneakybasterd
Ransome
Katatonia
Forsythia
Het refusal einde vind ik overigens prima, het is, naast destroy, het meest realistische einde.
DjZiggy1
Nihilistic Poet
h0bb1t
_insanity_
Vriess
Pillows
JasonStatham1234
Als dat zo is dan is de stem anders omdat het dan een Stargazer van een andere cycle is. Ook vond ik de stem van het kind niet echt op die van Harbinger lijken.
lethalnl
JasonStatham1234
Ik bedoel, na elke paar missie's moest je een geweldig grote keuze maken wie soms leven of dood voor een ras betekenden.
Ook vond ik de missie's leuk en was het de enige game van de drie waar ik de moed voor had om alle Side-quests te doen.
Natuurlijk waren de 1ste 2 ook geweldig goed maar deel 3 stak er voor mij net iets bovenuit.