Wat we al spelen
Vrijwel elke Vita-bezitter beschikt over Persona 4 Golden. En niet zonder reden. Na een late release op de PlayStation 2 – ruim twee jaar na lancering van de PlayStation 3 – voegde ontwikkelaar Atlus extra’s toe, poetste ‘m op en liet ‘m stralen op het OLED-scherm van de Vita. De port ontpopte snel tot de standaard waarmee sindsdien andere JRPG’s met een high school-setting vergeleken worden. Met de snelheid waarmee de game-industrie zich ontwikkelt, is het makkelijk om te vergeten dat het indrukwekkende Final Fantasy X alweer veertien jaar geleden voor de PlayStation 2 verscheen. Inmiddels zijn de avonturen van Tidus en Yuna, inclusief het directe vervolg, speelbaar als HD Remaster op de Vita. De graphics zijn onverminderd indrukwekkend anno 2015, al zorgt dat visuele spektakel er wel voor dat de Vita binnen vier uur leeg is.
Persona 4 Golden ontpopte zich tot standaard
Inmiddels is ook de volledige Arland-trilogie (Atelier Rorona, Atelier Totori en Atelier Meruru) en sinds kort ook het eerst deel van de Dusk-trilogie (Atelier Ayesha) op zakformaat te verkrijgen. De kleurrijke vormgeving van de games spat van het OLED-scherm terwijl de jonge alchemistes hun workshop in leven proberen te houden. Hetzelfde geldt voor de komische en tactische JRPG Disgaea 4: A Promise Revisited, van oudsher een PlayStation 3-titel, dat door zijn draagbaarheid nu nog makkelijker uren opslokt. Een game die oorspronkelijk niet zo goed uit de verf kwam, de handgetekende platform-RPG Muramasa: The Demon Blade voor Wii, is nu herboren voor Vita – nu met subtitel Rebirth – en opgevolgd door Dragon’s Crown, dat RPG-en met anderen leuk maakt.
Hoewel het misschien grensgevalletjes van het JRPG-genre zijn, proberen actievolle games als Soul Sacrifice (Delta), Ragnarok Odyssey (Ace), Toukiden: The Age of Demons en Sony’s eigen Freedom Wars de leegte van Monster Hunter te vullen. Ze bereiken niet de finesse van Capcoms geliefde serie, maar geven allen op hun eigen manier een draai aan het bekende concept. Vanzelfsprekend zijn Monster Hunter: Freedom Unite en een breed arsenaal van PlayStation One- en PlayStation Portable-klassiekers beschikbaar via de PlayStation Store. Enkele aanraders zijn Final Fantasy Tactics: The War of the Lions, Tactics Ogre: Let Us Cling Together, Persona 3 Portable, Ys: Oath in Felghana en Ys Seven. Mocht laatstgenoemde je bevallen, dan zul je je ook zeker oeverloos vermaken met het Vita-deel, Ys: Memories of Celceta.
Waar we naar uitkijken
Vers van de pers is het eerder deze week verschenen Oreshika: Tainted Bloodlines, waarin een vervloekte clan probeert om het tij te keren door de goden aan hun zijde te krijgen. Niet alleen in Oreshika staat het feudale tijdperk van Japan centraal, ook in het vervolg op Toukiden, Toukiden: Kiwami, dat later deze maand verschijnt, dient dit als scenario om de strijd aan te gaan met een horde demonen.
Oreshika: Tainted Bloodlines, binnenkort met review op Gamer.nl
De JRPG voor Vita waar we misschien nog wel het meest naar uitkijken dit jaar, is eigenlijk een PlayStation Portable-titel. Jazeker, een PlayStation Portable-titel in 2015. Na een moeizaam lokalisatieproces van ruim vier jaar, belooft uitgever XSEED dat The Legend of Heroes: Trails in the Sky SC nog in de loop van dit jaar zal verschijnen. Het eerste deel, dat alweer dateert uit 2011, eindigde met een fantastisch goede, maar net zo frustrerende cliffhanger. Tot die tijd kunnen we ons echter uitstekend vermaken met een andere PlayStation Portable-titel van Nihon Falcom en XSEED, genaamd Brandish: The Dark Revenant, dat elk moment op de PlayStation Store zou kunnen verschijnen. Brandish is een real-time dungeon crawler vanuit een derdepersoonsperspectief, dat men door alle valkuilen en valstrikken gemakshalve een tweedimensionaal Dark Souls noemt.
Waar we op hopen
Daar houdt de liefde tussen Sony’s draagbare platform en Nihon Falcoms franchises echter niet op. Er zijn aanwijzingen dat XSEED werkt aan de lokalisatie van Sen no Kiseki onder de noemer van The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel. Tegelijkertijd werkt Falcom zelf voor Vita alweer aan een heruitgave van de eerste Trails en een splinternieuwe Ys-titel. Daarnaast beloven de eerste screenshots van Tokyo Xanadu, de nieuwste iteratie in Falcoms langlopende Xanadu-reeks, krankzinnige avonturen met Japanse studenten, alternatieve dimensies en angstaanjagende monsters.
Verder is het vooral wachten op aankondigen van lokalisaties voor JRPG’s die in Japan reeds uitgebracht zijn. De oorspronkelijke versie van God Eater 2 is aan ons voorbij gegaan, maar nu het opgepoetste God Eater 2: Rage Burst in de Japanse winkelrekken is beland, hopen we dat wij binnenkort ook onze tanden erin mogen zetten. Andere heruitgaven in de categorie ‘liever vandaag dan morgen’ zijn onder meer de Plus-versies van Atelier Escha & Logy, opvolger van eerdergenoemde Ayesha, en het prachtige Ar Nosurge.
JRPG's krijgen op de Vita een tweede leven in hun beste vorm
Wat we niet verwachtten
Tenslotte lijkt het er ook op alsof de Vita het platform is waar oude favorieten weer tot leven komen. Zo breidt het strategische Luminous Arc na zes jaar uit met een nieuw deel onder de naam Infinity en geeft ChunSoft roguelike Shiren the Wanderer 5, in een ver verleden voor Nintendo DS, een tweede leven op Vita. De grootste verrassing in dit rijtje was waarschijnlijk Square Enixs aankondiging dat zij werken aan een nieuwe SaGa-titel. Ondanks de goede start van de serie sloeg Square Enix in 2003 de plank finaal mis met het moeilijk speelbare Unlimited Saga, waardoor de serie achter slot en grendel verdween. Tot nu dan, om het vijfentwintigjarig bestaan van SaGa te vieren.
Onder de streep heeft de PlayStation Vita misschien niet de JRPG’s als eerste, maar wel uiteindelijk de beste. Ontwikkelaars herzien hun games met feedback van fans en critici. Daarna geven ze de games een tweede leven op Vita, waar ze in hun beste vorm uitgroeien tot favorieten van velen.
Reacties op: De PlayStation Vita heeft geen games. Wel de beste JRPG's.
URG
unipro81
Veel andere Vita titels hebben me niet 'echt' kunnen boeien, al zitter er echt wel leuke tussen. Toch gebruik ik mijn Vita ook zéér regelmatig, maar dan voor remote play. Alleen nog 'even' het gemis van de L2/3 en R2/3 triggers oplossen.
Jelster
Ja ik ken de 3DS, ik speel er samen op met mijn dochter. Maar dat is me veeeel te casual.
Denk aan de tijd van de psp, en van de originele gameboys. DAT was echt handheld gamen.
Het is jammer, maar tsja…life goes on.
Ben gek van jrpg's hoor, maar gewoon op mijn grote scherm. Voor persona 4 sluit ik liever de ps2 weer aan dan verkrampte, zweterige handjes.
Tim94
En wat ik verwacht: Gravity Rush 2!!!
Waarschijnlijk voor ps4 maar hopelijk ook nog steeds voor Vita.
melody
rafio
Geen van de spellen boeien mij. Daar heb ik mijn PC voor.
TripKikker
ph4ge
Draven
Muziek is ook weer geweldig.
spreadthehate
Iemand al ervaring mee en werkt het een beetje? Zat anders te denken om de Nvidia Shield te kopen voor de pc als het niks is.
Hoor voornamelijk dat shooters heel erg klote speelt met de Vita vanwege de kleine knuppeltjes.
coola
rashura
Linksquest
doperwt
GuanvanZoggel
GuanvanZoggel
Ik heb het overigens origineel op de Nintendo DS met veel plezier gespeeld, waarna de Vita-remake een bittere smaak achterlaat. Voor liefhebbers van Tales-serie is het vanzelfsprekend verplichte kost. :-)
OutLaw TheJake
De top 100 en video's werken niet. Al heel lang niet. Hallo??
Oh ja off topic dat dan weer wel sorry hoor.
JotunNeko
unipro81
Remote Play, dát is wat anders. Dan speel je het spel op de PS4, maar stream je het naar je Vita…werkt dat? Ja hoor, dat werkt prima! Met een paar kanttekeningen:
- Geen L2/L3, R2/R3 knoppen, wat soms best een gemist kan zijn. (sommige games hebben een Vita Lay-out, maar lang niet allemaal)
- Via Ad-Hoc wel goed te gebruiken als je vlak bij de PS4 zit, maar een ruimte verder al compleet onbruikbaar. Dan moet je het via je thuisnetwerk instellen en ben je afhankelijk van je eigen router met name. Ik denk dat je met shooters (m.n. online) net teveel last hebt van kleine haperingen doordat wifi verbindingen compleet onbetrouwbaar zijn
Pit