Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Commentaar
None

Eén miljoen keer Bloodborne

Hoe From Software zijn grootste succes boekte

Geschreven door Simon Zijlemans op
Appje van een collega: “Ik heb vandaag de wekker om zeven uur gezet om vóór het werk nog even verder te kunnen gaan met Bloodborne”. Ik lees het drie keer terug, vol ongeloof. Als liefhebber van From Software’s werk komt zo’n berichtje niet onverwachts. Maar van hem? Die hater? De man die third-person actiegames vermijdt als de pest, die er niet over zou peinzen om Demon’s Souls en Dark Souls ook maar uit de verpakking te halen? Hij heeft Bloodborne gespeeld. En zijn wekker gezet. Hij is binnen. Weer een zieltje gewonnen. Maar hoe dan?

Sony was er nogal trots op afgelopen week, Bloodborne is binnen een week tijd een miljoen keer over de toonbank gevlogen. Niet verscheept aan winkeliers, maar echt aan consumenten verkocht. Een indrukwekkend aantal, vooral als we die cijfers in het meest gunstige perspectief plaatsen. Ga maar na. Er zijn ongeveer 20 miljoen PlayStation 4-consoles verkocht, 5% van de totale install base heeft Bloodborne dus aangeschaft. Over dat perspectief: met een beetje amateurwiskunde komen we bij Dark Souls II op een percentage rond de 1.45% uit voor PlayStation-consoles, na een jaar.  Voor de Xbox 360 ligt dat percentage zelfs rond een schamele 0.7% van de totale install base. Aan de kwaliteit van de games kan het niet liggen. Critici beloonden Bloodborne, Dark Souls 2, Dark Souls en Demon’s Souls respectievelijk met een 9.2, 9.1, 8.9 en 8.9.

Te weinig concurrentie?

Met een beetje scepsis zijn bovenstaande cijfers ogenschijnlijk makkelijk van tafel te vegen. “Er komen amper games uit, natuurlijk doet een AAA-game als Bloodborne het dan goed”, is een veel gehoord sentiment. De feiten staven dat sentiment, al is het niet zo extreem als je misschien zou verwachten. Dark Souls II moest het rond zijn release opnemen tegen Castlevania: Lords of Shadow II, Thief, Lightning Returns: Final Fantasy XIII, Metal Gear Solid: Ground Zeroes, Donkey Kong Country: Tropical Freeze en  Titanfall. Niet bepaald de best verkochte titels en bovendien verschenen de laatste twee exclusief op een ander platform.

None

Bloodborne’s directe concurrentie is misschien niet precies zo indrukwekkend, maar het verschil met 2014 is redelijk minimaal. We noemen een Battlefield: Hardline, Resident Evil: Revelations, Mortal Kombat X en The Order: 1886, met The Witcher 3 als AAA-game in het verschiet. Veelal grote namen en zeker drie van de vijf titels met een marketingbudget dat bij lange na niet overtroffen wordt door een onbekende speler als Bloodborne. Kort door de bocht is het verschil in aanbod in de markt niet groot genoeg om de 5% van de Bloodborne te verklaren.

Bloodborne doet het véél beter dan The Order: 1886, dat veel betere papieren had om een groot deel van de markt te veroveren

“Maar onder bezitters van de huidige generatie consoles heerst een veel grotere droogte dan onder gamers met een PlayStation 3 in 2014”, is het simpele, steekhoudende tegenargument. Willen we die variabelen wegstrepen en op zoek gaan naar een meer directe vergelijking, dan komen we al snel bij The Order:1886 uit. Dat is óók een PlayStation 4-exclusive, eentje die slechts een maand eerder uitkwam, in een genre met een veel lagere instapdrempel en een veel bredere ondersteuning qua marketing en PR. Ja, die titel scoorde misschien niet zulke torenhoge cijfers, maar toch liegen de resultaten er niet om. Bloodborne doet het véél beter dan The Order: 1886, dat veel betere papieren had om een groot deel van de markt te veroveren.

None

De sleutel

Het zijn echter niet de recensies of de kwaliteit van de game die het succes van Bloodborne verklaren, zo bewijzen voorgangers in de serie. Het idee dat er te weinig concurrentie was,, is ook te weerleggen met simpele feiten. Maar wat is het dan wel? Waarom weet Bloodborne binnen een week tijd al 5% van de totale install base te bereiken? Misschien is het antwoord wel veel simpeler. Het lijkt erop dat From Software Bloodborne veel makkelijker heeft kunnen verkopen, zonder daarbij concessies te doen aan zijn beproefde formule of grote uitdaging. 

Spelers weten niks, krijgen geen informatie, worden hopeloos afgeslacht door de eerste de beste tegenstander

Toegankelijker is hierbij niet een woord dat we willen gebruiken. Qua gameplay is de instapdrempel immers vergelijkbaar met voorgaande games. Spelers weten niks, krijgen geen informatie, worden hopeloos afgeslacht door de eerste de beste tegenstander en zelfs doorgewinterde fans lopen talloze keren tegen het You Died-scherm aan. Ja, uiteindelijk is de game makkelijker dan zijn voorgangers. Ja, er zitten ook flinke stukken in die niet zo goed werken als de eerste uren – The Forbidden Woods en The Unseen Village zijn bijvoorbeeld de minst overtuigende uren die je in een Souls-game kunt doorbrengen.

Maar tegen die tijd is het al veel te laat. Voordat je Bloodborne hebt leren spelen of voordat spelers zich stukbijten op de mindere hoofdstukken zijn spelers al lang en breed binnen. En lang voor die tijd hebben ze de gigantische instampdrempel al achter zich gelaten. Toegankelijkheid als sleutel van succes? Nee dus. Het is de bredere aantrekkingskracht van de simpele belofte waarop Bloodborne gebouwd is.

None

Niet alles dat goud is, blinkt

Als het klopt dat Bloodborne aantrekkelijker is voor een groter publiek, dan heeft het dat te danken aan zijn focus op actie en de stap (voor de serie) weg van High-Fantasy. Het draken en ridders-gevoel dat Dark Souls wist te creëren, is voor veel fans minder makkelijk te slikken dan een grote stad vol monsters, vooral als je hoofdpersonage rondloopt met een dikke gun en een hakmes. Die versimpeling spreekt veel makkelijker tot de verbeelding. Je hebt een geweer en een slagwapen, duizend vijanden, ga maar lekker los. Leg die uitleg naast een van de voorgangers uit de serie en je verkooppraatje wordt al een stuk moeilijker. Magie, facties, talloze verschillende typen armor, twee zwaarden, een groot zwaard, een schild, geen schild of én geen wapen én geen schild. Het begint de gemiddelde speler al te duizelen voordat een dergelijke game überhaupt aangeschaft wordt.

From Software heeft er bovendien uitermate kundig voor gezorgd dat actie geen optie, maar een vereiste is

From Software heeft er bovendien uitermate kundig voor gezorgd dat actie geen optie, maar een vereiste is. Kleine, simpele nuances als het terugwinnen van leven door vijanden aan te vallen zijn hier een voorbeeld van. Of het feit dat veel tegenstanders veel pittiger worden op het moment dat je afstand bewaart. Of de immense effectiviteit van een counter, die enkel uitgevoerd kan worden als je oog in oog staat met vijanden. Bloodborne-spelers ‘moeten’ wel de actie induiken, want dat is wat deze game beloont.

Een primitief fenomeen als ‘actie’ is makkelijker te verkopen dan een uitgebreide uitleg over zoning, strategisch vechten, afwachtend zijn of de patronen van vijanden leren kennen. Bovendien hebben we het afgelopen jaar ook meer dan ooit tevoren de kracht van streaming-diensten als Twitch gezien, waar een game als Bloodborne veel beter en duidelijker uit de verf komt dan de tragere, meer tactische games die zijn voorgangers zijn.

None

Dubbele ironie

De ironie wil dat Bloodborne uiteindelijk qua diepgang, nuance, uitdaging en finesse niet onderdoet voor zijn voorgangers. Het is dan ook moeilijk te geloven dat dezelfde 5% die nu door Bloodborne’s straten zwerft, niet minstens zoveel vermaak kan halen uit games als Demon’s Souls of Dark Souls. Het probleem was echter dat het verkooppraatje en de belofte omtrent die games nooit simpel genoeg zijn uitgelegd om spelers buiten de harde kern over te halen.

Dat Bloodborne hier wel in is geslaagd, is de ware sleutel achter het succes. Kijk vijf minuten naar een stream en je snapt het principe van monsters in elkaar beuken en schieten. Dat het uiteindelijk veel dieper gaat is niet belangrijk. Dat het verbloemt een ontzettend diepgaande, uitdagende game te zijn, daar haalt deze titel de winst. De extra ironie wil dat From Software met zijn games juist indruk maakt door informatie te verstoppen, met werelden die spelers binnentrekken door ze juist niets te vertellen.

De pitch richting de consument moet helder, simpel en eenduidig zijn

Met Bloodborne leert de ontwikkelaar echter dat het in de markt zetten van een game niet dezelfde regels hanteert. De pitch richting de consument moet juist helder, simpel en eenduidig zijn. En dat je vervolgens stiekem een game verkoopt die duizendmaal dieper gaat dan de slecht geïnformeerde speler verwacht? Tja, meer waarmaken dan je belooft is niet bepaald het slechtste dat je kunt doen. Dat is zelfs precies wat je moet doen, zeker als je die 5% bij een eventueel vervolg op dag één wil terugzien, in plaats van in week één. 

None

Lees ook de Bloodborne review van Gamer.nl.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gamer.nl V6-update: Registreren en RSS Token-systeem World of Warcraft vandaag ook in Europa
17

Reacties op: Eén miljoen keer Bloodborne

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • debestegamervannederland

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    vet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ali3n8tor

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Vetste game van dit moment, en, wtf, the unseen village (en vooral dan de one reborn) is 1 grote ode aan de tower knight van Demon souls, hoezo niet overtuigend!

    Deze game (en de andere souls games) is voor mij ultiem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Draven

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Gewoon goty voor mij.

    Knap hoe From Software het toch weer weet te flikken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Vind de hele serie maar matig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    worms_master

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dat mag jij vinden.
    Ik vind het de beste games ooit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik was maar aan Dark Souls 1 begonnen aangezien ik nog nooit een game van From Software aangeraakt had.

    Na 3 keer achter elkaar genadeloos door de 2e boss in elkaar gehakt te zijn - en ja ik weet het, zwak tegen lightning en je kunt vanaf de toren een sterke aanval doen, moest ik toch eventjes vriendelijk de game afsluiten en tekenfilms gaan kijken. Mijn hemel zeg.

    Morgen nog maar eens een poging, ooit ben ik ninja genoeg om voorbij de eerste 10 minuten gameplay te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    De overige delen dus de Soul games niet gespeeld, althans heb Dark Souls 2 toen een kans gegeven maar was het al vrij snel zat.

    Bloodborne heb ik ook een kans gegeven en had hem na 3 dagen gespeeld te hebben al op marktplaats staan omdat boss 2 die op de graveyard me helemaal gek maakte, toch vanwege iemand van het oude forum van GNL die een nieuw forum zij begonnen mee verder gegaan omdat hij zei geef het spel een kans en wonder boven wonder werd ik steeds beter in het spel met als resultaat dat ik hem 2 dagen geleden uit speelde.

    Het was een fantastische ervaring en veel van geleerd en van genoten, wel vond ik het verhaal erg magertjes en heb ik vanwege het feit dat ik nog genoeg andere games heb liggen hem vandaag doorverkocht.

    Het is een zeer vet spel maar verhaal technische gezien bagger, je moet het echt van de gameplay hebben en die is zeer zeer sterk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ali3n8tor

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    da game begint pas als je hem uitgespeeld hebt.. ik hoop dat je de echte ending gezien heb, wat das pas een complete mindfuck storywise

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    NG+ hoeft voor mij niet, prob is ik heb meer te spelen dan alleen Bloodborne en om alles nog een keer na te lopen door middel van NG+ zag ik niet zitten, ik was al verbaast om hem uit te spelen.

    Ik heb trouwens de keuze genomen om de eindbaas offer af te slaan, kweet dat er een 3e einde is maar had ik geen zin in om nog een keer te doen.

    De setting, de sfeer en dan met name de geluiden zijn enorm tof gedaan (je moet dit zeker niet met een hoofdtelefoon spelen in donker :D als je daar niet tegen kan) maar het verhaal stelt niks voor toch vond ik dat niet erg want het spel was mega vet.

    Heb het spel gekocht voor 45 euro bij dixons en verkocht voor 40 op zich niet slecht vind ik, heb ik ervan genoten ja want je blijft doorgaan maar er waren momenten bij dat ik soms had van aaaaaaaargh ik pleur me controller het raam uit :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ali3n8tor

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik wil toch even doorhameren over het verhaal :)
    Wat From software doet met de story, net als in dark souls en demon souls, is het verhaal laten afspelen in je hoofd. door de gehele wereld heen vind je aanwijzingen over de events en zo construeer je voor je zelf het verhaal bij elkaar.

    Ja in het begin is het allemaal vaag, palebloods, vilebloods, de nacht van de hunt, de great ones, alle zwangere vrouwen in de game.. maar als je dingen aan elkaar koppelt in de game krijg je een uiterst bizar en tof verhaal.

    Zo is mijn theorie dat de doll in hunters dream eigenlijk gherman's vrouw was, zwanger van een great one, die gherman vermoorde voor een umbilical cord om in contact te komen met de great ones

    *Spoiler*:

    als je voor het eind gevecht 3 umbilical cords eet en dan het gesprek met gehram weigert, krijg je het gevecht met de echte great one, nadat je gherman verslagen heb, de ending die daar uit volgt ga ik hier niet verklappen , maar mijn theorie is dat jij dat kind bent..

    mocht je het interresant vinden dan is hier een link naar alle mogelijke theorieen over het verhaal: www.reddit.com
    /bloodborne/comments/30wpo3/massive_bloodborne_lore_theories_spoiler/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    DeadIslandfanboy

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Mooi, niet verwacht…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Leuk verhaal! Ik heb de game na een paar dagen omgeruild… Het is een geweldige game, maar totaal niet mijn ding.
    Ik ben op de Blood Starved Beast vastgelopen, de derde boss denk ik? Ik was een aantal keer doodgegaan en toen moest ik souls gaan farmen om nieuwe molotov's van te kopen. Ik vond het zonder molotov's erg lastig om ongeschonden langs weerwolven te komen. Ik zette de game uit en had de volgende dag geen zin om verder te gaan. :o

    Ik ben benieuwd welk percentage van die 1 miljoen spelers, net als ik, al gauw gestopt is. Desalniettemin erg gaaf om te zien dat een echte gamers game het zo goed doet!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ali3n8tor

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dat percentage is niet hoog ( tot nu toe zo'n 14% die niet eens de eerste baas kunnen verslaan.. :D ) psnprofiles.com/trophies/3431-Bloodborne

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    ShadowX

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    14% die de 1e boss niet eens verslaan :), dan heb ik het zo slecht niet eens gedaan als 44 jarige ouwe bok :), vond boss 2 de ergste.

    Ene laatste boss was vet als het pikkedonker wordt en ze zwaarden oplichten en hij zich verdubbeld dat was mega vet.

    Bloodborne was me 1e game van de Souls games, ik zit nu enorm te twijfelen om Dark Souls 2 te kopen op de PS4 of Xone als hij daar ook op uit is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    warcryptic

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dark souls 2 is nu wel een veel lastigere spel geworden met de nieuwe DLC en aanpassingen in het spel. Persoonlijk vond ik DS2 niet dezelfde magie creëeren die Demon en dark souls hebben opgezet, daarom zou ik eerst Dark Souls 1 aanraden als het een mogelijkheid voor je is. Zelf hoop ik ooit nog Demon Souls te kunnen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Arrahant

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik vond het begin van Dark Souls 1 eerlijk gezegd het makkelijkst van alle Souls games. Dat is ook de From Software game waarin ik het verst ben gekomen (Andor Londo). Toevalligerwijs heb ik ook het meest genoten van Dark Souls! Ik vond de bell gargoyles bijvoorbeeld een heel wat behapbaarder gevecht dan de Blood-Starved Beast.

    Demon's Souls heb ik alleen de Phalanx verslagen. Dark Souls 2 heb ik na een uurtje spelen weggelegd ("komt later nog wel…") en nooit meer aangeraakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    garciagarcia

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik heb ook eerst Bloodborne gespeeld, zit in NG++ nu. Maar heb onlangs Dark Souls 2 gekocht en zit daar nu helemaal in. Je moet wel je speelstijl aanpassen, maar het is ook echt een vette game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.